וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר הכלכלי מאיים על כדור הארץ

טלי גולדשטין

14.12.2008 / 13:26

המשבר הכלכלי הגלובלי גרם לירידה חדה בביקוש לפסולת משקי הבית האמריקאים מצד סין והודו. מחירי החומרים למחזור צנחו

המשבר הכלכלי פוגע גם באג'נדה הירוקה. ערים רבות בארצות הברית נאלצות להפסיק ולמחזר את הפסולת הביתית שלהם מאחר שהשוק הרווחי, בעבר, למחזור פסולת קרס בעקבות ההאטה הגלובלית. הררי פלסטיק משומש, נייר, מתכות וקרטונים הולכים ונערמים במחסנים ובחצרות של חברות למחזור ברחבי ארה"ב, שמתקשות להכיל את כמויות הפסולת הרבות.

קריסת שוק המחזור הוא תוצאה ישירה של המשבר הכלכלי. הדרישה לפסולת למחזור במגזרים השונים, בין אם לחלקי חילוף למכוניות ובין אם לבנייה, צנחה בחדות. לאחר שמשקי בית רבים בארה"ב אימצו את דרך החיים הירוקה והחלו למיין את הפסולת מדי שבוע למטרות מחזור, קריסת השוק מעוררת דאגה בקרב פעילי איכות הסביבה, החוששים עתה כי פסולת שהיתה יכולה להיות בעבר ממוחזרת, תמצא דרכה במדמנות במקום.

"קריסת השוק דרמטית במיוחד לאור העובדה שעד לא מזמן, מחיר הפסולת למחזור הרקיעה שחקים", אמר ברוס פרקר, נשיא הארגון הארצי לניהול פסולת, NSWMA. טונה של נייר עולה כיום פחות מ-60 דולר לעומת 160 דולר באוקטובר; מחיר קרטונים ירד ל-10 דולר מ-50; ומחיר הפח ירד ל-5 דולר מ-25 דולר. חומרים אחרים סבלו מירידה חדה אף יותר. "איש אינו רוצה לקנות פלסטיק", אמר פרקר.

העלייה במחירי הפסולת למחזור נזקפה בעבר לזכות הדרישה מסין והודו. תעשיית הכלכלות המתפתחות צרכה פסולת בכמויות עצומות, הפכה אותה למוצרים ושנמכרו בחזרה לארה"ב. עתה, צנח הביקוש מאסיה על רקע התפשטות המשבר הכלכלי. "אנו חיים בעולם של כלכלה גלובלית. מה שקורה בקצה אחד של העולם, משפיע באופן ישיר על הקצה השני", אמר פרקר.

וההשפעה הזו הרסנית ולא רק לעסקי המחזור. רשויות מקומיות בתוך ארה"ב, שמכירת הפסולת שלהן היוותה בעבורן אפיק רווחי, עדות להיווצרות גירעונות תקציביים לאחר שאיש אינו מוכן יותר לשלם עבור הפסולת. כמה ערים אף החליטו להשהות את פעילות המחזור שלהן, למרות שבמדינות רבות הן פעילות זו נדרשת על פי חוק.

המשבר הכלכלי פגע גם במוסדות האקדמיים היוקרתיים ביותר בארה"ב. אוניברסיטת הרווארד נהגה לקבל בעבר 10 דולרים על כל טונת פסולת שייצרה ממרכז למחזור סמוך אליה. בחודש האחרון נאלצה האוניברסיטה לשלם בעצמה למרכז המחזור 20 דולרים לטונת פסולת. "30 שנה שאני עובד בעסקי המחזור ומעולם הזמנים לא היו כה קשים", אמר ג'וני גולד, סגן נשיא "קבוצת ניוארק", אחת מחברות המחזור הגדולות בארה"ב.

פרקר סבור כי השוק לא יתאושש עד סוף 2010. עד אז, כמויות הפסולת הבלתי רצויה יהפכו להרים. לדברי ארגון NSWMA, על ממשלת ארה"ב להגדיל את ההשקעה במרכזי המחזור שלה על מנת למלא את הפער שהותירו סין והודו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully