וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חסן שלח לך Poke

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

13.6.2008 / 12:24

בית קפה חדש בביירות -"פייסבוק": מנסים להעתיק את החרות האינטרנטית לעולם הממשי, וכותבים מסרים למין השני על ה-Wall

מי שחשב ששיגעון פייסבוק נרגע בחודשים האחרונים - טועה. לפחות לא בעולם הערבי. בלבנון, למשל, לוקחים את הרשת החברתית הפופולארית ברצינות, יהיו מי שיגידו ברצינות מוגזמת: בית קפה חדש שהוקם באחרונה בביירות מתפקד כמקדש פייסבוק הראשון בעולם הממשי.

"לפני חמישה חודשים סיפרנו למנהלי אתר פייסבוק היושבים בארצות הברית, על הרעיון להקים בית קפה המבוסס על פייסבוק. הם נתנו את הסכמתם לכך", מספר מונס שרבל, הבעלים של "פייסבוק" הקפה ברחוב מונו בבירה הלבנונית. "בהנהלת הרשת כל כך התלהבו עד שהחליטו לשלוח ללבנון נציגים מהחברה כדי להתרשם".

העניין סביב פייסבוק במדינות ערב רק הולך וגובר. במקומות בהן נושא הרשת החברתית עדיין נתפס כקונטרברסלי, פתח להשפעה מוסרית מזיקה של תרבות זרה מחד וזליגת מידע מאידך, כוח המשיכה של המוצר האינטרנטי הזה לא גווע והוא עדיין חדשני ומרגש, אל מול קרב המאסף של השלטונות בתנועת המידע.

בחודש נובמבר שעבר חסמה סוריה את הגישה לפייסבוק, מתוך חשש להשפעה ישראלית על הגולשים הצעירים בסוריה. סוריה חוסמת דרך קבע אתרים זרים מתוך חשש שיהוו צינור להעברת ביקורת על השלטונות. בערב הסעודית חסמו את פייסבוק מנימוקים דתיים: ריבוי הנשים הסעודיות שנרשמו לאתר העלו את חמתם של מטיפים דתיים במדינה. "האתר מסוכן לנשים ומהווה פתח ליצר תאווה. הרשת החברתית משחיתה את הנוער האיסלמי", פסק אחד מהם. במדינות מתירניות יותר חוגגים את הפנטזיה של העולם החדש והמופלא.

היישום של היישום

בחזרה לבית הקפה בביירות. ב"פייסבוק" שני מפלסים, עם מקום לשמונים מבקרים. הוא מעוצב בלוק של דף באתר וצבוע בעיקרו כחול ולבן, כשאחד מבאיו מתלהב ואומר ש"כאן אנחנו מרגישים כאילו אנחנו בתוך אתר פייסבוק במחשב". היישומים של האתר מתורגמים איכשהוא למציאות הפיזית: למשל, יושבי הקפה שולחים כוס של המשקה האלכוהולי Poke לבחורות המוצאות חן בעיניהם, כמנהג החיזור המקובל ברשת, נגיד.

אזור דומיננטי בבית הקפה הוא ה- Wall, לוח עליו הבליינים משרבטים בטוש את הגיגיהם, עם דגש כמובן על פניות לבן/בת המין השני. שרבל הבעלים אומר כי מה שמאפיין את המקום הוא שאנשים מגיעים אליו מתוך מטרה ברורה ליצור קשרים חברתיים: "רבים ממי שיושבים כאן מצליחים בכך, ושני זוגות שהכירו בבית הקפה אפילו הספיקו להתחתן", הוא מתגאה. ומה קורה עם הביישנים שלא כל כך טובים בתקשורת אנושית מיושנת? "יש באמת כאלה שפשוט מבקשים מהבחורות את כתובת המייל או הפייסבוק שלהן, וממשיכים משם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully