וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם מתח ביקורת על עונשו של סדאם

5.11.2006 / 19:13

ראש הנציבות לזכויות אדם ביקשה להמתין עם ביצוע העונש עד הערעור. ר"מ עיראק אמר כי גזר הדין הוא שיעור לכל הטרוריסטים

האו"ם מותח ביקורת על עונש המוות שנגזר על הרודן העיראקי סדאם חוסיין, וקרא לרשויות המקומיות להימנע מלהוציאו להורג. ראש הנציבות לזכויות אדם באו"ם לואיז ארבור הודיעה, כי "תהליך ערעור אמין הוא חלק הכרחי מהבטחת הליך משפטי הוגן". לדבריה, יהיו אשר תוצאותיו של אותו ערעור יהיו, אני מקווה שהממשלה בבגדאד תשהה את ההוצאות להורג".

ראש ממשלת עירק נורי אל מליקי אמר היום בתגובה להרשעתו וגזירת עונשו של הרודן סדאם חוסיין למוות בתלייה, כי גזר הדין של הוא "ניצחון לכל קורבנותיו". אל מליקי טען שהעונש שנגזר על חוסיין הוא "שיעור לכל הטרוריסטים". ג'ון ריד, שר הפנים הבריטי, שכיהן בעת פלישת כוחות הקואליציה לעיראק כשר ההגנה, כינה את גזר הדין "הביטוי המוחלט לריבונותה של עירק". כך דווח בגלי צה"ל.

ברחבי העולם נשמעות תגובות מגוונות לגזר דינו של סדאם חוסיין. מהבית הלבן נמסר כי "זהו יום חג לעם העירקי". מאוחר יותר היום ישא נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש דברים בעקבות גזירת הדין.

בכווית, אליה פלש סדאם בשנת 1990, בצעד שהוביל בסופו של דבר לפרוץ [[מלחמת המפרץ]], הביעו שביעות רצון מגזר הדין. תומכיו הפלסטינים של סדאם הביעו צער על תוצאת המשפט ואילו במדינות ערב אחרות נשמעים קולות לפיהם סדאם הוא קורבן של משפט ראווה שיזמו האמריקאים.

בכווית שיבחו את החלטת השופטים. עלי אל-באגלי, אנליסט פוליטי ומי שכיהן בעבר כשר הנפט של כווית אמר כי "אלה חדשות טובות. מגיע לסדאם שיתלו אותו בשל הזוועות שהוא ביצע כלפי בני עמו וכלפי תושבי מדינות שכנות במשך 35 שנות שלטונו. הוא שלח מיליוני אנשים למותם".

שגריר ארה"ב בעירק, אמר לאחר השמעת גזר הדין כי הוא מבטא את שאיפת העם העירקי לעשיית צדק עם העריץ ושותפיו. שרת החוץ של בריטניה מרגרט בקט אמרה כי סדאם ושותפיו ישאו כעת עונש מוצדק על פשעיהם. ראש צוות ההגנה במשפטו של חוסיין אמרה כי אין אפשרות לעשיית צדק בבית משפט הנשלט על ידי הכיבוש האמריקאי.

באירן אמרו היום כי הם מקווים שסדאם יועמד לדין גם בגין פשעים שהם טוענים שהוא ביצע כנגד העם האירני במהלך מלחמת אירן-עירק בין השנים 1980-1988. דובר משרד החוץ האירני מוחמד עלי חוסייני, אמר כי "הוצאה להורג היא העונש המינימלי שניתן היה לתת לסדאם, אך אין זה אומר שניתן להתעלם מכל הפשעים האחרים שהוא ביצע, ובמיוחד מהמלחמה שכפה על אירן". עלי פרהודי, לוחם לשעבר שנלחם במלחמת אירן-עירק, אמר היום "על הסבל שלי מהמלחמה הזאת איש לעולם לא יכול לפצות אותי. גם אם יתלו אותו 100 פעמים זה לא יפצה אותי".

גם אזרחים צעירים יותר באירן, שלא נלחמו במלחמה ההיא וחלקם אפילו צעירים מכדי לזכור אותה כלל, סבורים שהעונש שנגזר על סדאם, על אף היותו עונש חמור ביותר, אינו מספיק לאור חומרת פשעיו. סורוש רמזאני בן ה-17 אמר כי יש לענות את סדאם למוות בגין פשעיו. ואילו, חוסיין והידי בן ה-24 אמר כי "אולי העינויים שאלוהים יענה אותו בחיים שלאחר המוות בגיהנום יהיו עונש טוב יותר".

פלסטינים הביעו צער

בקרב הפלסטינים לעומת זאת, ניתן לשמוע תגובות שאוהדות יותר את סדאם. הפלסטינים חשים סימפטיה כלפי הרודן בשל ההתרסה שהפגין כלפי ארה"ב וכן בשל העובדה שירה טילים לעבר ישראל בזמן מלחמת המפרץ. סדאם נהג גם לשלוח כסף למשפחותיהם של מחבלים מתאבדים שביצעו פיגועים בישראל.

נאג'ה ג'באג'י, עקרת בית פלסטינית משכם, אמרה בדמעות לאחר מתן גזר הדין "אני מאוד עצובה היום. מתן עונש מוות לנשיא עירק זה דיכוי, זה לא הוגן". אוסאמה איסא, בן 23, אמר כי "זה עלבון לאומה הערבית. סדאם אמנם עשה טעויות גדולות, אבל הביטו בעירק היום, שפיכות דמים וטבח יום יום".

בבגדד התפתחו קרבות יריות בין חמושים סונים ובין חיילים אמריקאים בשתי שכונות סוניות בעיר, מיד לאחר הקראת גזר הדין. אזרחים אחרים לעומת זאת, המשתייכים לרוב השיעי בעירק, יצאו לרחוב ופרצו בצהלות שמחה. דוברו של ראש ממשלת עירק, נורי אל-מליקי, אמר כי "זה רק קצה קצהו של העונש לו ראוי סדאם".

במקומות אחרים ברחבי העולם הערבי, הושתקו התגובות לגזר הדין, וזאת למרות שרבים תופסים את משפטו של סדאם כמשפט ראווה שמנוהל על ידי האמריקאים. מוסטפה אל סעיד, מרצה למדעי המדינה באוניברסיטת קהיר, כינה את המשפט "צדק של מנצחים", והוסיף כי "החוק שעל פיו שפטו את סדאם אינו חוק עירקי, אלא חוק זר שנכפה על ידי כובשים".

ברחוב הערבי נשמעים גם אלה שאומרים שמותו של סדאם יהיה "מות קדושים" עבור עמו. הילאל קשאן, מרצה באוניברסיטה האמריקאית בביירות, אמר שייתכן שדעות מסוג זה נפוצות בקרב האנשים אך הן לא יחזיקו מעמד לאורך זמן. סדאם הכנוע והמושפל שהוצג במשפט לא יוכל עוד לרגש ולסחוף אחריו את ההמונים, לדברי קשאן. עלי אל-באגלי הכוויתי אף הוסיף, כי מנהיגים אחרים בעולם הערבי צריכים ללמוד שיעור חשוב מסדאם, ולהבין כי החסינות שלהם מעונש לא תימשך לנצח, "הם לא יכולים לדעת – יום אחד המצב עלול להתהפך עבורם, בדיוק כפי שקרה בעירק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully