וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבדי השמיעה מצמצמים פערים דיגיטלים

פנחס וולף

30.3.2008 / 13:16

עמותת "מחשבה טובה" הקימה בירושלים כיתת מחשבים ניידת שבה לומדים כבדי שמיעה להיות עצמאיים יותר

נטע גרנות

(צילום ועריכה: נטע גרנות)

כבדי השמיעה יזדקקו בעתיד לסיוע מופחת, אם בכלל, בכל הקשור להתקשרות עם חברים, מרכזי קניות ומשרדי ממשלה – זאת מטרת כיתת המחשבים הניידת שקמה לפני שלושה שבועות במרכז "זוסמן" לכבדי שמיעה של עיריית ירושלים.

בכיתת המחשבים לומדים כבדי השמיעה את עיקרי השימוש ברשת האינטרנט. לדברי דניאל וייל, מנכ"ל עמותת "מחשבה טובה" שמפעילה את הכיתה, "בשנים האחרונות שימוש במחשב ובאינטרנט מקביל לנחיצות של ידיעת קרוא וכתוב. באמצעות הטכנולוגיה אנחנו מתכננים את הטיול, מבצעים קניות ונפגשים ומתכתבים עם חברים. מי שאין לו את היכולות האלו – נשאר בחוץ".

עמותת "מחשבה טובה" הוקמה לפני ארבע שנים במטרה לצמצם את הפער הדיגיטלי בין האזרחים. וייל למד תואר ראשון בקולנוע במכללת ספיר ובמסגרת עבודתו עם נוער בסיכון, הוא לימד אותם להדריך מבוגרים להשתמש במחשבים. "השינוי אצלם היה דרמטי", הוא מעיד, "שניים מהם הגיעו בצבא לממר"ם".

במהלך לימודי התואר השני בירושלים הקים וייל, ביחד עם שותף, כיתת מחשבים בשיכון תלפיות – שכונה במצב חברתי-כלכלי נמוך במיוחד. מאז, ייסד חמש כיתות מחשבים נוספות ברחבי הבירה. בסיום יום הלימודים ב"בית זוסמן", הכיתה הניידת עוברת לגני ילדים, לבתי ספר, ולשימושם של חרדים, ערבים ומובטלים.

התקדמות משמעותית

עלות השיעורים לתלמיד עומדת על 150 שקלים ל- 12 מפגשים. יתר התקציב מגיע מתרומות של קרן "דבורה", הרשות העירונית לתעסוקה ובית זוסמן. במשך שלושת השיעורים הראשונים, למדו התלמידים בכיתה בירושלים על מבנה המחשב, ניהול תיקיות, תוכנות בסיסיות וגלישה בתוכנת אקספלורר. בשיעור הבא הם ילמדו על החיפוש ב"גוגל".

התלמידים מספרים על התקדמות משמעותית עד כה. בועז ניסן, אחד התלמידים, מייצר סבוני בריאות ומטפל ברייקי. ההזמנות נעשות אצלו דרך הודעות טקסט או דואר אלקטרוני. גם עבורו וגם עבור חברתו לספסל הלימודים שוש רזיאל הלימוד בכיתה משפר את יכולתם לעבוד ולמצוא עבודה או לקוחות.

"המחשב פותח הזדמנות לאוכלוסיות שלא נמצאות במרכז החברה, כמו הקשישים, הנכים וכבדי השמיעה", מסביר וייל. "באמצעותו ובאמצעות תוכנות כמו מסנג'ר ואיי-סי-קיו, הם יכולים לעבוד בצורה שוויונית הרבה יותר. בארצות הברית, האוכלוסיות הללו משתמשות במחשב יותר מהאוכלוסיה הרגילה. בישראל, המצב הפוך. אני מקווה שבעזרת כיתות המחשבים הניידות נצמצם את הפער".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully