וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצע העבודה החדש: ללא פינוי מאחזים בלתי חוקיים

טל שלו

23.12.2012 / 22:47

מבדיקת וואלה! חדשות נמצא כי בשונה מהעבר, הוועדה שניסחה את העקרונות המדיניים של העבודה השמיטה את הקריאה להסרת מאחזים בגדה המערבית. ח"כ כבל: "טעות אנוש"

צילום: דניאל בוק, עריכה: מיכאל ברגמן

לאן נעלמו המאחזים הבלתי חוקיים ממצע מפלגת העבודה? יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' אמנם הצהירה בעבר כי היא תומכת בפינוי מאחזים, אך מבדיקת וואלה! חדשות עולה כי בעוד במצע העבודה לכנסות ה-17 וה-18 הוקדש סעיף ספציפי שהבהיר את עמדת המפלגה בנוגע למאחזים הבלתי חוקיים בגדה המערבית, ההתייחסות לסוגיה הושמטה לחלוטין ממצע המפלגה לכנסת ה-19.

כל הדיווחים, העדכונים והפרשנויות - וואלה! בחירות 2013

העבודה כינסה היום מסיבת עיתונאים מיוחדת בה הציגה את עיקרי התפיסה המדינית-ביטחונית של המפלגה, ובראשם – "חתירה לשלום עם עמי ומדינות האזור תוך שמירה בלתי מתפשרת על ביטחון מדינת ישראל". באירוע הוצגו עיקרי המצע, שגובשו בשנה וחצי האחרונות על ידי ועדה בראשותו של ח"כ בנימין (פואד) בן אליעזר, הפורשים את תמונת העולם הכוללת בשלושה תחומים - חתירה לשלום, התמודדות עם איומים אסטרטגיים אזוריים ולחימה בטרור ובפונדמנטליזם.

עיקר המצע מוקדש לסוגיה הפלסטינית, כשהעקרונות המדיניים זהים למדיניות העבודה בעשור האחרון - תמיכה בפתרון שתי מדינות לשני עמים על פי "מתווה קלינטון", התנגדות לזכות השיבה של הפלסטינים לשטח ישראל, הדגשת ירושלים כבירתה הנצחית של מדינת ישראל, וגבול שייקבע במשא ומתן תוך החלפת שטחים מוסכמת. זאת, במסגרת הנוסחה לפיה גושי ההתיישבות הגדולים יצורפו למדינת ישראל, וההתנחלויות האחרות יפונו בהסדר "פינוי פיצוי".

עם זאת, בניגוד לבחירות הקודמות, במצע המעודכן של מפלגת העבודה לא מופיעה כל התייחסות ספציפית לסוגיית פינוי המאחזים. בבחירות 2006, כשבראשות העבודה עמד ח"כ עמיר פרץ, הצהירה המפלגה כי תפעל "ליישם לאלתר את מסקנות דו"ח טליה ששון, כולל הורדת המאחזים הבלתי חוקיים". היו"ר הבא, אהוד ברק שימר את הסעיף במצע העבודה בבחירות 2009, אך שינה את ניסוחו, כך ש"מפלגת העבודה תדאג לפינויים של המאחזים הבלתי חוקיים בהתאם להתחייבויותיה הבינלאומיות של מדינת ישראל". במצע של בחירות 2013, לעומת זאת, אין כל התייחסות לכך.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יחימוביץ': "החתירה לשלום לא תהיה כרוכה בשיח של שנאה ועוינות כלפי המתנחלים". המאחז אל-מתן/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאז היבחרה לראשות מפלגת העבודה, ספגה יחימוביץ' ביקורת קשה נוכח "הקריצה לימין" ועקב ניסיונה להדחיק את העמדות המדיניות-ביטחוניות של העבודה לטובת סדר יום כלכלי חברתי, שנועד בין השאר לגייס תמיכה של קהלים חדשים למפלגה, לרבות בימין ובציבור הדתי לאומי. "החתירה לשלום וההכרה והצורך בפתרון שתי המדינות לא יהיו כרוכים בשיח של שנאה ועוינות כלפי המתנחלים - במיוחד לא בשעה שהם נשלחו לשם על ידי ממשלות ישראל. השיח הזה לא יהיה", אמרה היום יחימוביץ' על רקע הסערה האחרונה סביב התבטאותה שיש להמשיך בתקצוב ההתנחלויות.

מפלגת העבודה מציגה במסיבת עיתונאים  את התפישה מדינית בטחונית, דצמבר 2012. נמרוד סונדרס
"בתכנית לא נכנסנו לפרטים אלא לעקרונות", ח"כ בן-אליעזר במהלך הכינוס, היום/נמרוד סונדרס

במפלגת העבודה מסרו בתגובה כי "מצע 2013 נכתב כל כולו מחדש על ידי כ-1,200 איש בתהליך משותף שנמשך כשנה ויש הבדלים רבים בינו ובין המצע הקודם. לגופו של עניין, מפלגת העבודה היא מפלגה הנלחמת על שלטון החוק וכמובן שהיא תומכת בפינוי מאחזים בלתי חוקיים". יו"ר הוועדה ח"כ בן אליעזר, שעמד מאחורי גיבוש המצע, מסר בתגובה כי "בתכנית לא נכנסנו לפרטים אלא לעקרונות. מפלגת העבודה עומדת על שמירה על שלטון החוק וברור שמה שלא חוקי אין לו מקום". גם יו"ר צוות התגובות במפלגה, ח"כ איתן כבל, אמר כי הוא נותן קרדיט למנסחי המצע וכי אין לו ספק שזה "לא יותר מטעות אנוש". לדבריו, "נושא המאחזים הבלתי חוקיים ברור מאליו, בעצם הגדרתו, מה שלא חוקי – יפונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully