וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האימפוטנציה שתוביל למדינת חמאס

צביקה פוגל

17.4.2008 / 18:38

צביקה פוגל טוען שפעילות צה"ל ברצועה היא חסרת תוחלת במגבלות שמטילה עליו הממשלה. בינתים ממשיך חמאס להתעצם ולהתבסס

מאז השתלטות חמאס על רצועת עזה ביוני 2007 וכינונה של מדינה איסלמית קיצונית עוינת לישראל ברצועת עזה, היה ברור כי נשתנו התנאים לקיום המשוואה "שתי מדינות לשני עמים". לאור ההתפתחויות ביהודה ושומרון ויחסי הכוחות הפנים-פלסטינים, נדמה לי כי גם האופטימיים ביותר שבינינו יודו כיום, כי המשוואה הבלתי אפשרית של "שלוש מדינות לשלושה עמים" נראית מוחשית הרבה יותר.

גם כינונה של מדינה פלסטינית "ידידותית" על שטחי יהודה ושומרון אינו ברור מאליו, ולעיתים נדמה כי היא יותר משאת נפש מאשר מציאות עתידית. אל נא נתפלא אם בשל האימפוטנטיות שמגלה הממשלה תצמח לה גם ביהודה ושומרון מדינת חמאס. המשמעות של שתי מדינות פלסטיניות חדשות ושונות הגובלות עם ישראל מחייבת את ממשלת ישראל הנוכחית לבחון את שלושת האפשרויות הבסיסיות העומדות לרשותה.

שלוש דרכים ללא מוצא

האפשרות הראשונה היא ביטול התהליכים והמגעים המתקיימים כיום עד שתתבהר תמונת המצב הפנים-פלסטינית ביהודה ושומרון, ובמקביל תימשך הלחימה בחמאס ברצועת עזה ליצירת מציאות עתידית אחרת. לחימה בחמאס, מחד גיסא, והפסקת תהליך ההידברות, מאידך גיסא, עלולים לייצר מסה של התעוררות אידיאולוגית לאומנית קיצונית, שתביא להשתלטות חמאס על כל שטחי הרשות והפלת שלטון אבו מאזן.

אפשרות נוספת היא המשך חיזוק אבו מאזן וממשלתו ביהודה ושומרון וניסיון להגיע להסכם אתו, במקביל ללחימה בחמאס. ההפרדה בין יהודה ושומרון לרצועת עזה הנותנת בצד אחד מחוות ומנהלת מצד שני לחימה, תביא את חמאס להפעלת כל כוחותיו בגדה הן נגד ישראל והן נגד הרשות, ותלחיץ את העולם הערבי שסביבנו. אבו מאזן יהיה חייב להוכיח כי הוא מייצג את כל העם הפלסטיני, ולכן לא יוכל לתת ידו להפרדה זו לאורך זמן.

האפשרות האחרונה שצריכה הממשלה לבחון היא הרמת "נס ההודנה" וניסיון להגיע להסכם במקביל עם חמאס ועם אבו מאזן. המשמעות המיידית מאימוץ אפשרות זו היא הכרה ברורה בנוכחות ובלגיטימיות של חמאס ברצועת עזה. הכרה זו תביא לחיזוקו של חמאס ותמסד הלכה למעשה מדינת טרור, אם לא עכשיו אז בעוד שנה, אלא אם תשכיל ישראל לדכא מבעוד מועד את המוטיבציה של חמאס ותוביל אותה לפסים של רכבת הנורמליזציה.

תנו לצה"ל לנצח

מסתבר, כי בכל האפשרויות, המכנה המשותף הוא הצורך לדכא את המוטיבציה של חמאס, לפגוע בכל מה שחשוב לו ובכל מה שעשוי לאפשר לו לממש את חזונו. הדרך היחידה בה ניתן לייצר מציאות עתידית בה חמאס הקיצוני יהפוך למיעוט בעולם הפלסטיני לא יכולה לבוא דרך התמהמהות, פשרות ומחוות. חמאס חייב להבין כי רק דרך רגיעה, הסכמה, והבנה כי קיומנו אינו מוטל בספק, תינתן לו האפשרות להמשיך ולהתקיים.

מותר להניח, כי רוב העולם הערבי ועל אחת כמה וכמה העולם המערבי, מבינים את האיום במיסודה של שלוחת טרור אירנית בעזה. התמיכה הבלתי מסויגת לאורך שנים בממלכה הירדנית נבעה בדיוק מן הצורך למנוע מיסודה של מדינת טרור שכזו. אי אפשר לצערנו למחוק את חמאס, אך ניתן לחסל את כוחו הצבאי ולדכא את שאיפותיו. ירדן הוכיחה זאת היטב בראשית שנות השבעים ואנחנו אף היינו שותפים סמויים להצלחה זו.

פעילות צה"ל, האמיצה והנחושה הראויה לכל שבח, המתבצעת מאז כינונה של מדינת חמאס ברצועת עזה בהתאם להנחיות ממשלת ישראל היא חסרת תועלת ותוחלת. פעולות קטנות, מקומיות וזמניות, מאפשרות לחמאס להמשיך ולהחזיק את מדינת ישראל מהביצים. יתר על כן, הן מאפשרות לחמאס ללמוד אותנו, ליישם לקחים, להתעצם ולהמשיך לחיות באשליה כי ניתן לשבור אותנו.

לצה"ל אין ברירה. לא ניתן להעלות על הדעת כי תתאפשר פריצת הגדר ופגיעה ביישובים ובתושבים. לכן ממשיך צה"ל לפעול במגבלות המוטלות עליו על ידי ממשלת ישראל, למרות שבסתר ליבו יודע כל רמטכ"ל בפוטנציה, כי כך לא נייצר את התנאים לביטחונם של תושבי מדינת ישראל, ולבטח לא נרתיע את חמאס מלהמשיך במאמציו.

תא"ל (מיל') צביקה פוגל היה ראש מטה פיקוד הדרום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully