נושאים חמים

דור המחשב: עקומים כבר בגיל 10

שעות הישיבה הארוכות מול המסך המהבהב גורמות לא רק להשמנה, אלא גם פוגעות בחוסן הגופני של הילדים

הישיבה הממושכת מול מסך המחשב או מול מסך הטלוויזיה, בנוסף לשעות ישיבה ארוכות בכיתה, עולה להם לא רק בהשמנה ובאובדן חוויות כמו משחקים בחוץ, אלא גם ברכישת הרגלים גופניים מזיקים.

"כשילד מגיע לחוג כדורגל, במקרה הטוב הוא לא מצליח להתכופף ולגעת עם האצבעות שלו ברצפה. ילדים כבר לא מצליחים לרוץ כמו שצריך, לא רק מפני שנגמר להם האוויר אלא מכיוון שתנועות הריצה לא באות להם בקלות", אומר איגור מלישקביץ', מורה מוסמך לפילאטיס. ילדים בני 8-12 יכולים לבסס לעצמם הרגלים גופניים נכונים להתנהלות בחיים בשיעורי פילאטיס לילדים (יש גם קבוצות לנוער, גילאי 12-18) בסטודיו MS פילאטיס ברעננה.

"הילדים יושבים לא נכון, על הצד, עקום, בכל מיני תנוחות. בגיל 10 הם כבר מקבלים כאב גב", אומר מלישקביץ'. העבודה בפילאטיס, שמתבססת על הגמשת מפרקים, חיזוק הקואורדינציה ובניית כוח, תיתן להם בסיס לכל סוג של פעילות גופנית אחרת, ואם לא זה - לפחות תלמד אותם להחזיק את הגוף נכון בזמן הליכה וישיבה.

בתפריט: תרגילי בטן ושיווי משקל

שיעור פילאטיס לילדים בסטודיו ברעננה מתחיל בחימום, ואחריו עושה הקבוצה (בת חמישה ילדים לכל היותר) תרגילים שמפעילים את המפרקים בכל הגוף. אחר כך כל ילד מקבל סדרת תרגילים ספציפיים לו, לפי צרכיו ("יש שצריכים ליישר ולחזק יותר את חגורת הכתפיים, יש שאת הגב התחתון", אומר מלישקביץ'). בהמשך עושה הקבוצה תרגילי כוח לכלל השרירים, וכמובן תרגילי בטן ותרגילי שיווי משקל וקואורדינציה. "ילדים לא מצליחים להרים יד ורגל בבת אחת ולהישאר עומדים", מקונן מלישקביץ'.

בשיעורים לילדים לא עושים תרגילים רבים, כי אם חוזרים שוב ושוב על אותם תרגילים, "כדי שהגוף ילמד ויפנים ויזכור את התנועה הנכונה". העבודה מתבצעת ברובה על הרצפה, ורק תרגילי המתיחות מתבצעים על המכשירים.

העבודה עם הגילאים הצעירים בונה אצלם יסודות של משמעת, אומר מלישקביץ'. "אחרי שהם יודעים איך להחזיק את עצמם, הם כבר לא יצטרכו בגילאים מבוגרים יותר להתחיל לתקן את כל הבעיות שעלולות להיווצר אם ממשיכים לשבת, לקום ולזוז לא נכון".