וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווחים: מניין ההרוגים בציקלון - 50,000

לפי הנתונים הרשמיים, למעלה מ-22 אלף בני אדם נהרגו בסופת הציקלון שפגעה במיאנמר. האופוזיציה קראה לממשל לפתוח את הגבולות לסיוע

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

צוותי סיוע זרים העריכו היום (שלישי) כי מניין ההרוגים בסופת הציקלון הקשה "נארגיס" עלול להסתכם ב-50 אלף ו-2-3 מיליון בני אדם הם מחוסרי בית.

לפי הנתונים הרשמיים, למעלה מ-22,000 בני אדם נהרגו בסופת הציקלון, שהכתה בשבת בחופי מיאנמר, ו-41 אלף בני אדם נעדרים, כך העריכו שלטונות מיאנמר, אולם כלי התקשורת במדינה הודיעו כי בעיר אחת בלבד נהרגו ככל הנראה כ-10,000 בני אדם וכי מספר ההרוגים במדינה כולה גבוה בהרבה מדיווחי השלטונות. במדינה הוכרז מצב חירום.

האופוזיציה, שנמצאת מחוץ לגבולות מיאנמר, אמרה הלילה כי הזמן הולך ואוזל עבור אלו ששרדו את הסופה ונמצאים כעת בסכנה. ראש הממשלה המתנגדת לשלטון החונטה הצבאית במדינה, סיאן וין, אמר כי "הזמן אוזל ומדובר במבצע חירום שצריך להיערך אליו, העם שלנו סובל, בעיר הבירה אין מי שתייה".

הלילה קראה אשת נשיא ארצות הברית לורה בוש לראשי החונטה הצבאית לפתוח את גבולות מדינתם ולאשר לארצות הברית לשלוח סיוע רפואי ומזון למדינה. הממשל במיאנמר מסרב, לפי שעה, להכניס את צוות הסיוע האמריקני. בוש האשימה את ראשי החונטה בכך שהם לא הזהירו את התושבים מפני הציקלון בזמן.

ממשלת קנדה הודיעה כי תעביר שני מיליון דולרים לקרן סיוע למיאנמר. לפי דיווח ממשלת תאילנד הסמוכה, מנהיגי מינאמר חרגו ממנהגם וביקשו סיוע בצורה של מזון, ציוד רפואי וציוד לפינוי ההריסות לאור המשבר ההומניטרי המתפתח. ממשל צבאי זה, ששולט במדינה זה 46 שנה, נמנע באופן כללי מלבקש סיוע בינלאומי במצבי חירום, לאור יחסיו הסבוכים עם המערב, שמאשים אותו בפגיעה בזכויות אדם. המטוס הראשון שיישא ציוד למיאנמר יגיע היום, אמר דובר ממשלת תאילנד.

מזכ"ל האו"ם באן קי-מון פירסם הצהרה ובה נכתב כי הוא מצר מאוד על אובדן החיים וההרס, והתחייב לסייע בהעברת סיוע בינלאומי במידת הצורך. "צוות של האו"ם לשיתוף פעולה בנושאים הומניטריים נמצא בכוננות לעזור לממשלה המיאנמרית", נאמר בהצהרה.

מאות אלפי אנשים חסרי בית

בעיר הבירה יאנגון, מאות אלפי אנשים הפכו לחסרי בית. בעקבות הסופה נותרה יאנגון ללא חשמל, מים, אינטרנט או טלפון, הרחובות הוצפו בשברי מבנים ועצים וארבע ספינות טבעו בנמל העיר. "הנזק לתשתיות ולרכוש הוא עצום", אמר תרג'ה סקאבדאל, ראש צוות האו"ם. "כמו תמיד, הרובעים העניים ביותר הם אלו שנפגעו בצורה הקשה ביותר, מכיוון ששם הבנייה אינה יציבה". בנוסף, בוטלו כל הטיסות לעיר. מחירי האוכל והדלק ביאנגון – הנמצאים גם כך במגמת עלייה - האמירו עוד יותר. תורים ארוכים נצפו בתחנות הדלק ביאנגון. מרבית התחנות פעלו באמצעות גנרטורים.

אריק פורטרפילד, דובר של ארגון "הצלב האדום", דיווח כי קבוצת סיוע חירום עובדת בשיתוף פעולה עם עמיתתה המקומית על מנת לספק מי שתיה, מקלטים זמניים ושמיכות לתושבי יאנגון. הוא הזהיר כי יש לנקוט בפעולה דחופה על מנת למנוע אפשרות של התפרצות מגפה. האיחוד הבינלאומי של ארגוני "הצלב האדום" ו"הסהר האדום" הקציבו סיוע כספי בסך 190 אלף דולרים. ארגון הסיוע האמריקאי "וורלד ויז'ן" הודיע כי אף הוא ישלח צוות לאזור לבקשת ממשלת מיאנמר. "הצורך הדחוף ביותר הוא לספק מים לשתיה בעבור 2 מיליון בני אדם", אמר דובר הארגון קייסי קלמוזה לרשת CNN.

לפי דיווחי כלי התקשורת הממלכתיים, למרות ההרס והחורבן רחבי ההיקף, החונטה הצבאית השלטת עדיין מתכננת להמשיך בתוכניתה לערוך משאל עם חוקתי בעשירי במאי – הצעד הרביעי של "מפת הדרכים לדמוקרטיה בת שבעת הצעדים". לדברי הממשלה, צפויות להיערך ב-2010 בחירות כלליות במדינה על מנת לבחור ממשלה חדשה שתחליף את הממשל הצבאי.

הפעם האחרונה בה נערכו בחירות כלליות במיאנמר היתה ב-1990 , אז זכתה המפלגה הלאומית לדמוקרטיה בראשות אונג סאן סו קי. החונטה הצבאית התעלמה מהתוצאות. מנהיגת האופוזיציה וכלת פרס נובל לשלום שהתה במעצר יותר מ-11 שנים במהלך 17 השנים האחרונות. היא מוגבלת לביתה שלחוף האגם ביאנגון, קו הטלפון נחתך והיא אינה מורשית לקבל מבקרים מלבד רופאה האישי ועוזרת בית. לסנקציות שונות שהטיל המערב כמעט ולא היתה כל השפעה על הצבא, השולט בבורמה מאז 1962.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully