וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרכבת הממשלה תחכה: פרס יוצא לשוויץ בסוף השבוע

טל שלו

23.1.2013 / 9:47

נשיא המדינה ייצא מחר לוועידה הכלכלית בדאבוס, ועם שובו תחל ההיערכות לקראת ההחלטה על מי תוטל מלאכת הרכבת הממשלה. ראשי הסיעות יגיעו ללשכתו רק לאחר 30 בינואר

צילום: ניב אהרונסון, שלומי גבאי, איתי לוי, קובי אליהו, דייב שחר, מאל בנאוליאל, אדריאן הרבשטיין, ערוץ 10; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

בזמן שתרחישי הקואליציה עולים בזה אחר זה, נשיא המדינה שמעון פרס ייצא מחר (חמישי) לביקור בן שלושה ימים בשוויץ. מי שיקבע על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה הבאה, צפוי להשתתף במהלך סוף השבוע בוועידה הכלכלית השנתית בדאבוס, בה הנשיא הוא אורח קבוע. עם שובו, בתחילת השבוע הבא יחל פרס בהיערכות לקראת ההחלטה על מי להטיל את הרכבת הממשלה. באופן רשמי, התייעצויות ראשי הסיעות בלשכתו של הנשיא יחלו ביום רביעי הבא, כשבוע לאחר הבחירות, רק אחרי שיו"ר ועדת הבחירות המרכזית יפרסם את התוצאות הסופיות של הבחירות ב-30 לחודש.

בחירות 2013 - כותרות אחרונות
כ-99% מתוצאות האמת: שוויון בגושים, קדימה בפנים
גם בעולם מבינים: "נתניהו יצא מוחלש מהבחירות"
לפיד כבש את תל-אביב ורעננה, הליכוד ניצח בחיפה ושדרות
המועמדים שכוססים ציפורניים בהמתנה לקולות צה"ל

ישראל בוחרת 2013: הנשיא פרס כבר הצביע.
לא יהיה כאן בזמן שתרחישי הקואליציה נשמעים, עולים ונופלים. הנשיא מצביע, אתמול

רוב רובן של תוצאות האמת כבר נספרו לפנות בוקר, ואף שמנדטים בודדים עוד יכולים לזוז מצד לצד עם קבלת התוצאות הסופיות, לאחר ספירת המעטפות הכפולות, כבר ניתן לומר כי הפער בין שני הגושים העיקריים בכנסת ה-19 יהיה ככל הנראה קטן מאוד - ונכון לעכשיו, לאחר ספירת כ-99% מהקולות, קיים שוויון מוחלט: 60 מנדטים לגוש הימין-חרדים, מול 60 לגוש המרכז-שמאל-ערבים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הקליקו על שמו של הח"כ לקבלת מידע אודותיו

לפי התוצאות המסתמנות, את הממשלה הבאה צפוי להרכיב, כפי שניבאו כל מערכת הבחירות, ראש הממשלה הנוכחי, בנימין נתניהו, העומד בראש המפלגה הגדולה בגוש הימין ובכנסת בכלל - הליכוד-ביתנו עם 31 מנדטים. עם זאת, הקואליציה שבראשה יעמוד יכולה ללבוש מגוון צורות - וקיים גם תרחיש תיאורטי, אם נתניהו לא יצליח להרכיב קואליציה, שבה דווקא ראש המפלגה השנייה בגודלה, יאיר לפיד, יקבל אחריו את משימת הרכבת הממשלה.

הרצון של נתניהו, הסיוט של החרדים וממשלת לפיד - כל התרחישים

התרחיש האפשרי הראשון הוא מפלגת ממשלת ימין-חרדים צרה, בה יחבור נתניהו לבית היהודי, ש"ס ויהדות התורה, בקואליציה בת 60 מנדטים. מדובר אמנם בקואליציה אחידה מבחינה אידיאולוגית, אולם בעלת העדר רוב אמיתי בכנסת שתתקשה מאוד להעביר חוקים, וכן כזו שתעורר עוינות בינלאומית ניכרת.

מדגמי הבחירות: נתניהו מתרסק, לפיד נוסק. בן קלמר
יצליח לסייע בהקמת ממשלת אחדות? לפיד, אמש/בן קלמר

התרחיש השני, ככל הנראה זה המועדף על נתניהו, הוא ממשלת ימין-מרכז שבה הוא ירכיב קואליציה עם "יש עתיד" כשותפה הקואליציונית הבכירה, עם קדימה המצומקת של שאול מופז ואולי גם עם "התנועה" בראשות ציפי לבני. אולם קואליציה תגיע כזו רק ל-59 מנדטים, ולכן נתניהו יצטרך לצרף אליה לפחות עוד מפלגה אחת מהגוש שלו - הבית היהודי או אחת המפלגות החרדיות, ייתכן תוך ויתור על לבני. היתרון בתרחיש זה הוא קואליציה רחבה וגמישה לעומת אופוזיציה מצומצמת, אולם החיסרון ברור: גורמים רבים מדי, שיתקשו מאוד לשבת יחד בממשלה.

נאום בנימין נתניהו באירוע הליכוד לאחר פרסום תוצאות המדגם, ינואר 2013. שלומי גבאי
לא אלה התרחישים שהוא קיווה לראות ביום שאחרי. נתניהו/שלומי גבאי

התרחיש השלישי ממשלת אחדות חילונית, בה נתניהו ולפיד חוברים למפלגת העבודה בראשות שלי יחימוביץ', למופז וללבני, להקמת ממשלה שתישא את דגל השוויון בנטל - ויותירו בחוץ הן את הבית היהודי והן את המפלגות החרדיות. מדובר בקואליציה בת 73 מנדטים, שתתקבל באהדה רחבה ציבור ותהיה בעלת יציבות יחסית. עם זאת, הדבר עלול לעורר מרד פנימי מצד הח"כים הימניים יותר בתוך הליכוד.

אריה דרעי בבוקר אחרי הבחירות, ינואר 2013. טלי מאייר
ממשלה בלעדיו? דרעי, הבוקר/טלי מאייר

התרחיש הרביעי, שיוכל להתממש רק אם נתניהו לא יצליח לנצל את פרק הזמן שייקבע לו להרכבת קואליציה, כולל ממשלת מרכז-שמאל-חרדים בראשות יאיר לפיד. לפיד יוכל להרכיב קואליציה עם מפלגת העבודה, התנועה, קדימה, מרצ, ש"ס ויהדות התורה (על האחרונה הוא יוכל גם לוותר בדוחק). היתרון בקואליציה כזאת הוא היכולת להניע מהלכים מדיניים שלא יתאפשרו בשום קואליציה אחרת, אולם החסרון הוא כי ראש הממשלה יהיה נתון לסחטנות מצד כל חברות הקואליציה שיוכלו להפילו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully