וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תתפלאו, יש מים בשפע

אביב שרון

22.3.2009 / 12:20

את מה שזקני ירושלים ידעו על חסכון במים ב-48', לנו נוח לשכוח היום. אביב שרון רוצה להשתמש במים אפורים

בימי המצור על ירושלים במלחמת העצמאות נותקה העיר ממקורות המים, ולכל משפחה הוקצתה כעשירית מכמות המים בימים רגילים. בתרשים שחולק לתושבי העיר היהודים הוסבר כיצד לחסוך ולנצל את המים ביעילות, על ידי שימושים חוזרים. "השתמש במי הכביסה המלוכלכים לשטיפת הרצפות ולהדחת בית הכסא", נכתב שם. התרשים מתאים גם לימינו, רק חסר בו המונח המקובל היום, "מים אפורים".

מים אפורים הם מים שבוצע בהם שימוש בכיורים, במקלחות ובמכונות כביסה, אך לא באסלה. ניתן גם לשלב בהם מי גשמים שנאספים מהגג ומים מהמזגן. מקור השם מים אפורים הוא במראה של המים, שאינו צלול כמו מים שפירים "לבנים" אך גם אינו דומה למים מזוהמים ברמה גבוהה, שנחשבים "שחורים". לאחר טיהור המים בעזרת סינון בחול, הקרנת אור אולטרא-סגול, טיפול בכלור או בעזרת צמחים, ניתן לעשות שימוש במים לצרכים שונים בבית חוץ מאשר לשתייה. בעולם משתמשים במים אפורים להדחת אסלות, לכביסה ואף להשקיית גינות, בהן נהנים הצמחים מתוצרי אבקות הכביסה למיניהן ומשתמשים בהן כדשן. חוקים לעידוד השימוש במים אפורים חוקקו ביפן, באוסטרליה, ובשלוש מדינות בארה"ב לפחות – קליפורניה, פלורידה ואריזונה, כולן מדינות המתמודדות עם מחסור במים.

כמה חבל שמה שידעו בירושלים כבר ב-1948 כבר הספיקו לשכוח הפקידים שם כיום, ורשויות המדינה תוקעות מקלות בגלגלים באישור השימוש במערכת כל-כך נחוצה במדינה שחונה כמו שלנו.

סיכון מחושב היטב

משרד הבריאות מצביע על סיכון בריאותי במים האפורים, ולכן אינו קובע כלל תקנות כדי להסדיר את השימוש בהם. למים אפורים אמנם יש סיכון גבוה יותר להתפתחות חיידקים מחוללי מחלות מאשר במים שפירים, אך עם זאת, אפשר למזער את הסיכון בתכנון נכון של המערכת ובאופן התחזוקה שלה, ויש לכך תקדימים מוצלחים בעולם.

החוק באריזונה לגבי השימוש המותר במערכת מים אפורים קובע שהשימוש יוגבל לתוך כל בית פרטי ללא שיתוף השכנים, שלא ייאגרו מים למשך זמן העולה על 24 שעות, שההשקיה בהם לא תתבצע בממטרות ושלא ייכללו מים מכיור המטבח, ממדיח הכלים או מכיבוס חיתולים. תוך קביעת סייגים כאלו יש להתיר את השימוש במים אפורים גם בארץ, בדיוק כשם שהותר השימוש בחומרי הדברה ביתיים, חומרי ניקוי ועוד, במידת הזהירות הנדרשת.

המדינה צריכה לעודד יזמים

בישראל, באיחור רב, מציעים מספר חברי כנסת לחוקק חוק דומה למקובל באריזונה הנאורה. בארגון מגמה ירוקה מעודדים חקיקה כזו, שתאפשר מחזו?ר מים אפורים ואיגום מי גשמים. אנו מציעים שהמדינה תעודד יזמים לשלב מערכות מים אפורים בפרויקטים חדשים בעזרת תמריצים ותפטור מהגשת אישורי בנייה את אלו המבקשים להתקין מערכות קטנות בביתם, כמקובל באריזונה.

בכל הקשור למשבר המים העולמי, מקפידה רשות המים להזכיר לנו שאנחנו באותה הסירה עם מדינות אחרות. אולי כדאי להחזיר לרשויות באותה המטבע: אם אנחנו רוצים להתמודד עם האתגר, יש לחסוך במים כמוהן בכל הזדמנות. לפירוט, נא לפנות לותיקי העיר ירושלים.

• הכותב הוא דובר תא הטכניון בארגון הסטודנטים "מגמה ירוקה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully