וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר וואלה!: אישום ליברמן לא משנה את מפת המנדטים

לירון מרוז

18.12.2012 / 6:00

התפטרותו של שר החוץ סייעה להרגיע את הרוחות, ונראה כי האשמתו לא משפיעה על מאזן הכוחות, כך מסקר TNS-טלסקר. התחזקות קלה לגוש הימין, לפיד עם 12, בנט עם 11 , לבני עם 10

צילום: גדעון צנטנר, דניאל בוק, טל אנגלנדר, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

לו היו הבחירות מתקיימות היום, היה גוש הימין-חרדים זוכה לרוב של 64 ח"כים לעומת 56 ח"כים לגוש המרכז-שמאל. בסקר דומה שנערך בשבוע שעבר עמד הפער בין הגושים על 6 מנדטים, כך שמדובר בגידול קטן לטובת משולש נתניהו-בנט-ישי. לפי הסקר, מפלגת הליכוד-ביתנו יורדת במנדט אחד ל-37 מנדטים. ש"ס ויהדות התורה שומרות על כוחן - 11 ו-5 מנדטים בהתאמה. הבית היהודי, שבסקר הקודם קיבלה 9 מנדטים, מטפסת למספר דו-ספרתי של 11. בגוש המרכז נרשמות תזוזות קטנות של מנדטים בין המפלגות. העבודה נשארת על 17, התנועה יורדת ל-10 לעומת "יש עתיד" שעולה במנדטים ל-12, מרצ עם 4 מנדטים, וקדימה יורדת ל-2 בלבד. במפלגות הערביות אין שינוי: רע"ם-תע"ל 5, בל"ד וחד"ש 3 כל אחת. יצוין כי לפי הסקר, מפלגת "עם שלם" ומפלגת "הישראלים" היו קרובות מאוד לאחוז החסימה, ובטווח של טעות הדגימה ייתכן שאחת מהן הייתה נכנסת לכנסת על חשבונה של קדימה.

לכל הדיווחים, הסקרים והפרשנויות - וואלה! בחירות 2013

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסקר נערך על ידי חברת TNS טלסקר ביום ראשון השבוע, יומיים לאחר ההודעה על התפטרותו של שר החוץ אביגדור ליברמן. הנשאלים כבר ידעו שמספר 2 בליכוד-ביתנו יואשם בפלילים, ולמרות זאת לא נראה שההחלטה של היועץ המשפטי לממשלה מפריעה להם באופן כלשהו. ההתעשתות המהירה של ליברמן והודעת ההתפטרות ביום שישי גדעו באיבה את הסתערות גוש המרכז-שמאל בשם שלטון החוק. עכשיו הם צריכים לחפש זיזים כלכליים-חברתיים אחרים שעליהם יוכלו לבסס את המתקפות על השלטון. וזה הולך להיות קשה מאוד.

אתמול, לדוגמה, תפס דו"ח העוני כותרות שהפכו מיד לכלי ניגוח פוליטי. אך הידיעה על בניית 1,500 יחידות הדיור ברמת שלמה טרפה מיד את הקלפים. "אנחנו עובדים בלייצר סדר יום", מודה יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ', "ואני משוכנעת שנתניהו לא רוצה סדר יום מדיני-חברתי. אזור ההתלקחות המדינית נוח לו. יש בו סיסמאות ותקיעות שופר. אבל בואו נודה על האמת – הוא לא באמת מתכוון לבנות שם עד הבחירות. הוא פשוט לא רוצה סדר יום כלכלי, אחרי שב-2006 הלך לאופוזיציה אחרי כהונה קשה (כשר אוצר בממשלת שרון, ל"מ)".

מסיבת עיתונאים של יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' בתגובה לפרשת ליברמן, דצמבר 2012. יותם רונן
זה לא שנתניהו מתכוון לבנות ברמת שלמה, הוא פשוט לא רוצה סדר יום חברתי. יחימוביץ'/יותם רונן

בליכוד דוחים את הטענות על כך שעיתוי אישור הבנייה בירושלים נועד למטרות אלקטוראליות. רמת שלמה, טוענים שם, הרי תהיה חלק ממדינת ישראל בכל הסדר שלום עתידי. וחוץ מזה, ממשלת נתניהו החליטה בעבר על בנייה בשכונה גם שהבחירות לא נראו באופק. אז על מה הכעס?

יחליט הקורא האם מדובר בהיתממות או לא. בטוח שבקרב בין הליכוד למרענן הרשמי של הבחירות, נפתלי בנט, ההחלטה על הבנייה לא תזיק. בנט היה כמעט היחידי שביקר את נתניהו מימין לאחר מבצע עמוד ענן, ואת הפירות הוא קוטף עכשיו בקרב תושבי ערי הפיתוח בדרום (לאו דווקא על חשבון הליכוד, אלא גם על חשבון ש"ס).
בעצם חידוד המסרים והפעולות המדיניות מרוויח נתניהו פעמיים. מימין הוא מאגף את בנט ובקרב מול יחימוביץ' ולפיד הוא משמר את סדר היום שנוח לו.

הקרב על הבית

לפני פחות משבועיים התפרסם דו"ח של מרכז אדוה בעניין אחד ממשרדי הממשלה. המצב שם, איך נאמר בעדינות, על הפנים. בשנת 2000, למשל, עמד תקציב המשרד על 9.54 מיליארד שקל. לאחר הידרדרות מתמשכת הגיע תקציבו בשנה שעברה ל-2.49 מיליארד. ב-1995, כותבים עורכי המחקר, היווה תקציב המשרד 5.14% מתקציב המדינה. ב-2011 הוא היה רק 0.72%. ממשרד כזה, אומר ההיגיון הפוליטי, צריך לברוח. ולמרות הכל, הפך משרד השיכון בימים האחרונים לליטרת בשר שעליה נלחמים השותפים העתידיים בעוז. יאיר לפיד רואה בתכנית הדיור נדבך מרכזי במצע שבנה, ומאוד מאוד היה רוצה את המשרד לעצמו או למי מאנשיו. גם נפתלי בנט הודיע שהוא רוצה להוציא את ש"ס משם ולהושיב שם מישהו מהבית היהודי, בשם מה שהוא רואה שינוי סדר העדיפויות הסקטוריאלי במשרד.

שני המנהיגים הפוליטיים הטריים לקחו על עצמם משימה לא פשוטה, בלשון המעטה. אם הם חושבים שש"ס תסכים לוותר על הבינוי והשיכון, הם טועים בגדול. השר הנוכחי, אריאל אטיאס, ביצע במקום יותר מדי מהפכות ושינויים בכדי שיסכים לתת לאחרים לקטוף את הפירות. ובכלל, אומרים בש"ס, "בנט מתיימר לייצג את כלל הציבור, אבל מסתיר את העובדה שהוא מייצג ימין קיצוני שבראש מעייניו להגדיל את הבנייה בהתנחלויות. אם מדברים על סקטורים - זה הסקטור הקטן ביותר, מול מי שש"ס מייצגת, שזה כל מי שאין לו, דתיים וחילוניים כאחד".

לפי הסקרים, ש"ס והבית היהודי מנהלות מלחמת ראש בראש מי תהיה המפלגה השנייה בגודלה בגוש. והיה ונתניהו ירכיב איתן את הממשלה, נראה שתיק השיכון יהיה אחת הפצצות המתקתקות במשא ומתן הקואליציוני.

צייץ משהו

מסכנים הח"כים. לא זאת בלבד שיש להם מערכת בחירות על הראש, העוזרים שלהם מפמפמים להם כל הזמן שהם חייבים להיות ברשתות החברתיות. זה מעודכן, הם אומרים, משדר שאת/ה עם היד על הדופק, שרוח צעירה מפעמת בך. כשזה בא ממקום אמיתי – אחמד טיבי, שלי יחימוביץ', משה בוגי יעלון (טוב, הוא כבר הגזים אתמול עם צילום פרח יחנוק המדבר בחשבון האינסטגרם שלו) – זה באמת עובד. אבל כשמפקידים את העניין הזה בידיו של אחד מתתי-העוזרים, זה נראה בהתאם. בטוויטר של ציפי לבני, למשל, היא עודנה "לשעבר ראש קדימה וראש האופוזיציה". אף לא מילה אחת על "התנועה". זה עוד טוב יחסית לרקע דף הטוויטר של מספר 3 שלה, עמיר פרץ. נכון לאמש הוא עדיין היה תקוע על הלוגו של מפלגת העבודה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בין ציוץ לציוץ - שוכחים לעדכן את הטוויטר. העמוד של עמיר פרץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully