וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הבחירות פסלה את הרשימות הערביות

12.1.2009 / 16:34

ההחלטה לפסול את בל”ד ואת רע”מ-תע”ל התקבלה בתום דיון סוער, במהלכו עזבו נציגי שתי המפלגות בזעם. ב-2002 נפסלה מפלגה ערבית, אך בג”ץ הפך את ההחלטה

נועם אשל

(צילום: נעם אשל, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

ועדת הבחירות המרכזית החליטה היום (שני) לפסול את הרשימות הערביות בל"ד ורע"מ-תע"ל לכנסת ה-18. נגד ההחלטה לפסול את רשימת בל"ד הצביעו נציגי מרצ ומימ"ד. נציגי מפלגת העבודה התנגדו להחלטה לפסול את רע"מ-תע"ל, אך תמכו בפסילת בל"ד.

שתי המפלגות נפסלו על פי סעיף 7 א' לחוק יסוד הכנסת, סעיף זה אומר כי לא יוכל להתמודד מי ששולל את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ומי שמסייע לאויב. מכוח סעיף זה ביקשו "ישראל ביתנו" ו"האיחוד הלאומי" לשלול את שתי הרשימות.

לפסילת בל"ד הושג רוב של 26 מתוך 37 חברי הוועדה, ולפסילת רע"מ-תע"ל הושג רוב של 21 חברים. חברי סיעת קדימה הצביעו בעד פסילת שתי המפלגות. במהלך הדיון עזבו נציגי המפלגות הערביות את חדר ועדת הבחירות והחרימו את ההצבעה על פסילתן. ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) קרא לעבר חברי הוועדה: "ההצבעה מכורה מראש ולכן לא נשתתף בה. זהו פורום פוליטי".

ח"כ איתן כבל (עבודה) אמר בדיון: "באתי לכאן בתחילת הדרך כדי להצביע נגד הפסילה של בל"ד. אני מודע לעובדה שיש אפליה וגזענות נגד המגזר הערבי. עם זאת, יש לי גם רגש פטריוטי ואני לא מתבייש בזה. אני אלחם על זכותם של הערבים לחיות בכבוד ובשיוויון אבל אתה זחאלקה, כשעמדת והתרסת כלפי היושבים כאן, כלפי אלו הצופים בנו, בשעה שאתה יודע מהם רגשות הציבור הישראלי בכל הנוגע לעזמי בשארה".

כבל הוסיף: "אני לא אתן בשום פנים ואופן שיקעקעו את הבסיס הלגיטימי שלנו כעם לחיות כאן. פגעת בי ובחבריי שבאו לכאן כדי לתמוך בך". כבל ציין עם זאת כי "אני יודע שבהצבעה נגדך היום אשרת אותך ואין לי ספק שכשיגיע החומר לבית המשפט הוא יבטל כל החלטה".

בשנת 2003 הפך בג"צ החלטה של ועדת הבחירות המרכזית לפסול את הרשימה המאוחדת של חד"ש-תע"ל. ההחלטה, שהתקבלה בוועדת הבחירות בסוף 2002, נידונה בהרכב מורחב של 11 שופטים. בג"צ הפך את החלטת ועדת הבחירות ברוב מוחלט של השופטים.

"אנשי הימין תומכים בפגיעה באזרחים"

שתי המפלגות צפויות כעת לפנות בבקשה לבג"ץ על מנת שזה יהפוך את ההחלטה. נציגת היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דנה בריסקמן, הציגה את עמדת הפרקליטות והיועץ המשפטי המתנגדים לפסילה, ואמרה כי מדובר ב"ראיות קלושות שאינן מצדיקות את הפסילה".

יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן אמר לוואלה! חדשות, כי "העובדות כל כך ברורות שאין מה להוסיף עליהן. מי שחפץ חיים מבין את העובדות כמו שהן. גם היום רואים באתר בל"ד סרטון של עזמי בשארה – זוהי הזרוע המדינית של ארגוני הטרור שיושבת בכנסת". לדבריו, "טליה ששון היא זו שהובילה את המאבק בעד פסילת בל"ד לפני שלוש שנים, ואני מופתע מהעמדה החדשה של היועץ המשפטי והפרקליטות שמתנגדים פתאום לפסילה למרות מה שקרה עם עזמי בשארה ומלחמת לבנון השנייה".

מוקדם יותר אמר ח"כ אחמד טיבי בדיון ועדת הבחירות כי "כל קול לקדימה הוא כדור בחזה של ילד פלסטיני בעזה". לדבריו, "הבעיה זה לא רע"מ-תע"ל אלא קדימה וברק. האנשים הללו הלכו למלחמה כקמפיין בחירות. יש אנשים שסופרים גופות וסופרים מנדטים - זה הדבר הנורא ביותר".

"יש פה טריבונאל שבתפקידו להשמיץ את המנהיגות של הציבור הערבי", המשיך טיבי לתקוף. "אנחנו מתנגדים לציונות כאידיאולוגיה. כל העובדות מראות שהעם היהודי הוא לא עם מוסרי, כי יש כאן ממשלת מלחמה וממשלת השמד. ילדים נהרגים בעזה - ארבעה אזרחים מול מאות אזרחים שנהרגים בעזה".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

הפרקליטות מתנגדת לפסילה

ח"כ טיבי התייחס גם לטענות כלפי המפלגות הערביות: "אין חבר כנסת ערבי אחד שבמשך כל הכהונה שלו שתמך בפגיעה באזרח יהודי אחד. רוב אנשי הימין, כולם תומכים בפגיעה באזרחים פלסטינים וקוראים לצה"ל להרוג יותר. אנחנו עדיפים עליכם מבחינה מוסרית".

מקדימה מסרו בתגובה כי "אחמד טיבי וחבריו תומכים בחמאס, תומכים בטרור, מתנגדים לכל פעולת מגן של מדינת ישראל, ולכן לדברי הבלע שלהם אין כל משמעות. קדימה מאמינה שבכנסת ישראל צריכים להיות מיוצגים בעלי דעות שונות ביחס למה שטוב למדינת ישראל ולא לחמאס".

יו"ר בל"ד, ח"כ ג'מאל זחאלקה, אמר אתמול לוואלה! חדשות כי "באווירה של מלחמה והסתה נגד הציבור הערבי איננו סומכים על חברי הוועדה. המערכת הפוליטית הישראלית מיוצגת היום על ידי ליברמן. בקשת הפסילה היא ניסיון של הפשיזם לחסל את הדמוקרטיה. אנחנו מייצגים את הדמוקרטיה, ואילו ליברמן ודומיו מיצגים את הפשיזם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully