וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ ביטל הפסילה: ישודר סרטון בל"ד הלועג להמנון

גלעד גרוסמן

15.1.2013 / 18:20

שופטי בג"ץ הפכו החלטת ועדת הבחירות וקבעו שישודרו במלואם תשדיר בל"ד שנפסל ותשדיר "עוצמה לישראל" שצונזר. "קשה לומר שמתקיימים המבחנים המצדיקים את הגבלת חופש הביטוי"

לא לצנזורה: הרכב של חמישה שופטי בג"ץ בראשות נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, הפך הערב (שלישי) את החלטת ועדת הבחירות המרכזית וקבע כי ניתן לשדר במלואם את תשדירי הבחירות של בל"ד ועוצמה לישראל, שצונזרו על ידי הוועדה. "בשני המקרים – השונים מאוד זה מזה – קשה לומר שמתקיימים המבחנים המחמירים המצדיקים את הגבלת חופש הביטוי של הרשימות, או שמידת הפגיעה ברגשות הציבור כתוצאה מצפייה בתשדירים אלה היא מעבר לרמת הסיבולת הראויה", כתב גרוניס בפסק הדין.

תשדיר בל"ד שנפסל על ידי ועדת הבחירות

ועדת הבחירות פסלה לחלוטין סרטון אנימציה שהתכוונה בל"ד לשדר במסגרת תעמולת הבחירות וכן החליטה למחוק שלושה משפטים שהופיעו בתשדיר של "עוצמה לישראל". לגבי הסרטון של בל"ד, שבו נשמעת שירת "התקווה" בלחן של שיר ערבי פופולרי, קבע יו"ר ועדת הבחירות, שופט העליון אליקים רובינשטיין, כי "ביזיון סמלי המדינה, מדינה יהודית ודמוקרטית, אינו מקובל עליי כחלק מתעמולת בחירות של רשימה כלשהי". מהתשדיר של עוצמה לישראל נמחקו שלושה משפטים – "בסכנין לא כולם משלמים ארנונה", "במזרח ירושלים יש המצפצפים על החוק" ו"בטייבה ובנגב יש הבונים וילות פיראטיות". זאת לאחר שנקבע כי יש במשפטים "מסר שיש בו פן גזעני או אנטי ערבי".

בעקבות הפסילה עתרו "עוצמה לישראל", האגודה לזכויות האזרח, חבר הכנסת ג'מאל זחאלה מבל"ד ומרכז עדאלה נגד הפסילה. בהחלטה לקבל את העתירות כתב גרוניס כי "מערכת הבחירות לכנסת ה-19 נערכת בצילם של שינויים משמעותיים ביותר בעולם התקשורת. שידורי התעמולה בטלוויזיה וברדיו, שהיו בעבר הצינור המרכזי להעברת המידע מהרשימות לציבור הבוחרים, הם כיום רק חלק מסוים ממערך ההתקשרות של הבוחר והנבחר".

גרוניס הוסיף כי "אמצעי תקשורת אחרים, בהם האינטרנט, הרשתות החברתיות, אמצעי התקשורת הזרים ואתרי הבית של הרשימות עצמן, תופסים חלק הולך וגדל במערך מאגרי המידע אליהם נחשף הציבור. די אם נציין כי רשימת בל"ד עצמה, בעתירתה ובטיעונה בעל פה, ציינה כי בפועל תשדיר התעמולה הופץ (במלואו) באתרי אינטרנט מובילים בעברית ובערבית, והוא זכה לסיקור תקשורתי של רשתות טלוויזיה בעולם. במצב דברים זה, שבו ניתן להעביר מידע מן הרשימות לציבור – באופן ישיר או עקיף – באופנים שהחוק לא צפה אותם מראש, יש מקום לבחון את הצורך בהתאמת הדינים למציאות המשתנה".

תשעת השופטים בדיון פסילת חנין זועבי בבית המשפט העליון, דצמבר 2012. בן קלמר
תשעת השופטים בדיון פסילת חנין זועבי בבית המשפט העליון, דצמבר 2012/בן קלמר

גרוניס הסביר כי התשדיר של בל"ד נועד, לפי טענתה, להוות סאטירה פוליטית. לדבריו, "גם אם השימוש שנעשה בהמנון המדינה הוא מתריס, מצחיק או מגוחך, כלשונם, המטרה בתשדיר אינה ביזוי ההמנון, כי אם הפניית זרקור לעבר הצעות חקיקה שהוצעו על ידי חברי כנסת שונים... צפייה בתשדיר התעמולה, למי שסמלי המדינה יקרים לליבו, אינה קלה. יחד עם זאת, אין לומר כי הפגיעה הנגרמת ממנה היא כה קשה, עד כי היא מצדיקה הגבלתו של התשדיר".

באשר לתשדיר של "עוצמה לישראל", כתב גרוניס כי "תשדיר זה אף הוא אינו קל או נוח לצפייה. עולים ממנו סממנים גזעניים ופנייה מכלילה לקבוצת אוכלוסיה שלמה, גם אם למסרים המובאים בו יכולה להיות תחולה כללית. נעשה בתשדיר ניסיון לעמעם את האמירות הגזעניות על ידי שימוש במילים כמו 'במזרח ירושלים יש המצפצפים על החוק' או 'בסכנין לא כולם משלמים ארנונה', אך למרות זאת, הכוונה הכללית העולה מן התשדיר ברורה. אולם, הוא קבע כי אין בו משום "ערעור אמות הסיפים של הסובלנות ההדדית. התשדיר אינו מעודד סובלנות, אך אין לומר כי הדברים המושמעים בו הם מעבר לרמת הסיבולת הראויה בחברה דמוקרטית".

זועבי לפני הדיון על פסילתה: "לא עברתי על שום חוק". גדעון צנטנר
"הגיע העת ליטול מוועדת הבחירות את סמכויותיה המשפטיות". חברי בל"ד/גדעון צנטנר

ח"כ ג'מאל זחאלקה, יו"ר רשימת בל"ד, מסר בתגובה כי "החלטת בית המשפט מוכיחה שמדובר בסרטון סאטירי שהוא לגיטימי במסגרת חופש הביטוי. הפסיקה היא עדות נוספת לכך שוועדת הבחירות המרכזית היא ועדה פוליטית, שמרבית מחבריה מונעים משיקולים פוליטיים ולא ענייניים והגיע העת ליטול מהוועדה את סמכויותיה המשפטיות לגוף משפטני, כפי שמקובל בעולם. אנו מזמינים את הציבור הרחב לצפות בתשדיר ולהיווכח בצדקתנו בעניין אי הפסילה".

ממרכז עדאלה נמסר בתגובה: "עדאלה מברך על כך שבית המשפט העליון קיבל פה אחד את טענת רשימת בל"ד לפיה מטרת התשדיר הייתה למתוח ביקורת בצורה סטירית על הנסיון להעביר חקיקה שתחייב את האזרחים הערבים בהצהרת נאמנות להמנון. פסק הדין מבהיר באופן חד משמעי כי התשדיר מוגן על ידי חופש הביטוי ואין בו כל עבירה, ואין זה מוצדק להגביל את שידורו".

במפלגת עוצמה לישראל מסרו בתגובה כי "מסתבר היום שזכותנו הייתה להציף את השאלה בדבר קיום החובות של חלקים במגזר הערבי ולדרוש קיום חובות תמורת הזכויות", בנוסף, טענו כי בית המשפט קבע גם "שמותר לשאול שאלות גם לגבי הנאמנות וקיום החוקים של תושבי סכנין ומזרח ירושלים. מי שמנע מאיתנו להעלות את התשדיר עשה לנו עוול".

לקריאה נוספת:
נפסל תשדיר של בל"ד שצוחק על ליברמן ועל "התקווה"
צפו: אלדד ובן-ארי מדברים ערבית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully