וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק "צנזורה באינטרנט" עבר בקריאה ראשונה

פנחס וולף

27.2.2008 / 13:20

לפי ההצעה, הגישה לאתרי פורנוגרפיה, אלימות והימורים תוגבל עד לבקשת הלקוח. המתנגדים לחוק: "ישראל תהיה כמו אירן וסין"

ברוב של 46 חברי כנסת מול 20, עברה היום (שלישי) בקריאה ראשונה הצעת חוק המגבילה גלישה באתרי אינטרנט בעייתיים לקטינים. בין האתרים שהגישה אליהם תוגבל: אתרים פורנוגרפיים, אלימים, ואתרי הימורים.

הצעת החוק של ח"כ אמנון כהן (ש"ס) עברה בתמיכת מפלגות קדימה והעבודה, מלבד חברי הכנסת איתן כבל ושלי יחימוביץ'. על פי ההצעה, הגישה לאתרים פורנוגרפיים באינטרנט תהיה חסומה כברירת מחדל, ומי שירצה לפתוח את החסימה יצטרך לבקש זאת מספקית האינטרנט שלו.

לדברי שר התקשורת, אריאל אטיאס, "מדובר בחוק מבורך. שלא כמו בפקיסטן - שם החסימה היא מוחלטת - כאן, מי שרוצה שיהיה פתוח – זה יישאר פתוח". לדבריו, "60% מהילדים אמרו שנחשפו לאתרים פורנוגרפיים. ול- 47% מהילדים יש אינטרנט בחדר. מי יודע כמה ילדים גולשים באינטרנט באמצעות מכשיר הדור השלישי".

יו"ר סיעת העבודה איתן כבל אמר כי "כמובן שאיני בעד פורנוגרפיה ואני לא רוצה שילדותי הקטנות יגלשו באתרים כאלו, אבל יש גבול כמה אפשר להיכנס לתוך ביתם של אנשים. גם היום, אני יכול לחסום את האינטרנט בפנייה לספקית האינטרנט שלי. אני מצר מאוד על כך שההצעה עברה. נתתי חופש הצבעה לסיעת העבודה משום שמדובר בעניין ערכי ואי אפשר לקבוע עמדה בשם כולם. קיוויתי שמספר החברים מהעבודה שיצביעו נגד יהיה גבוה יותר".

גם חבר הכנסת מיכאל איתן (ליכוד) הגיב על הדברים ואמר, כי "מדובר בהצעת חוק שפוגעת בצורה קיצונית ומעל הנדרש בזכות הציבור לקבל מידע באמצעות האינטרנט". לדבריו, "הצעת החוק של ש"ס כופה את הסינון בכוח החוק גם על מי שאינו מעוניין בו, מעניקה לשר סמכויות בלתי מוגבלות ללא בקרת הכנסת להכריז על כל יצירת אומנות כתועבה שצריך לסנן, ומטילה עונשים על מי שלא יסנן את החומרים הללו". הוא הדגיש כי טכנולוגיית הצנזורה עדיין לא קיימת, כך שמצד אחד מחוקקים צנזורה אבל למעשה אין כיום שום אפשרות לאכוף את החוק. "גם בחלם היו מחוקקים חוק כזה ומתגאים בו", אמר איתן.

לדברי חבר הכנסת חיים אורון (מרצ), "באווירה הקיימת היום בכנסת, כאשר מפלגת העבודה נעלמה וקדימה לא מבינה את תפקידה הבסיסי של הגנה על זכויות אלמנטריות של הציבור, מטילים על שר התקשורת סמכות מרחיקת לכת להפעיל צנזורה על האינטרנט. זה בדיוק כמו להטיל על שר התמ"ת האחראי על ייבוא הנייר לעיתונים סמכות לקבוע את תוכן הפרסום בעיתון".

מומחים: אין טכנולוגיה מתאימה

"האגודה לזכויות האזרח" מסרה בתגובה, כי המשמעות המעשית של החוק היא לאפשר לשר התקשורת להקים מנגנון צנזורה. זאת, בזמן שלפי מומחים, אין כיום בנמצא טכנולוגיה שתאפשר סינון מרכזי סביר.

עו"ד אבנר פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח הזהיר כי "הקמת מנגנון צנזורה בחסות שר התקשורת, בדומה למנגנונים שנבנו במדינות כמו סין ואירן, עלולה להיות השלב הראשון בסינון מידע מפני אזרחים, בעילות של תכנים פוגעניים, הגנה על ביטחון או תכליות אחרות, יכולים פוליטיקאים, חברות מסחריות, וקבוצות אינטרסים חזקות אחרות לעשות שימוש במנגנון הצנזורה לצרכיהן".

עוד מציין עו"ד פינצ'וק, כי כיום ישנם כבר מספר פיתרונות המאפשרים הגנה על ילדים מפני תכנים בעייתיים באינטרנט. ניתן למשל לחייב את ספקיות האינטרנט להתקין עבור אלו מבין לקוחותיהן שירצו בכך, תוכנת סינון ביתית, בה מגדיר המשתמש את מאפייני הסינון על פי טעמו. עם זאת, הכנסת דחתה הצעת חוק שהציעה פיתרון זה.

התפלגות המצביעים לפי מפלגות

בעד - 46
מפד"ל- 7
ש"ס- 12
יהדות התורה- 5
קדימה- 13
עבודה- 4
גמלאים- 3
רע"מ-תע"ל- 2


נגד- 20
ישראל ביתנו- 6
מרצ- 3
ליכוד- 6
עבודה- 2
מפד"ל-איחוד לאומי- 1
בל"ד- 1
חד"ש- 1

נכחו אך לא הצביעו - 2
ישראל ביתנו- 1
קדימה- 1

מי במצביעים

הצביעו בעד
אברהים צרצור, אברהם דיכטר, אברהם הירשזון, אברהם מיכאלי, אורי אריאל, אלחנן גלזר, אלי אפללו, אליהו גבאי, אליהו ישי, אמנון כהן, אפי איתם, אפרים סנה, אריאל אטיאס, בנימין אלון, גדעון עזרא, דוד אזולאי, דוד טל, דני יתום, חיים אמסלם, יוחנן פלסנר, יורם מרציאנו, יעקב אדרי, יעקב בן-יזרי, יעקב כהן, יעקב ליצמן, יעקב מרגי, יצחק וקנין, יצחק כהן, יצחק לוי, מאיר פרוש, מאיר שטרית, מיכאל נודלמן, משה גפני, משולם נהרי, נאדיה חילו, ניסן סלומינסקי, נסים זאב, עבאס זכור, עתניאל שנלר, צבי הנדל, ציפי לבני, רונית תירוש, רפי איתן, שלמה בניזרי,
שלמה נגוסה מולה, שמואל הלפרט

הצביעו נגד
אביגדור ליברמן, איתן כבל, אלכס מילר, אריה אלדד, ג'מאל זחאלקה, גדעון סער, גלעד ארדן, דב חנין, חיים אורון, חיים כץ, יוסי ביילין, יוסף שגל, יצחק אהרונוביץ, ליה שמטוב, לימור לבנת, מיכאל איתן, סופה לנדבר, ראובן ריבלין, רן כהן, שלי יחימוביץ.

נכחו אך לא הצביעו
אסתרינה טרטמן ומנחם בן-ששון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully