וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נישואים, דת ואוטובוסים בשבת – מה המפלגות מציעות?

חלק מהמתמודדים בבחירות מתמקדים בסוגיות מדיניות, וחלקם מנסים לקדם סדר יום חברתי-כלכלי, אך מה הן עמדותיהם בענייני דת ומדינה? מערכת וואלה! הפנתה 5 שאלות זהות למפלגות

מה הפוליטיקאים חושבים על נישואים אזרחיים ועל הדרת נשים? חלק ניכר ממערכת הבחירות לכנסת ה-19 הוקדש לחילופי מהלומות והכפשות בין המפלגות השונות, לעיסוק בסקרים ולגימיקים של אנשי קמפיין ממולחים. אף על פי כן, יש גם סוגיות מהותיות שראויות להתייחסות – סוגיות שרלוונטיות לחיים של כל אחת ואחד מאיתנו. מועמדים מסוימים מנסים למקד את השיח הפוליטי בסוגיות מדיניות וביטחוניות, אחרים מעדיפים לנסות לקדם סדר יום חברתי-כלכלי, ואילו אנחנו מצאנו לנכון לברר גם סוגיות אחרות שעניינן דת ומדינה וחירויות הפרט.

בניסיון להבין מהם ההבדלים בסוגיות אלה בין המפלגות השונות, הפנינו אליהן חמש שאלות זהות, שעוסקות בתפיסתן באשר ליחסים הרצויים בין הדת לבין המדינה ובעמדותיהן בנוגע לנישואים אזרחיים ולנישואים בין בני אותו מין, לייצוג נשים במרחב הציבורי, לתחבורה ציבורית בשבת וכן לגיורים. לפניכם השאלות והתשובות של הליכוד ביתנו, מפלגת העבודה, יש עתיד, התנועה, ש"ס, מרצ, קדימה ועם שלם. שתי מפלגות נמנעו מלהשיב לשאלות וואלה!: הבית היהודי ויהדות התורה, ולכן במקרה של הבית היהודי הסתמכנו על הנאמר במסמך עקרונות שפורסם מטעם המפלגה ועל הצהרות של נפתלי בנט. התשובות לגבי נישואים אזרחיים ותחבורה ציבורית בשבת מובאות במלואן, נוכח הבדלים משמעותיים שנמצאו בין חלק מהמפלגות.

כל הדיווחים, הניתוחים והדעות - בוואלה! בחירות 2013

1) מהי תפיסת המפלגה באשר ליחסים הרצויים בין הדת לבין המדינה, וכיצד היא תפעל לקדם תפיסה זו?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

2) מהי עמדת המפלגה בנוגע לנישואים אזרחיים ולנישואים בין בני או בנות זוג מאותו מין? האם המפלגה תתמוך ביוזמה להנהגתם, או תתנגד לה?

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הליכוד ביתנו
"ממשלת הליכוד הנוכחית העבירה לקהילה הגאה את התקציבים הגבוהים ביותר אי פעם, ורוב מוחלט מתוך 27 הח"כים בסיעת הליכוד בכנסת הביעו תמיכה במניעת אפליה להט"בית. בכירי המפלגה, כראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת רובי ריבלין, השרים גדעון סער, לימור לבנת, בוגי יעלון, יובל שטייניץ, והח"כים אופיר אקוניס, מירי רגב, גילה גמליאל, כרמל שאמה הכהן ועוד, יצאו חוצץ נגד אמירות הומופוביות שנשמעו בכנסת, וחלקם הצהירו בפומבי שיסייעו לקדם חקיקה פרו-להט"בית בכנסת הקרובה. המדינה מכירה בנישואים אזרחיים לצורכי הכרה לזכויות סוציאליות כמו ביטוח לאומי ומס הכנסה. ממשלת הליכוד – ישראל ביתנו העבירה, להבדיל ממשלות קודמות, את חוק ברית זוגיות שמאפשר נישואים לחסרי דת ותפעל להקל על פסולי חיתון גם בממשלה הבאה".


מפלגת העבודה
"מפלגת העבודה מחזיקה בעמדה לפיה מחובתה של דמוקרטיה מודרנית להעניק לאזרחיה את הזכות להינשא באופן בו יבחרו לעשות כן. לפיכך, המפלגה מתחייבת לפעול להנהגת נישואים וגירושים אזרחיים במדינת ישראל ולקידום הכרה של מדינת ישראל בנישואים הנערכים על פי תרבותם והעדפתם של בני הזוג, ובכלל זה הכרה בנישואים בין בני אותו המגדר, בכל הגופים הרלוונטיים".


יש עתיד
"מפלגת יש עתיד תפעל לקידום מסגרת נישואים אזרחית ("ברית זוגיות") בישראל, אשר תכלול גם זוגות חד-מיניים, באופן שווה וללא אפליה. זוגות שיבחרו להינשא במסלול האזרחי יקבלו את כל הזכויות מהן נהנים זוגות הנשואים כדת".


התנועה
"התנועה רואה בנישואים כדת משה וישראל את דרך המלך של העם היהודי, אך זאת מתוך בחירה ולא מתוך כפייה. על כן, התנועה תתמוך בברית הזוגיות כדי לאפשר בחירה חופשית תוך פתיחתם של אזורי הרישום לנישואים. התנועה תפעל לכך שהרבנים רושמי הנישואים והדיינים העוסקים בדיני אישות יהיו רבנים מאירי פנים, המעורים בבעיות הזוגיות ומבינים ללבם של שני בני הזוג, גם מן הציבור החילוני. משפט המדינה יאפשר נישואים בכל טקס שיבחרו בו הצדדים, והדבר ישתקף אף במרשם. גירושים ייערכו בבתי משפט אזרחיים ובבתי דין דתיים. ואולם, לצורך נישואין מחודשים על האדם להיות פנוי הן לפי משפט המדינה והן לפי דיני דתו בפרשנותם ההלכתית החמורה.

נישואים חד-מיניים – להיות חבר בקהילה הגאה, להיות הומו או לסבית או כל חבר אחר בקהילה – איננה בחירה פוליטית, כפי שההגנה על הקהילה הגאה ועל זכותה לקבל שוויון בחברה- גם בנישואים ובהכרה ממסדית – איננה ולא צריכה להיות בחירה פוליטית. המאבק לשוויון עבור כל אזרחי המדינה ללא יוצא מהכלל איננו מונופול של השמאל או של מפלגה כלשהי. הוא חובה של כל אדם, של כל מנהיג, של כל מפלגה".


ש"ס
"אנו מתנגדים לנישואי תערובת של יהודים ושאינם יהודים. במדינה היהודית הנישואים צריכים להתבצע בהתאם למסורת היהודית בכדי לשמור על אחדות העם והמדינה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כן או לא לנישואים אזרחיים? שישה מראשי המפלגות/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבית היהודי
המפלגה נמנעה אמנם מלהשיב על שאלות וואלה!, אך יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט התייחס לסוגיית הנישואים האזרחיים במפגש שקיים ב-24 בדצמבר 2012 עם סטודנטים באוניברסיטת בן-גוריון. בנט עמד על הבעייתיות הקיימת, לשיטתו בנישואים אלה ואמר: "הבעיה העיקרית היא שאם בן אדם מתחתן אזרחי ומתגרש אזרחי, אז מבחינת ההלכה אם הוא מתחתן, הנישואים תקפים גם הלכתית, ואז הגירושים לא חלים, כי זה לא עבר דרך השיטה היהודית. מה שנוצר לנו זה זוג שעל פי ההלכה נשוי. אם הזוג מתחתן שוב, זה יוצר סיטואציה של אשת איש וממזרות. ברגע שחלק ניכר מהציבור מכיר בזה, זה ייצור מצב שהרבה ילדים של דתיים לא יוכלו להתחתן עם ילדי חילונים, כי יצטרכו לנהל רישום. אין לי הפתרונות". באשר לנישואים בין בני אותו מין הצהיר יו"ר הבית היהודי: "יש מתח בין שתי סוגיות משמעותיות. אני בגישת 'חיה ותן לחיות'. מצד שני, הערך שמתנגש הוא מדינה יהודית. יש לה סט ערכים, כולל ערכי משפחה. בהתנגשות הזאת המדינה לא יכולה כיום להכיל או לעכל הכרה בחתונה של חד-מיניים כחתונה רשמית, וזאת העמדה שלי. יש משמעות למעין קונצנזוס גדול בציבור, ותשפטו אותי על זה".


מרצ
"מאז הקמתה תמכה מרצ ביצירת מסלול אזרחי לנישואים. שהרי לא ייתכן כי לבני-זוג לא ניתנת האפשרות לבחור את הדרך בה הם מקדשים את זוגיותם ובאים בברית הנישואים. אולי לא ידעתם, אך ישראל היא אחת מהמדינות היחידות במערב בה לא קיימת אופציה אזרחית לנישואים. מאות אלפי ישראלים נאלצים לעלות על מטוס כדי להגשים זכות אזרחית בסיסית כל כך. זהו מס של כפייה דתית בלתי מוצדקת שחובה להביא לסיומה".


חד"ש
"חד"ש בהחלט בעד נישואים אזרחיים. זכותו של האדם להחליט באיזו מתכונת הוא רוצה להינשא, ואין סיבה לכפות עליו את המתכונת הדתית אם הוא איננו מעוניין בה. כמו כן, אנו מתנגדים לכל אפליה של אנשים מטעמי נטייה מינית, גם בזכות לנישואין והורות. בכנסת הנוכחית העברנו הצעת חוק האוסרת על הפלייה על רקע נטייה מינית בשירות התעסוקה".


קדימה
"סוגיית הנישואים החד-מיניים תוכל להישקל ברצינות רק אם ולאחר שיוסדרו באופן ראוי סוגיית הנישואים בעלי אופי אזרחי. ברמה העקרונית יש מגוון דעות בקדימה בעניין, אך העמדה הכללית היא אוהדת ומאפשרת".


עם שלם
"כמפלגה שבראשה רב ואיש הלכה, אנו מתנגדים לאפשר נישואים אזרחיים באופן גורף. אך תומכים במציאת פתרון לכאלה שאינם מוגדרים כיהודים על פי ההלכה ומבקשים להתחתן ביניהם. לא רבים יודעים, אך למרבה האבסורד, אנשים אלה לא יכולים להתחתן ולהירשם כנשואים במדינת ישראל. זהו מצב שלא יתכן במדינה מודרנית וחובה עלינו לתקן אותו. מעבר לכך, עלינו לשאול את עצמנו מדוע זוגות ישראלים רבים כל כך בוחרים לוותר על טקס הנישואים היהודי, כדת משה וישראל ולטוס לקפריסין ולמקומות אחרים. מדוע יש איבה כל כך גדולה ורתיעה מכל מפגש עם שירותי הדת? אנו נתקן זאת ונבצע מהפכה ברבנות שתהפוך אותה למאירת פנים ומקרבת וממילא תקטין את הביקוש לנישואים שאינם במסגרת ההלכה. לגבי נישואים חד-מיניים, אנחנו מכבדים כל אדם, הגם שאורחות חייו מנוגדים לציווי תורת ישראל. אין תקפות הלכתית לנישואים אלו. ובכל זאת התורה אומרת לנו ש'חביב אדם שנברא בצלם' ו'גדול כבוד"

3) מהי עמדת המפלגה ביחס לייצוג נשים במרחב הציבורי, ומה בכוונתה לעשות כדי לקדם עמדה זו?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

4) מהי עמדת המפלגה בנוגע לתחבורה ציבורית בשבת?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הליכוד ביתנו
"אנחנו מאמינים בשמירת הסטטוס-קוו בנושא התחבורה הציבורית, תוך בחינת הרחבתה לאזורים חילוניים מובהקים נוספים".


מפלגת העבודה
"מפלגת העבודה תומכת בהפעלת תחבורה ציבורית מוגבלת בשבת, לרבות שאטלים חינם לפארקים לאומיים, בתי חולים וכו'. זאת על פי צרכים של אוכלוסיות ספציפיות ושל אופי הרשויות המקומיות. מתנגדים להפעלה של תחבורה ציבורית במתכונת של יום חול, שכן הדבר יגרום לפגיעה קשה באופיו של יום המנוחה שהוא זכות סוציאלית בסיסית. כמו כן, יש להבטיח כי הנהגים ויתר העובדים בשבת יזכו להגנה הולמת ולשמירה על זכויותיהם".


יש עתיד
"מפלגת יש עתיד תומכת בהפעלתם של קווי תחבורה ציבורית בשבת באזורים חילוניים. זו אינה שאלה דתית, אלא שאלה חברתית. המצב הקיים מטיל למעשה מס על עניים ומחייב אותם בנסיעה יקרה במונית במקום לאפשר נסיעה במחיר כרטיס אוטובוס. המצב בו סבא עני אינו יכול לבקר את נכדיו בשבת כי אין ברשותו רכב, הוא בלתי נסבל".


התנועה
"ישראל היהודית-דמוקרטית בחזונה של 'התנועה' היא מדינה דמוקרטית שערכיה יהודיים וחוק השבת הוא חלק מהותי מחוקי המדינה. במסגרת זו, תחבורה ציבורית בשבת תוסדר כחלק מאמנה חברתית כוללת שתתקיים בין החילונים לדתיים שבה יכובדו צרכיהם של החילוניים ותכובד רגישותם של הדתיים".

מליאת הכנסת הצביעה בקריאה שנייה ושלישית על פיזור הכנסת. עומר מירון
יילחמו בהדרת נשים בכנסת הבאה? ראש הממשלה, שרים וח"כים בכנסת היוצאת/עומר מירון

ש"ס
"אנו מתנגדים לקיומה של תחבורה ציבורית בשבת. השבת היא יום מקודש עבור העם היהודי ויש לשמור עליו ככזה".


מרצ
"הפעלת תחבורה ציבורית בשבת היא אחד המאבקים המרכזיים שמנהלת מרצ בשנים האחרונות. למרות מה שמקובל לחשוב, זוהי אינה סוגייה דתית-חילונית בעיקרה, אלא קודם כל סוגיה חברתית וסביבתית. כמחצית מהמשפחות ומשקי הבית בישראל אינם מחזיקים ברכב פרטי, והמשמעות היא שדווקא ביום החופשי שלהם הם נאלצים להישאר בבית ללא יכולת לנפוש או לבקר את המשפחה. בנוסף, אין יכולת אמיתית לפתח מערכת תחבורה בת קיימא שהיא מרכיב הכרחי ומרכזי בכל חברה מתקדמת. ביוזמת נציגי מרצ התקבלו בשנה האחרונה במועצות הערים של תל אביב, הרצליה, רעננה וכפר סבא החלטות לקידום תחבורה ציבורית בסופי שבוע, אך משרד התחבורה מתנגד. בעקבות זאת הגישה מרצ עתירה לבג"צ, שעדיין תלויה ועומדת. בנוסף, הפעילה מרצ החודשים האחרונים ביוזמתה את 'אוטובוס השבת' שהסיע נוסעים למקומות הבילוי בסופ"שים בערים שונות ברחבי הארץ. מרצ יזמה הצעות חוק להסדרת תחבורה ציבורית בסופי-השבוע ופעלה לשינוי הסטטוס קוו".


קדימה
"השבת היא ערך חשוב ומרכזי במדינת ישראל כחלק מצביונה היהודית של המדינה. למעט גופים חיוניים, גופים ציבוריים לא יקיימו פעילות בשבת. לא ייאסר על מקומות תרבות ובילוי לפעול בשבת ונתיבי תחבורה פרטית וציבורית יישארו פתוחים ויפעלו, תוך הקפדה על צביון השבת ובהתחשב במרקם החיים האזורי".

חד"ש
"אנו חושבים שתחבורה ציבורית היא חיונית גם מבחינה סביבתית וגם מבחינה חברתית. צריך לעשות אותה גם בצורה שמתחשבת ברגישויות הציבוריות וגם בתמונת הביקושים השונה לשירותי תחבורה בשבת. מודל טוב יכול להיות שירותי המיניבוסים הקיימים בכמה מקומות בתל אביב, שאותם אפשר להרחיב, לייעל ולפרוש באופן הרבה יותר משמעותי בכל רחבי בארץ".


עם שלם
"אנחנו בעד שמירה על זהותה היהודית של מדינת ישראל, ולכן אנחנו מתנגדים לתחבורה ציבורית בשבת. מאידך גיסא, אנחנו בעד מציאת פתרון מוסכם שיפחית את המתיחות וייתן מענה לבעיה מבלי לפגוע בפרהסיה הציבורית".

5) מהי עמדת המפלגה בנוגע לדרישה של רפורמים וקונסרבטיביים להכיר גם בגיורים שאינם אורתודוכסיים הנערכים בישראל?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully