וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר וואלה!: הליכוד ממשיך להיחלש, בנט יציב על 15

לירון מרוז

1.1.2013 / 6:00

הבית היהודי ממשיכה לשמור על המומנטום אחרי עוד שבוע, לפי סקר TNS-טלסקר. הליכוד ביתנו 34, העבודה 18, קדימה באזור אחוז החסימה. עוד בסקר: כ-43% ממצביעי בנט - לא דתיים

צילום: גדעון צנטנר, דניאל בוק, אבי כהן, טל אנגלנדר, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

הליכוד-ביתנו לא מצליחה לעצור את נזילת המנדטים למפלגות אחרות בגוש הימין-חרדים. לפי סקר וואלה, שנערך על ידי מכון TNS טלסקר ביום ראשון ומתפרסם הבוקר (שלישי), לו היו מתקיימות הבחירות כיום, הייתה זוכה המפלגה ב-34 מנדטים, לעומת 35 בסקר הקודם. ש"ס, לפי הסקר, מרוויחה את המנדט האובד ומתייצבת על 11 מנדטים. הבית היהודי, לאחר סערת הסרבנות, ממשיכה לשמור על כוחה עם 15 מנדטים. ליהדות התורה שישה מושבים בכנסת, בדיוק כמו בשבוע שעבר.

אמנם נתניהו ירד השבוע במנדט אחד בלבד, אבל המגמה היא זו שאמורה להטריד אותו. בשלושה שבועות, לפי הסקרים שאנו מפרסמים בוואלה!, איבדה תנועתו ארבעה מנדטים. אמנם הם עברו למפלגות אחרות בגוש, ששומר על יציבות עם 66 מנדטים, אבל את ראש הממשלה זה לא מרגיע ולא אמור להרגיע. מי כמוהו יודע שלהיות ראש ממשלה זה דבר אחד ולהיות ראש ממשלה חזק זה דבר אחר. חלום ממשלה מודל שרון 2003 (38 מנדטים) הולך ומתרחק, והמו"מ הקואליציוני שהוא ינהל, אם ייבחר, יהיה עמוס בוויתורים כואבים.

בחירות 2013 - כותרות אחרונות:
יחימוביץ' לוואלה!: "הקיום של אנשים רגילים לא מזיז לנתניהו"
יאיר שמיר: הפסדנו מנדטים מהאיחוד עם הליכוד
עימות אלים בבר אילן: צעירה ירקה על ח"כ טיבי
מספר 4 של בנט: "נישואים חד-מיניים - מתכון לחיסול העם היהודי"
העליון הכריע פה אחד: ח"כ חנין זועבי תרוץ לכנסת

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מפת הסקרים בחודשים האחרונים

בגוש המרכז-שמאל אין שינוי. מפלגת העבודה נשארת המפלגה השנייה בגודלה עם 18 מנדטים. התנועה יורדת לעשרה מנדטים, יש עתיד שומרת על כוחה עם מספר זהה ומרצ עומדת על ארבעה. גוש המפלגות הערביות יורד במנדט, כשלרע"ם-תע"ל וחד"ש יש ארבעה מנדטים כל אחת ולבל"ד, למרות שעלתה לכותרות עקב הדיונים בפסילתה של ח"כ חנין זועבי, שני מנדטים בלבד. קדימה, הנחום-תקום של מערכת הבחירות הנוכחית, נכנסת הפעם לכנסת עם שני מושבים.

פרדוקס הליכוד

הסקר התבצע שעות ספורות לאחר הגשת כתב האישום המעודכן נגד השר אביגדור ליברמן. אמנם בשל סמיכות הזמנים אי אפשר לכרוך בין הירידה בסקר לאירוע המשפטי, אבל ברור שההתפתחויות בגזרת שר החוץ מקשות מאוד על קמפיין הליכוד-ביתנו. "מה דעתך על כתב האישום נגד מספר 2 במפלגתך", נשאל כל חבר הליכוד-ביתנו בתחילת ריאיון ממוצע בשבועיים האחרונים, שאלה שמעניקה לשיחה נופך שלילי.

אבל לא בטוח שזה המכשול העיקרי לדשדוש הקמפיין. "הבעיה שלנו" מסביר בכיר בליכוד, "היא שהבחירות הללו מצטיירות כבחירות בשני פתקים. לכולם ברור שנתניהו ירכיב את הממשלה ולכן יש רבים שמרשים לעצמם להצביע למפלגות אחרות בגוש. אנחנו מפסידים קולות כי ברור שהליכוד-ביתנו מנצחים בבחירות. זה הפרדוקס".

ההצטמקות בסקרים מתחילה לתת את אותותיה בקרב אנשי הליכוד. הטענות על חוסר מיקוד בקמפיין, על בזבוז זמן יקר בביקורת על ש"ס והבית היהודי שרק התחזקו, ועל אי שיתוף השרים, מהדהדות כבר מחוץ לחדרים הסגורים."ב-2009 לא היה אף איש פוליטי בצוות הקמפיין", אומר בתגובה גורם במפלגה. "עכשיו יש הרבה. אז בסדר, יש שרים שלא תורמים ורק מייללים. תמיד בבחירות יש כאלה שלא עובדים ועושים פוליטיקה פנימית וכשפונים אליהם ומבקשים שיעזרו, שיופיעו, יש להם תירוצים. מי שרוצה להשתלב משולב. מי שלא, יושב בטריבונה. ואתה יודע מה קורה בטריבונה כשהקבוצה בפיגור - ואנחנו ממש לא בפיגור, רק יורדים בסקרים - האנשים עוברים מעידוד לקללות".

האם עסק גמור? ממש לא. שלושה שבועות במציאות של בחירות הם המון זמן. אמנם מבחינת הליכוד המומנטום שלילי בשלב הזה, אבל הדברים עוד יכולים להשתנות. קחו לדוגמא את ש"ס. האונס האכזרי בדרום תל אביב העלה לכותרות את עניין העובדים הזרים, החביב על שר הפנים, אלי ישי. ישי חרך אתמול את כלי התקשורת בריאיונות בנושא. גם הגדר בדרום, שדבר השלמת בנייתה פורסם כמעט במקביל לסיפור האונס, עזרה להטמעת הנושא בראש סדר היום. "אני פוגש אנשים ברחוב והם אומרים לי 'מעולם לא הצבענו ש"ס, אבל הפעם נצביע בגלל הקטע עם המסתננים'", אומר בכיר במפלגה. "תרשום מה שאני אומר לך, אנחנו נקבל 2-3 מנדטים נוספים בגלל העניין הזה".

13 אלף איש כבר הצביעו - ומי מוביל? סקר הפייסבוק הגדול של וואלה! חדשות

מפלגת נפתלי

כמעט שבועיים עברו מאז הסערה שעוררו הדברים שאמר נפתלי בנט בעניין הסרבנות, והמספרים שהבית היהודי משיגה בסקרים ממשיכים להיות מרשימים. בכנסת היוצאת, מנו חברי הבית היהודי והאיחוד הלאומי שבעה מנדטים יחד. כיום הם עומדים להכפיל את עצמם ואף למעלה מזה. הנתון המעניין נוגע לחלוקה הדמוגרפית מקרב אלו שמצהירים שיצביעו למפלגה.

מאיחוד של ארבעת הסקרים שהופיעו כאן בשבועות האחרונים עולה שכמעט 43 אחוזים מגדירים את עצמם כמסורתיים או חילוניים. כלומר, לא הרבה מעל ל-50 אחוזים ממצביעי המפלגה הם דתיים. וזאת, להזכיר, כשבמפלגה הזו יש מועמדת אחת בלבד שאינה דתייה. במשך שנים, מספר ותיק במפלגה, בין 10-15 אחוזים בלבד מהבוחרים הגדירו עצמם כלא דתיים. במפלגות המראה של הבית היהודי, התמונה חדה הרבה יותר: ביש עתיד 71 אחוזים מגדירים את עצמם חילוניים, למרות שמספר 2 ברשימה ומספר 7 דתיים. בהתנועה, שם ממוקם מועמד דתי במקום הרביעי, 69 אחוזים מהתומכים ברשימה מגדירים עצמם חילוניים.

אז איך ניתן להסביר את האביב היהודי בקרב החילוניים? אפשר לנסות ולהכביר מילים על טיבה של הרשימה. אפשר גם לדון בשינויים שעוברים על החברה הישראלית. אבל כנראה שבסופו של דבר, מדובר בעיקר בבנט עצמו. "מצד אחד הוא עם כיפה על הראש", מסבירה איילת שקד, החילונית שברשימה, "ומצד שני הוא מאוד 'עם ישראל'. גם סיירת מטכ"ל גם מגלן, גם יזם הייטק. ציבור גדול מתחבר אליו בלי קשר לדתיותו. וזאת בדיוק האג'נדה שלנו, בלי מגזריות".

בנט מבין היטב שבשלב הזה, המפלגה רובצת על כתפיו. בגלילה הראשונה בעמוד הבית של מפלגתו נספרו אמש 11 אזכורים של שמו וארבע תמונות שלו. לשם השוואה, בדף הבית של ישראל ביתנו - גם היא מפלגה של איש אחד - ניבט פרצופו של אביגדור ליברמן פעמיים ושמו כלל לא מוזכר. באתר של הליכוד מופיעה תמונתו של בנימין ("אתה תותח") נתניהו שלוש פעמים בדף הבית ושמו מוזכר פעם אחת בלבד.

בליכוד-ביתנו כבר נכוו כשניסו להציג את בנט כימני קיצוני מטורלל בתחפושת של איש הייטק מרעננה. עד היום מחפשים שם את המנדטים שאבדו בבליץ אנטי-בנט הכושל. למה זה נכשל? ראשית, הציבור לא קנה את זה מהם, ושנית, בנט הוא באמת לא ימני קיצוני מטורלל. יש לו שפע של כוונות טובות, שהראשונה שבהן היא הכנסת היהדות לכל בית בישראל, בלי כפייה וללא קיצוניות. כשהוא הולך לישון בלילה הוא לא חולם על אזרוח מגרון ו'.

נפתלי בנט במסיבה למען הדמוקרטיה, דצמבר 2012. יותם רונן
כשליש ממצביעיו הם צעירים עד גיל 29. בנט מסתחבק/יותם רונן

יחד עם זאת, כדאי שבנט יבין שניהול מפלגה של 15 מנדטים לא דומה למפלגת בוטיק של שלושה ח"כים. מעניין עד כמה אותם מצביעים חילוניים מכירים את משנתו של מספר 4 ברשימה, הרב אלי בן דהן, שכפי שפורסם השבוע בוואלה! רואה בנישואים חד-מיניים "מתכון לחיסול העם היהודי". או האם הם מודעים לכך שאחד הקוראים לתמוך בבנט בפריימריז היה הרב אבינר, שהשבוע פרסם הלכות צניעות לנשים, שבין השאר אוסרות על לבישת בגד אדום, ולגבי רכיסת החולצה כותב: "ודאי יש לסגור כפתור עליון. ומה טוב ומה נעים צווארון מוגבה".

שקד כועסת על האזכורים הללו. צריך להבין שכל אחד מהאנשים האלה הוא עולם שלם, היא מסבירה, אז למה להיטפל למשהו מסוים שאמר בעבר? כן, זה מעניין לשמוע את המילים הללו מפיה של מי שעמדה בראש "ישראל שלי" כשחבריה יצאו למסעות סיכול של שמאלנים בעקבות התבטאויותיהם. דביר בנדק, למשל, הפרזנטור של בנק מזרחי, חווה קמפיין כזה בגלל שדיבר בגנות השרה לימור לבנת בעת הוויכוח סביב היכל התרבות באריאל. שקד קראה בעצמה למנכ"ל הבנק להדיח את בנדק.

ובכל זאת שקד צודקת. ברשימת הבית היהודי נמצאים אנשים שעשו דבר או שניים בחיים, ולא נכון יהיה לתקוף אותם על התבטאות זו או אחרת. אבל כדי שהציבור יכיר אותם אנחנו צריכים לראות בדף המפלגה פחות בנט ויותר סלומיאנסקי, כלפא וסטרוק.

הטוויטר התעורר

בשבועיים האחרונים נכתב כאן על דף הטוויטר של עמיר פרץ, שנותר תקוע במפלגת העבודה. בשבוע שעבר תקנה הטעות. גם עמיר פרץ של טוויטר הוא חבר גאה בהתנועה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully