וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני שיהיה מאוחר

צפריר רינת

19.9.2007 / 10:18

מדי יום נכרתים יערות בשטח כפול מזה של פריז ומטרות היעד של האו"ם נרמסות. צפריר רינת עדיין מאמין בכוחה של הקהילה הבינלאומית

"יהי כתוב בלוח האחרון השבור, ללא קוראים: 'כוכב הלכת יתבקע. אלה שהוא הוליד ישמידוהו'". כך כתב ברטולט ברכט לפני 60 שנה ב"שיר סיום" (תירגם ה. בנימין), כשהוא מתכוון בעיקר לסכנות המלחמה והפצצה האטומית. סכנות אלו קיימות גם היום ועתה נוספו עליהן דלדול משאבים, זיהום והתחממות עולמית, המאיימים לפורר ולהרוס מערכות תומכות חיים על פני כדור הארץ.

ערב ראש השנה התפרסם הדו"ח העגום של הארגון הבינלאומי לשימור הטבע, על מצב מיני הצומח והחי על פני כדור הארץ. הוא כולל רשימה ארוכה של מינים הנמצאים על סף הכחדה ובהם שניים ממיני הקופים הקרובים ביותר לאדם, הגורילה והאורנגאוטן.

לפני חודשיים פירסם האו"ם את דו"ח המעקב אחר יישום תוכנית "מטרות הפיתוח של המיליניום" (Millenium Development (Goals, שיצאה לדרך בשנת 2000. תוכנית זו כוללת יעדים חברתיים, כלכליים וסביבתיים מרחיקי לכת ובראשם צמצום משמעותי של העוני והתחלואה בעולם.

אחת המטרות שקבע האו"ם היא לשנות את המגמה של אובדן משאבים סביבתיים. מטרה זו לא הושגה על פי דו"ח המעקב, ודלדול משאבים כמו יערות ודגה נמשך בקצב מואץ. כיום נכרתים מדי יום יערות בשטח כפול מזה של העיר פריז. רק 22% מאוכלוסיות הדגים באזורים הגיאוגרפיים השונים אינן במצב של הידלדלות מתמשכת, לעומת 40% ב-1975.

מטרה נוספת שהציב האו"ם היא להפחית במחצית, עד שנת 2015, את מספר האנשים שאין להם גישה למי שתייה נקיים ואמצעי סניטציה. כעת מעריך האו"ם, שבשנת היעד לא יזכו לאמצעים בסיסיים אלו כ-600 מיליון בני אדם, שהיו אמורים להיכלל במכסת היעד. משמעות הדבר היא שבכל שנה יוסיפו למות או לחלות במחלות קשות מיליוני ילדים כתוצאה מזיהומים.

האו"ם קבע שיש להקטין את מספר האנשים המתגוררים במשכנות עוני עירוניים ב-100 מיליון עד שנת 2020. בינתיים הולך וגדל מספרם של אנשים החיים במקומות שבהם קיים מחסור לפחות באחד הצרכים הבסיסיים כמו סניטציה, מרחב מחיה, ומקום מגורים בטוח.

הישגים חשובים לקהילה הבינלאומית

ברכט כתב בשירו: "כדי לחיות יחדיו המצאנו רק את הקפיטליזם. כשהמצאנו את הפיסיקה חשבנו על הרבה יותר: על דרך למות יחדיו". אך אין הכרח שכך יתנהלו הדברים ואת הפיסיקה והכימיה, כמו גם את כלי המדיניות החברתיים והכלכליים, ניתן לנצל באופנים שונים.

הקהילה הבינלאומית הוכיחה את יכולתה להתמודד עם איומים כמו הידלדלות שכבת האוזון. בשבוע שעבר ציינו ברחבי העולם 20 שנה לחתימת ההסכם הבינלאומי למניעת הפגיעה בשכבת האוזון, שמשמעותה עלולה היתה להיות חיסול החיים על פני כדור הארץ. הודות לשיתוף פעולה בינלאומי יעיל, ועמידה נחושה מול אינטרסים כלכליים, הושגה התקדמות רבה בהוצאתם משימוש של חומרים מדלדלי אוזון.

גם בשנים האחרונות היו הישגים חשובים כמו פעולות לצמצום כריתת היערות באמזונס, הרחבת השימוש באנרגיות מתחדשות וצמצום ממדי העוני והתחלואה באזורים כמו דרום מזרח אסיה ואמריקה הלטינית. אך תרבות הצריכה וההפקרות הסביבתית ממשיכות לכלות את כדור הארץ. הגידול הכלכלי של חלק מהמין האנושי ממשיך להתקיים כאילו הוא מנותק מהמציאות בשאר חלקי העולם. יש להגביר את אמצעי בקרה ולהפחית את בזבוז המשאבים בקצב הרבה יותר מהיר - כדי שיעדי האו"ם לא ייראו בקרוב כבלתי רלוונטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully