וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הקיבוצים: שכר דיפרנציאלי גם בקובה

ברפורמה מהפכנית תפסיק המדינה הקומוניסטית את השכר השווה לכל העובדים, לטובת בונוסים פרטיים. הקפיטליזם קרוב?

קובה תזנח את שיטת המשכורת השווה לכולם, ותאפשר לעובדים ומנהלים להרוויח בונוסים על פי תפוקתם, כך הודיע היום (חמישי) קרלוס מאטו, סגן שר במדינה. לדבריו, השיטה הנוכחית, המתקיימת במדינה מאז המהפכה הקומוניסטית בשנת 1959, "אינה נוחה יותר", וזו החדשה עתידה לשפר את השירות והתפוקה.

בכתב העת של המפלגה הקומוניסטית, אמר מאטו כי עובדים יקבלו בונוס מינימלי של 5% על השגת מטרות תפוקה, אך לא תהיה תקרה לגובה המשכורת. גם מנהלים יוכלו להרוויח בונוס של 30% אם הכפופים להם יגדילו את התפוקה.

סגן השר הוסיף כי השיטה הקיימת הורידה את מוטיבציית העובדים, משום שכל עובד הרוויח את אותו השכר ללא כל קשר להישגיו. "הענקת משכורת נמוכה לעובד שראוי ליותר מכך, עלולה להזיק", כתב במאמר.

אך ספק אם תוספת השכר תשפיע על יכולת הקנייה של אזרחי קובה. המשכורת הממוצעת בקובה לכלל האוכלוסייה, מרופא ועד חקלאי, נאמדת בכ-20 דולר לחודש. בשל הדרישה הגדולה במדינה לייבוא מוצרים, סביר להניח שמחיריהם יעלו יחד עם המשכורות.

מאז החליף בפברואר את אחיו החולה, פידל קסטרו, הנהיג שליט קובה, ראול קסטרו, סדרה של רפורמות. אך בניגוד לרוב הרפורמות עד כה, שכללו הסרת מגבלות, כגון שימוש בטלפונים ניידים ובמחשבים, הרפורמה החדשה משמעותית בהרבה, משום שהיא מערערת את תפיסת הכלכלה המרקסיסטית המסורתית באחת המדינות הקומוניסטיות האחרונות בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully