וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גאורגיה: "ארה"ב מגבירה מעורבותה במשבר"

גיל קדרון וטלי גולדשטין

13.8.2008 / 20:10

נשיא גאורגיה סאאקשווילי פירש את דברי בוש, ואמר כי ארה”ב תשלוט על נמלי הים והאוויר בגאורגיה. הפנטגון הכחיש את הדברים

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

התחייבותו של נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש לשלוח סיוע הומניטרי לגאורגיה, משמעותה שהצבא האמריקאי ישתלט על נמלי הים והאוויר במדינה, כך אמר הערב (רביעי) נשיא גאורגיה מיכאיל סאאקשווילי זמן קצר לאחר שבהודעה מיוחדת מהבית הלבן התחייב בוש לשלוח סיוע הומניטרי למדינה.

"שמעתם את הצהרת בוש שארה"ב מתחילה במבצע הומניטרי בגאורגיה. משמעות הדבר שנמלי הים ושדות התעופה יעברו לשליטת משרד ההגנה האמריקאי במטרה לנהל את המבצע ומבצעים אחרים. זהו צעד חשוב בהפגת המתיחות באזור", אמר סאאקשווילי. הפנטגון מיהר לפרסם הכחשה לדברים.

בראיון לרשת CNN הבוקר אמר סאאקשווילי כי עמו יגן על טביליסי "עד טיפת הדם האחרונה". לדבריו, הפסקת האש עם הרוסים אינה קיימת יותר. "זוהי הפסקת אש בסגנון שהיה לרוסיה עם אפגניסטן ב-1979", אמר. לדבריו, "העובדה היא שהכוחות הרוסים עדיין מסתובבים בגאורגיה". סאאקשווילי האשים גם את המערב בתגובתו החלשה למשבר. "תגובתה החלשה של וושינגטון בתחילת המשבר נתפסה בעיני הרוסים כאור ירוק לפתוח בתקיפה. הרוסים אינם מבינים שפה חלשה", הוסיף.

בתוך כך, עדי ראייה בגאורגיה מסרו מוקדם יותר כי שיירה של טנקים רוסים יצאה מהעיר הגאורגית גורי, ועושה דרכה לתוך מרכז המדינה, על הכביש המוביל לבירה טביליסי. עם זאת, סגנית שר הפנים הגאורגי ומשרד ההגנה הרוסי הכחישו את הדיווח. סגנית השר יקתרינה זגודלדזה אמרה בתגובה לדיווח: "אני רוצה להרגיע את כולם. הצבא הרוסי אינו מתקדם לבירה".

גאורגיה טענה כי רוסיה שלחה טנקים מהחבל הבדלני דרום אוסטיה לעיר הגאורגית גורי, שהופצצה במשך שישה ימים, עד החתימה על הסכם הפסקת האש. "הרוסים נכנסו לעיר גורי עם כ-50 טנקים וכלי רכב משוריינים", מסרה ממשלת גאורגיה.

צבא רוסיה הגיב וטען כי "אין כל חיילי כוח שלום רוסים בגורי, וגם לא יחידות סיוע". לפי דיווח של רשת SKY הבריטית, עדים מקומיים ראו טנקים רוסים מפטרלים ברחובות גורי, שממוקמת 25 ק"מ דרומית מדרום אוסטיה, וכ-80 ק"מ מהבירה טביליסי. בתקשורת הבריטית דווח כי בדלנים דרום אוסטים בוזזים חנויות ובתים, וגונבים מכוניות מתושבים באיומי אקדח, וב-SKY אף גילו כי כלי הרכב והציוד של הצוות של הרשת בעיר גורי נשדדו, לאחר שהוצמד אקדח לראשו של הנהג.

ארה"ב עושה שרירים

ארה"ב, מצדה, אמרה כי קיבלה דיווחים מודיעינים אמינים שתומכים בטענותיה של גאורגיה, על אלימות רוסית מתמשכת מחוץ לדרום אוסטיה, לרבות כלפי אוכלוסיה אזרחית. "בידנו מידע על כפרים שנשרפים, ועל ירי ורציחות", נמסר ממשרד החוץ האמריקאי. "על רוסיה לוודא שכוחותיה אינם נוקטים בפעילויות אלימות, וכי הם עושים כל שביכולתם על מנת למנוע מחמושים דרום אוסטים או אחרים מלפגוע באזרחים גאורגים חפים מפשע".

ארה"ב הודיעה היום על ביטולו של תרגיל ימי משותף עם צבא רוסיה, ונתנה את הביטוי הראשון להזהרות הבית הלבן כי היחסים בין שתי המדינות ייפגעו בעקבות "התוקפנות" הרוסית בגאורגיה. כך מדווח ה"טיימס, הבריטי. ה"טיימס" מוסיף כי ארה"ב להדיר את רגליה של רוסיה מחברות בארגונים בינלאומיים, כגון ארגון הסחר הבינלאומי (WTO) והג'י 8, בו חברות שמונה המדינות העשירות בעולם.

האיחוד האירופי, להבדיל, בוחר לפעול בדרך אחרת. שרי החוץ של האיחוד הביעו תמיכה רחבה בשליחות משקיפים לדרום אוסטיה, על מנת לפקח על הפסקת האש השברירית. "ישנה תמיכה רחבה בשליחת כוח שלום אירופי, וזה כנראה מה שיקרה", אמר דיפלומט אירופאי לסוכנות הידיעות "רויטרס". על מנת שרצון זה ייצא אל הפועל, על שני הצדדים יהיה להסכים לכך. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר אתמול כי הכוחות הרוסים ימשיכו לתפקד ככוח השלום, כדבריו, בדרום אוסטיה, וכי צבא גאורגיה לא יורשה לשוב לעמדותיו בתקופה שלפני פרוץ המשבר.

לאחר שקיבלה אמש רוסיה את הסכם הפסקת האש שהציע האיחוד האירופי, דרך נשיא צרפת ניקולא סרקוזי, הסכים גם נשיא גאורגיה מיכאיל סאאקשווילי הלילה לקבל את מתווה ההסכם, אולם הצדדים טרם חתמו עליו רשמית.

הלילה נמנע נשיא גאורגיה מיכאיל סאאקשווילי מלברך על המוגמר. "זהו מסמך פוליטי וזוהי הסכמה עקרונית", אמר לאחר הפגישה עם סרקוזי. השינויים שנעשו בהסכם התקבלו על ידי נשיא רוסיה דמיטרי מדוודב וכוללים סעיף בו יתחייבו הצדדים לדון על עתיד דרום אוסטיה.

פרסום ראשון: 13.8, שעה 11:50

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully