וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החל המבצע הקרקעי בעזה

יהושע בריינר וניר יהב

4.1.2009 / 1:24

החיילים מנהלים קרבות עם החמושים של חמאס בצפון הרצועה. גורמי ביטחון: "הפעולה מתנהלת בהתאם לתכנון"

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

כוחות צה"ל פתחו אמש סמוך לשעה 20:20 במתקפה קרקעית ברצועת עזה. כוחות רגליים החלו בתנועה לתוך צפון ומרכז הרצועה. עדי ראייה מסרו כי נרשמו חילופי אש בין כוחות צה"ל לבין פלסטינים במספר גזרות ברצועה. גורמי ביטחון אמרו הלילה כי "עד כה מתנהלת פעולת צה"ל בהתאם לתכנונים. החיילים נתקלו כבר מספר פעמים בחמושים ברחבי הרצועה, אולם צה"ל ממשיך להתקדם בפעולה על פי היעדים שהוצבו".

רשת "אל ג'זירה" מדווחת כי פעילי חמאס משגרים פצצות מרגמה וטילי נ"ט לעבר כוחות צה"ל בצפון רצועת עזה. הפלגים הפלסטינים החמושים הודיעו כי הם "ערוכים ומוכנים למתקפה הקרקעית הישראלית וכי בכוונתם להפתיע את חיילי צה"ל". גורם צבאי מסר כי עשרות מחבלים נהרגו בהתקלויות עם כוחות צה"ל בצפון הרצועה. הפלסטינים מדווחים כי עשרה פלסטינים נהרגו בקרבות עם חיילי צה"ל, מתוכם ארבעה נפגעו מפגז טנק בבית חנון בצפון הרצועה ושישה באזור שכונת א-זייתון בעזה.

שר הביטחון ברק הורה אמש בנוסף על עוצר ימי ברצועת עזה בטווח של 20 מייל מחופי הרצועה. בתוך כך, צה"ל החל הערב בגיוס חירום של עשרת אלפים חיילי מילואים שנועדו לאפשר את הרחבת הפעולה והעמקתה. מרבית המגוייסים ישתייכו למערך הלוחם.

צה"ל לחץ להיכנס קרקעית

דובר צה"ל, תת אלוף אבי בניהו, אמר אמש כי בצה"ל מתחילים בשלב השני של המבצע שעיקרו פעולה יבשתית, "אנחנו עובדים על פי תוכניות סדורות ועל פי הערכת מצב, התכלית של השלב הזה היא פגיעה קשה בחמאס ולהשתלט על השטחים שמהם משוגר ירי הרקטות, וכן לחזק את ההרתעה וליצור מציאות שונה ביישובי עוטף עזה". בניהו הוסיף כי "יש חשיבות לחוזק של העורף הישראלי" וקרא לתושבי עוטף עזה להישמע להוראות פיקוד העורף.

בניהו ציין כי הכוחות שנכנסו אתמול בערב לעזה הוכנו היטב למשימה במשך זמן רב. בנוגע לגיוס מילואים אמר בניהו כי "אנשי המילואים הם רכיב עיקרי מהעוצמה, אנו נגייס ככל שנידרש, "זה לא טיול שנתי ולא פעולה של זבנג וגמרנו, לא מדובר בלילה אחד של פעילות , אלא בימים ארוכים"

בצה"ל לחצו בימים האחרונים להתחיל בפעולה הקרקעית בהקדם האפשרי. אחת הסיבות שמנעו את הכניסה היו תנאי מזג האוויר שהקשו על כניסת כוחות קרקע. בהחלטה משותפת של ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ושר הביטחון, אהוד ברק בהערכת מצב שקיימו אתמול נתנו השניים את האור הירוק לכוחות להתחיל בפעולה. השלב הראשוני היה ירי ארטילרי אל עבר מרחבי השיגור הצמודים לגדר המערכת, וכעת השלב השני הוא כניסת כוחות קרקע לתוך רצועת עזה.

מצה"ל נמסר כי הפעולה תימשך בהתאם להערכות מצב שיקיימו צה"ל ומערכת הביטחון. גורמים בצה"ל מסרו כי אזרחי הרצועה אינם יעד הפעולה וכי מי שמשתמש באזרחים, קשישים וילדים כמגנים אנושיים הוא הנושא באחריות לפגיעה בהם.

ירי הרקטות ממשיך

בתוך כך החל מוקדם יותר ירי מסיבי של סוללות ארטילריה לעבר בית חנון שבצפון רצועת עזה. עדי ראייה ציינו כי הירי גרם לפיצוצים חזקים ברצועה. זו הפעם הראשונה מאז תחילת מבצע "עופרת יצוקה" שצה"ל עושה שימוש בירי ארטילריה לעבר רצועת עזה. צה"ל לא עשה שימוש בירי כזה מאז 2006, אז פגע פגז במחנה הפליטים בבית חנון וגרם למותם של 16 פלסטינים.

מאז הבוקר כלי טיס של חיל האוויר תקפו מעל ל-40 מטרות ברצועת עזה. הפלסטינים מדווחים כי חיל האוויר תקף מטרות בשכונת זייתון שבעזה וכן יעדים בצפון הרצועה, בהם מסגד. בפיצוץ המסגד נהרגו לפחות 16בני אדם בנוסף, ספינות של חיל הים תקפו מטרות לאורך החוף, בהן מפקדת מודיעין של חמאס. קודם לכן תקף חיל האוויר את בית הספר האמריקאי בצפון העיר עזה, דבר שהוביל להריסתו המוחלטת ולמותו של השומר במקום. בנוסף, חוסל בכיר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו זכריא אל-ג'מאל, בביתו במזרח עזה.

בתוך כך המשיך היום ירי הרקטות לעבר ישראל. שני בני אדם נפצעו באורח קל, לאחר שרקטה פגעה ישירות בבניין בן שמונה קומות באשדוד. השניים נפצעו מרסיסים, אחד בגב והשני ברגל. הם פונו לבית החולים קפלן ברחובות. שבעה בני אדם נוספים לקו בחרדה וקיבלו טיפול במקום. מעט קודם לכן, נפלה רקטה בשטח פתוח בגן יבנה. איש לא נפגע ולא נגרם נזק.

מאז שעות הבוקר נורו 19 רקטות לעבר ישראל. רקטה אחת נפלה בקיבוץ בחוף אשקלון וגרמה נזק למבנה חדר האוכל. עוד שמונה רקטות נפלו בשטחים פתוחים סמוך לשדרות, נתיבות, אופקים וחבל אשכול. באירועים אלו לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

מניין ההרוגים הפלסטינים בפעולת צה"ל עומד על 463. מספר הפצועים לפי שעה הוא 2,300. מניין ההרוגים הישראלים מאז תחילת המבצע עומד על ארבעה בני אדם.

פרסום ראשון: 20:26

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully