וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בש"ס מאשימים את דרעי - ולא פוסלים את לפיד

23.1.2013 / 17:16

לאחר פרסום תוצאות האמת המותירות את המפלגה החרדית עם 11 מושבים גם בכנסת הבאה, יש בתנועה מי שממתינים לשליפת הסכינים נגד דרעי. מה שבטוח - "אין קואליציה בלי נתניהו"

צילום: מתוך משדר הבחירות של וואלה! חדשות

היום שאחרי: בש"ס הלכו לישון הלילה בשמחה גדולה לאור תוצאות המדגמים שניבאו למפלגה עד 13 מנדטים ואף ייחלו למנדטים נוספים עם התבררות תוצאות האמת. אך הבוקר (רביעי), עם פרסום התוצאות, התעוררה המפלגה לנתון שבסך הכל משמר את כוחה של המפלגה – 11 מושבים בכנסת.

חגיגות במטה ש"ס בעת תוצאות המדגם, ינואר 2013. עומר מירון
חגיגות במטה המפלגה בירושלים, אמש/עומר מירון

כושר המיקוח של המפלגה ירד ככל שיותר ויותר פתקים נספרו בוועדת הבחירות המרכזית של הכנסת. אם אתמול יכלו בש"ס לשקול את האפשרות כי הם ישמרו על תיקיהם ואפילו ירשמו לעצמם שדרוג מסוים, הבוקר הדברים נראו קצת אחרת. למרות התוצאות שמשרות את הסטטוס-קוו של המפלגה בכנסת, הביעו היום שביעות רצון בתנועה. לדבריהם, למרות שמדובר רק ב-11 מנדטים, המפלגה רשמה גידול של 30 אלף קולות לעומת הבחירות הקודמות.

המפה המלאה: למי הצביעו בכל יישובי הארץ?

את מספר המנדטים הנמוך יחסית לסקרים, תולים במפלגה בעימות מול עם שלם של הרב חיים אמסלם וכח להשפיע של הרב אמנון יצחק. בש"ס סבורים ששתי המפלגות ה"עוינות" לקחו מהם לפחות שני מנדטים. סיבה נוספת קשורה בוודאי לעובדה שחלה גדילה באחוזי ההצבעה במגזר הכללי שחיזק את המרכז והשמאל. במפלגה יש שסבורים שגם שובו של אריה דרעי השפיע על התוצאות המעט-מאכזבות. זו הייתה שעת המבחן שלו והוא קיבל קרדיט גדול אך בסופו של דבר הוא לא הביא את התוצאות המיוחלות. כבר עכשיו נשמעים קולות שחושבים שחזרתו הייתה טעות.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אריה דרעי בבוקר אחרי הבחירות, ינואר 2013. טלי מאייר
חזרתו הייתה טעות? דרעי, הבוקר/טלי מאייר

אנשים בסביבתו של אלי ישי מציינים את העובדה שדרעי התנגד לקמפיין נגד המסתננים שישי כל כך רצה אותו. לדבריהם, אם עוצמה לישראל היו עוברים את אחוז החסימה, "הם היו צריכים לנשק את רגליו של דרעי". עכשיו דרעי צריך לראות האם יישלפו הסכינים נגדו ואיך זה ישפיע על הרב עובדיה ומועצת החכמים. אם הוא ציפה לספק את הסחורה ולקצור את מנהיגות המפלגה בקלות, עכשיו הוא מבין שזה לא יהיה כל כך פשוט.

בונים על ויתורים מצד לפיד ובנט

לאחר ה"קריסה" של הליכוד ל-31 מנדטים בלבד, בש"ס לא פוסלים ישיבה בממשלה עם אף מפלגה ציונית, כהגדרתו של שר הפנים אלי ישי – וגם לא עם יש עתיד של יאר לפיד, המפלגה השנייה בגודלה עם 19 מנדטים. אבל איך אפשר לשתף פעולה עם לפיד כאשר באג'נדה המרכזית שלו הפרדת הדת מהמדינה, והסטת תקציבים גם מהחרדים לשאר הציבור בישראל? איך ניתן לשבת עם בנט שמפלגתו הוגדרה על ידי הרב עובדיה יוסף כבית של גויים? בש"ס בונים על כך שכולם בסופו של דבר יהיו פרגמטיים ויוותרו במקומות הנכונים.

עם זאת, בש"ס לא רואים אפשרות אמיתית להמליץ על מישהו אחר מלבד בנימין נתניהו לראשות הממשלה. "איזו ממשלה יכולה להיות ללא נתניהו?", תהה גורם בכיר בממשלה. "זה לא הגיוני שלפיד ימליץ על שלי לראשות הממשלה והוא עצמו אמר שהוא לא מתמודד הפעם על התפקיד כי הוא חדש בעולם הפוליטי. אין שום קואליציה אפשרית ללא נתניהו, הוא ירכיב את הממשלה הבאה", הוא אומר בביטחון מלא.

המפלגה החרדית מתכננת לעמוד על העקרונות שלה בנושא שמירת הזהות היהודית והדאגה לשכבות החלשות בישראל. מבחינתם, המשימה הראשונה היא התקציב הקרב ובא. ברור לנציגי המפלגה שיהיה קיצוץ והם רוצים להיות שם כדי לדאוג שכבר בעקרונות שעליהם תקום הממשלה הקיצוץ לא יפגע בשכבות החלשות. גורם בכיר במפלגה אמר לוואלה! חדשות כי "לראשונה הקמפיין של המפלגה היה ממוקד ואפילו דוקרני במעט ובמקומות הנכונים".

הכירו את 120 הח"כים של הכנסת הבאה

נושא הגיוס גם הוא משמעותי עבור המפלגה, אבל בעוד שיהדות התורה הלכה לקצה ולדברי נציגיה ומנהגיה הרוחניים אין ולא תהיה שום פשרה, בש"ס מוכנים לפשרה ומציינים שמתווה יעלון לחקיקת חוק טל חדש הוא למעשה מתווה אטיאס. משיחה עם גורמים במפלגה, עולה כי גם מתווה יאיר לפיד שפוטר את כל החרדים לחמש שנים מגיוס - אינו רע בכלל למפלגה. במהלך הקמפיין נשמע דרעי אומר מספר פעמים כי אם הצבא היה מוכן וערוך לגייס חרדים על פי אורח חייהם, רוב בחורי הישיבות היו משרתים. העיקרון המרכזי הוא שהגיוס לא יהיה בכפייה.

למרות שמנהיגי המפלגה ממשיכים לשדר אחדות מופלאה, בימים הקרובים הם יצטרכו להתמודד עם האחדות המשולשת שנפלה עליהם. גורם במפלגה ציין אמש, כי "זה יהיה לא פשוט ולא קל". לפני שהם יחליטו איזו קואליציה יותר טובה להם ועל אילו תיקים הם רוצים להתיישב על כסאות המליאה, הם צריכים קודם כל להחליט מי עומד לייצג אותם במשא ומתן מול ראש הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully