וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רעידת האדמה - הקדמה לרעידה הרסנית"

שולמית אביצור

20.11.2007 / 13:42

מומחים מזהירים כי רעש האדמה שהורגש היום מעיד על רעידה גדולה בדרך. ההמלצות: לחזק את הבתים והארונות

רעידת האדמה שהורגשה היום לפני הצהרים (שלישי) נחשבת לרעידה קטנה עד בינונית. עם זאת, מומחים ל[[ססמולוגיה]] מזהים אותה כרעידת-הקדמה לרעידת אדמה גדולה יותר שתתרחש בעשורים הקרובים, ומקווים שבעתיד יוכלו לצפות במדויק את זמן התרחשותה.

פרופ' אמוץ עגנון, מהמחלקה לגיאולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים, סיפר בראיון לוואלה! חדשות כי רעידת האדמה היום לא היתה צפויה. "לא צפינו בשלב זה לרעידה בסדר גודל כזה, אך מניסיוננו אנחנו יודעים שפעם בעשר שנים, בממוצע, תהיה רעידת אדמה בין ים המלח לכינרת".

לדבריו, "אין כרגע אפשרות לצפות במדויק רעידות, אבל אנחנו יודעים שלפני כל רעידה גדולה באות כמה קטנות או בינוניות, דוגמת הרעידה שחווינו היום. אנחנו חוקרים לאורך שנים את תדירותן ואופיין של הרעידות, ומקווים שנוכל על ידי ניתוח התבנית של הרעידות הקטנות לחזות את מועד הרעידה הגדולה".

חשש לרעידה גם בכרמל

אף שלא ניתן לחזות מועד של רעידת אדמה גדולה, פרופ' עגנון מזהיר כי היא תגיע. "רעידת אדמה גדולה תבוא עוד בימינו ותהיה הרסנית" אמר, "היא תתרחש בזמן שבין 10 עד 50 השנים הקרובות. המוקד שלה יהיה בבקע של ים המלח, אך היא תפגע גם בירושלים, תל אביב ועמאן. בנוסף, ישנו חשש גם לרעידה גדולה באזור הכרמל".

עגנון הוסיף כי בזמן רעידת אדמה מומלץ לשכב ליד חפץ כבד, ולא מתחתיו, כך שבמקרה של קריסת התקרה או הקירות יווצר חלל מגן. "רעידת האדמה בוא תבוא, ולכן מאוד מומלץ לחזק את הבתים שלא מוגנים מפני רעידות, ולחבר את הארונות לקירות. הדבר עשוי להציל חיים".

הגורם לרעידות האדמה כמו זו שהורגשה היום, הסביר עגנון, הוא תזוזת לוחות טקטוניים – גושי יבשה גדולים, המופרדים האחד מהשני – באזור. במקרה של רעידת האדמה הנוכחית, הגושים הם סיני-עזה-ישראל-לבנון הנמצאים על לוח טקטוני אחד, וערב-ירדן-סעודיה, הנמצאות על לוח טקטוני אחר. בין שני הגושים קיים בקע שנקרא "[[השבר הסורי אפריקאי]]". התזוזות של שני הלוחות גורם לעיוות הקרום של כדור הארץ, וכאשר העיוות מגיע לשיא, הוא נשבר ואז מורגשת הרעידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully