וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דורבן במקרר

תמר נהרי

21.10.2001 / 14:10

שרידי חיות בר ועשרות מלכודות נמצאו בפשיטה של פקחים לאיתור ציד לא חוקי; האחראים העיקרים - פועלים תאילנדים; הפקחים מחלקים חומר הסברה; העבריינים נענשים; החיות בסכנת הכחדה

חמש רשתות דיג, חמש רוגטקות, עשר מלכודות לאסו, דורבן שחוט, שני תאילנדים עצורים ושניים נוספים עם קנס כספי – זה יבול מבצע אכיפה ראשון, לאיתור מלכודות תאילנדים הנערך על ידי רשות שמורות הטבע והמשרד לאיכות הסביבה. במהלך המבצע אתמול, שנערך באזור השרון, ביקרו הפקחים ב-23 אתרי מגורים של פועלים תאילנדים, בהם נערך חיפוש אחרי מלכודות ופגרי חיות. מבצעים דומים ייערכו בכל אזורי הארץ.

הממצא העיקרי של החיפוש הוא גוויית דורבן מוכנה לאכילה, שנמצאה במקרר של שני פועלים העובדים במושב מגשימים. השניים הועברו למשטרה ושוחררו בערבות מעביד של עשרת אלפים שקל. נגד השניים צפויים להיות מופעלים הליכים שבסופם יגורשו, ככל הנראה, מהארץ. תאילנדי נוסף ממושב גבעת כח, שבכליו נמצאו קוצי דורבן נקנס ב-490 שקל, ועובד אחר מכפר סירקין שנתפס כשברשותו שתי לסתות דורבנים, נקנס אף הוא ב-490 שקל. במהלך המבצע חולקו לכל הפועלים חומרי הסברה בשפתם, הכוללים את עיקרי החוק והצפוי למי שנתפס עם ציוד לכידה.

הדורבנים, מעין קיפודי ענק בעלי קוצים ארוכים וצבעוניים, נחשבים לציד מבוקש ביותר גם בקרב ציידים לא תאילנדים. בשרם נחשב למעדן ומשום כך נאסר לציד בכל חלקי הארץ, בכל עונות השנה. אנשי רשות שמורות הטבע מעידים על דילול חמור שנצפה באוכלוסייתם בכל רחבי הארץ, ככל הנראה במידה רבה בשל הפועלים התאילנדים.

מוות איטי ביסורים

במהלך העשור האחרון נפגעו חיות הבר בארץ פגיעה אנושה עקב אלפי מלכודות המונחות בשטח בידי פועלים תאילנדים. מה שהתחיל כשמועה הוכח עד מהרה, לאחר שפקחי רשות שמורות הטבע מצאו בשטח ובבתי הפועלים אלפי מלכודות, ועימן שיירי הקורבנות. השנה גורשו חמישה פועלים מהארץ, לאחר שהוכח כי עסקו בציד פעיל. 612 מלכודות נמצאו ופורקו, ו-15 תיקים נוספים נפתחו לפועלים תאילנדים. ברשות מביעים תקוה כי גם הם יגורשו בסופו של דבר. שישה פועלים נוספים, שברשותם נמצאו חומרי לכידה נקנסו ב-490 שקל כל אחד.

אבל בפעולות האכיפה הנערכות אין די. השפעת הציד התאילנדי על חיות הבר בארץ קשה מכפי שהוערך בתחילה. מנהל אגף הפיקוח ברשות שמורות הטבע, מתי קורוניו, מעריך כי "בקצב הזה אנחנו צפויים להכחדה של עולם החי בישראל בתוך עשר שנים". קורוניו מעיד, כי מאות המלכודות שנתפסו אינן אלא "טיפה בים אלפי המלכודות המפוזרות בשטח בכל זמן נתון". בכוונת הרשויות להגביר בהתמדה את האכיפה.

הציד מתרחש בחמישה מוקדים ברחבי הארץ: השרון, חוף הכרמל, הנגב המערבי, הערבה והגולן, שבשטחו לבד נתפסו בשנה האחרונה כ-1,500 מלכודות.

במלכודות המפוזרות בשטח נתפס "כל מה שזז" כדברי פקחי הרשות, וזה כולל ארנבות, שועלים, תנים, חתולים וכלבים, ואפילו צבוע אחד שהצליחו הפקחים להציל לאחרונה. מלכודות הלאסו, שהן הפופולריות מבין מלכודות התאילנדים, נכרכות סביב צוואר החיות וגורמות להם מוות איטי ביסורים קשים. באמצעות הרוגטקות ניצודים עופות מכל הסוגים, החל בדרורים וכלה בחוגלות. ברשתות הדיג הנפרשות בנחלים ובשמורות טבע נתפשים דגים, צבים ולעתים גם יונקים ימיים נדירים. לצפרדעים, מעדן חביב במיוחד, שמורות חכות מיוחדות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully