וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באוצר שכחו את הצופים

צבי זרחיה

5.8.2008 / 8:35

ההצעה הנכללת בחוק ההסדרים, לאפשר לחברות הטלוויזיה הרב-ערוצית HOT ו-yes לשדר פרסומת, היא פגיעה בוטה בצופים

ההצעה הנכללת בחוק ההסדרים, לאפשר לחברות הטלוויזיה הרב-ערוצית HOT ו-yes לשדר פרסומת, היא פגיעה בוטה בצופה הישראלי. לא די בכך שהצופה הישראלי משלם כסף רב מדי חודש בעבור הצפייה בשידורי חברות הכבלים והלוויין, הוא ייאלץ לספוג מטח של פרסומות קופצניות במהלכם. זו הצעה שאינה מניבה שום תועלת או רווח לצרכן, ונראה שהוגיה אינם מציבים את רווחתו בראש סדר העדיפויות - אלא את טובתן של חברות הכבלים והלוויין.

חבילת ערוצים מוזלת, או תשלום לפי כמות הערוצים שבהם צופים בפועל, אינם מהווים פיצוי הולם על העונש של הפרסומת. זאת במיוחד נוכח החשש ש-HOT ו-yes יצליחו לשכנע את הח"כים כי התעריף "המוזל" יהיה למעשה קרוב לתעריף הנוכחי.

הנהגת פרסומות ב-HOT וב-yes, בנוסף לערוצים המסחריים 2 ו-10, תפגע גם בעיתונות הכתובה, שגורלה אינו ברור על רקע המגמה הנמשכת של ירידה בשיעור קריאת העיתונים והקושי לייצר הכנסות בתנאים אלו. במגבלות שוק פרסום הישראלי, ונוכח ההאטה הצפויה בפעילות הכלכלית במשק בשנה הקרובה, צפוי כי התרת שידורי פרסומות בחברות הכבלים והלוויין תגרום להעתקתם של תקציבי פרסום מהעיתונות לערוצים 2 ו-10, ל-HOT ול-yes.

פרסום בחברות הכבלים והלוויין, ותחרות גוברת בינן לערוצים 2 ו-10, עלולה לגרום להורדה של רמת התוכניות, בניסיון לספק רייטינג גבוה בתחרות על תקציבי הפרסום. כך ייאלץ הצופה לספוג עוד תוכניות בישול, חידונים ותחרויות. מגמה כזו עלולה לפגוע בעיתונות החוקרת, המספקת ביקורת לגיטימית על המתרחש במסדרונות הכוח, חושפת את הקשרים בין ההון לשלטון ומדווחת על הלחצים שמפעילים בעלי העניין על הכנסת.

אבסורד נוסף ברפורמה המוצעת הוא בהובלתה של רפורמה גדולה בתחום השידורים במסגרת חוק ההסדרים. הדבר מעורר חשש למחטף חקיקתי. באישור חוק ההסדרים, הנלווה לתקציב, הממשלה לוחצת על הח"כים לתמוך בו תחת איום במשיכת התקציב כולו. אפשרות כזו תגרום להתנהלותה של המדינה בלא תקציב מאושר - ולהקדמה של הבחירות לכנסת. אם הממשלה רוצה ליישם רפורמה משמעותית כל כך, מוטב שתעשה זאת בחקיקה רגילה.

ישנו היבט בעייתי נוסף ברפורמה, שראוי כי היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז יתן עליו את דעתו. אם לא יחולו שינויים, יוגש חוק ההסדרים לכנסת באוקטובר, ערב הקמתה של ממשלה חדשה. גם אם תוקם ממשלה בראשות מועמד מקדימה, יש ספק אם יהיה לה רוב בכנסת להעביר את תקציב 2009. לכן, לפי הערכות, הבחירות לכנסת ייערכו בשלהי 2009.

בתקופה כזאת, של בחירות מתקרבות, קיים חשש שחברי כנסת - הזקוקים לחשיפה תקשורתית רבה - יעדיפו להקל על חברות הכבלים והלוויין באמצעות אישור לשדר פרסומות. במצב כזה, המחוקקים עלולים גם להיגרר למתן הטבות לערוצים 2 ו-10, באמצעות מעבר לרישיון, בהפחתת המחוייבויות שלהן לתוכן וליצירה, ובהחזרת חלק מתשלום התמלוגים שהעבירו למדינה במכרז. לכן יש לדרוש ממזוז לפעול להוצאת הרפורמה מחוק ההסדרים, ולעכב אותה עד לאחר הבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully