וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנסת הפייסבוק של וואלה!: בנט מנצח - ומולו גוש חוסם

אחרי שבועיים ו-20 אלף מצביעים הגיע הזמן לסיכום ביניים: הבית היהודי מככבת בסקר הפייסבוק הגדול - כמו במציאות - אבל ב"כנסת" הווירטואלית יהיו 61 מנדטים לגוש המרכז-שמאל

שבועיים חלפו מאז יצא לדרך סקר הפייסבוק הגדול של וואלה!, והבוקר (רביעי) חצה מספר המצביעים את קו ה-20 אלף - ככל הנראה אחד הסקרים מרובי המשתתפים ביותר שנערכו במערכת הבחירות הנוכחית, ובכלל. אמנם מובן שקהל המצביעים אינו מהווה מדגם מייצג סטטיסטית - ולראיה, ההבדלים הניכרים מהתוצאות בסקרים של המכונים הגדולים - ובכל זאת, ניתן ללמוד מהמשאל לא מעט על המגמות המאפיינות את מערכת הבחירות הזו, בייחוד ברשת.

הסקר, שנערך על גבי פלטפורמת ההצבעה המקוונת של חברת Opinion Stage, איפשר רק למשתמשי פייסבוק שנרשמו לשירות להצביע - אם כי ניתנה לגולשים האפשרות להצביע באופן אנונימי. בפועל, ניצלו רק 12.12% מהמצביעים בסקר את האפשרות לא להזדהות - והנתון הזה דומה בכל המפלגות. מפלגות שמצביעיהן הרבו באופן יחסי להיחשף הן הליכוד ביתנו, כח להשפיע, אור, בל"ד ורע"מ-תע"ל (כולן סביב ה-8-9% מצביעים אנונימיים); לעומת זאת, מפלגות בולטות שבוחריהן היו יותר דיסקרטיים באופן יחסי הן יהדות התורה (17.74%), דעם (20.34%), הגמלאים (28.95%) והישראלים (27.59%).

בסקר הטלפוני שערכנו השבוע - הליכוד 34, בנט 13

הסקר נמשך! השתתפו בו - ולאחר ההצבעה תוכלו לצפות בתוצאות עד כה (אחוז החסימה הוא 2%). אם ברצונכם להצביע מבלי שזהותכם תיחשף, סמנו "וי" בתיבת ההצבעה האנונימית בתחתית הסקר

הסקר כמובן אינו מציג תמונת מצב מלאה של כלל הציבור, ממספר סיבות. ראשית, הוא פונה מראש לקהל ספציפי: גולשי וואלה! המחזיקים בחשבון פייסבוק והשתתפו בסקר באופן יזום; בציבור זה יש ייצוג מועט ביותר לשני מגזרים גדולים באוכלוסיה - הערבים והחרדים. ואכן, אף מפלגה ערבית או חרדית (אלא אם "כח להשפיע" של הרב אמנון יצחק תוגדר חרדית) אינה עוברת את אחוז החסימה. כתוצאה מכך, הפך הסקר לעימות ישיר בין ימין לשמאל - עם נוכחות בולטת למספר מפלגות נישה קטנות, שאינן עוברות את אחוז החסימה בסקרים הטלפוניים אך כאן זוכות לשלל מנדטים.

מלבד זאת, תוצאות הסקר הושפעו לא מעט מפעילות מאורגנת של כמה מהמפלגות, שהפיצו באופן גלוי את הסקר באמצעות חשבונות הפייסבוק שלהן וקראו לתומכיהן להצביע בו. מגמה זו הצליחה להביא לפחות ארבע מפלגות קטנות, שאינן נכנסות לכנסת לפי רוב הסקרים הרשמיים, להגיע להישגים מרשימים: כח להשפיע, ארץ חדשה, עלה ירוק-הרשימה הליבלית ועוצמה לישראל (וגם מפלגת "אור" שכמעט ואינה נוכחת בסקרים הכללייים קרובה כאן לאחוז החסימה עם כמה מאות הצבעות ו-1.6%). שלא במפתיע, מדובר במפלגות שמתבלטות מאוד בנוכחותן ברשת בכלל וברשתות החברתיות בפרט. האם הן מייצגות מגמה אמיתית, זרם תת-קרקעי של מצביעים שאינם מיוצגים בסקרים הטלפוניים? הדעות בנושא נוטות לכאן ולכאן, ואת התשובה נקבל כנראה רק ב-22 לחודש.

כוחם של הצעירים

אז איך בעצם תיראה הכנסת, אם ירכיבו אותה 20 וקצת אלף המצביעים שהשתתפו בסקר שלנו עד עתה? המפלגה הגדולה ביותר, עם 28 מנדטים, תהיה הבית היהודי - שהובילה בפער גדול על האחרות מהרגע הראשון. אמנם קשה להאמין שבמציאות יגיעו הדברים עד כדי כך, ולא מן הנמנע שגם במקרה הזה, לפחות חלק מהקולות מקורם במהלך מאורגן - אבל ההישג הזה בהחלט משקף את העובדה שבשבועיים האחרונים - מאז שהסקר יצא לדרך - המפלגה הזו והעומד בראשה, נפתלי בנט, הם ה"להיט" של הבחירות, ונמצאים כמעט בקביעות במרכז סדר היום והשיח הציבורי, בתקשורת וברשת.

ההצבעה הנרחבת לבית היהודי משקפת היבט בולט נוסף בסקר הפייסבוק: אמנם פייסבוק אינו מספק פילוח מלא של גילם של המשתתפים, אך במעבר על הפרופילים שהשתתפו בסקר ניתן לראות בקלות כי רוב גדול של המשתתפים הם אנשים צעירים - הקהל העיקרי שמספק לבית היהודי את מנוע הצמיחה העיקרי שלה, גם לפי הסקרים המסורתיים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קרא אישית מדף הפייסבוק שלו להצביע בסקר הפייסבוק של וואלה! - ותוגמל בעשרה מנדטים ל"ארץ חדשה". אלדד יניב/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחרי הבית היהודי נמצאת הליכוד ביתנו עם 18 מנדטים - כך שביחד, הן מגיעות פחות או יותר לאותו סכום מנדטים שהן גורפות בסקרים ה"רגילים". אליהן מצטרפות עוצמה לישראל מהימין הקיצוני (8 מנדטים) וכח להשפיע של הרב יצחק (5 מנדטים), אך ללא ש"ס ואגודת ישראל (הראשונה מאוד קרובה לאחוז החסימה עם 1.9%, השנייה אפילו לא קרובה), גוש הימין-חרדים כולו מגיע ל-59 מנדטים בלבד - לא מספיק להקים ממשלה.

אז מי כן יקים ממשלה? בהנחה שניתן לספור את "עלה ירוק" כחלק מגוש השמאל-מרכז - הנחה שאינה טריוויאלית לחלוטין, למפלגה שהתאחדה עם "התנועה הליברלית", מציגה מצע כלכלי ימני קפיטליסטי לעילא ומצהירה על נכונות לשבת בממשלה של נתניהו - הרי שגוש זה זוכה ל-61 מנדטים, ומשימת הטלת הממשלה הווירטואלית תוטל כנראה על שלי יחימוביץ', יו"ר מפלגת העבודה שזוכה ל-14 מנדטים במקום השלישי. אליה יכולות להצטרף שורת מפלגות באותו סדר גודל: עלה ירוק (12 מנדטים), יש עתיד (11), ארץ חדשה (10), מרצ (8) והתנועה (6).

המשתתפים: פי 3 גברים מנשים

נתון מעניין בולט נוסף בסקר הוא הפער הגדול בין המינים: למעלה משלושה רבעים מהמצביעים (16,059 מתוך 20,650, נכון להערב) הם גברים. מדוע נשים מיעטו להשתתף בסקר? קשה לדעת, אבל בכל מקרה, דפוסי ההצבעה לא משתנים רבות בין המינים, ומסתכמים בתנודות קלות בתוך גוש המרכז-שמאל: אצל הגברים, עלה ירוק וארץ חדשה מתחזקות במנדט, ואילו אצל הנשים - מפלגת העבודה ויש עתיד.

ולבסוף - נתון מעניין נוסף מאחורי הקלעים של הסקר: מספר החברים הממוצע של מצביע בסקר הוא 355. עם זאת, הנתון הזה משתנה דרמטית בין מצביעי המפלגות השונות. כך למשל, האנשים ה"מקושרים" ביותר הם מצביעי בל"ד (556 חברים בממוצע), עלה ירוק (495), דעם (490), הפיראטים (471), ארץ חדשה (422) ומרצ (406). לעומת זאת, הפחות "חברותיים" הם מצביעי יהדות התורה (170 חברים), כח להשפיע (250), עם שלם (280) וש"ס (297).

ובינתיים בסקרים הטלפוניים - תמונת מצב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully