וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר וואלה!: הפער בין הגושים מצטמצם: 6 מנדטים בלבד

לירון מרוז

11.12.2012 / 6:00

ממצאי סקר TNS-טלסקר מעידים על התחזקות של מפלגות המרכז, לצד יציבות של הליכוד-ביתנו והיחלשות של העבודה ומרצ: לבני ולפיד עם 11, קדימה עם 4, עם שלם ועוצמה לישראל בחוץ

צילום: גדעון צנטנר, דניאל בוק, טל אנגלנדר, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

הפער בין גוש הימין לגוש המרכז-שמאל עומד על שישה מנדטים בלבד, כך עולה מסקר TNS, שנערך בתחילת השבוע עבור וואלה!. לפי הסקר, לו היו מתקיימות הבחירות היום היה זוכה גוש הימין והחרדים ב-63 מנדטים, בעוד מפלגות המרכז, השמאל והמפלגות הערביות היו מקבלות יחד 57 מנדטים.

הליכוד, לפי הסקר, נשארת המפלגה הגדולה עם 38 מנדטים, ש"ס ממשיכה לא להמריא אבל גם לא לרדת ועומדת על 11 מנדטים. הבית היהודי חוזרת למספר חד-ספרתי עם 9 מנדטים ויהדות התורה מקבלת 5. מפלגתו של חיים אמסלם ומפלגת עצמה לישראל אינן עוברות את אחוז החסימה. בגוש המרכז-שמאל ניכרת הפגיעה במפלגת העבודה, שמקבלת 17 מנדטים בלבד. התנועה, עם הרכש החדש, עמיר פרץ, מתחזקת ל-11 מנדטים, ממש כמו יש עתיד. קדימה, שנעה בין חיים למוות, זוכה לעדנה עם 4 מנדטים. מרצ נפגעת גם היא ממשולש לבני-מצנע-פרץ ויורדת ל-3 מנדטים. בקרב המפלגות הערביות נרשמת יציבות: רע"ם 5, בל"ד וחד"ש עם 3 כל אחת. הסקר נערך בקרב 500 נשאלים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל. טעות הדגימה המרבית היא שני מנדטים.


לכל הדיווחים, הסקרים והפרשנויות - וואלה! בחירות 2013

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מפת הסקרים בחודשים האחרונים

בנט מחפש כוח

ימים ספורים לאחר שזכה בראשות הבית היהודי ביקר היו"ר הנבחר, נפתלי בנט, בבית שאן. בערבו של יום חמישי הוא נפגש עם כמה עשרות תושבים - מצביעי הבית היהודי באופיים - שמכינים ארוחות שבת ל-150 משפחות נזקקות. בנט התרשם עמוקות מפעילותם של הצעירים, אבל דבר אחד חרה לו. 150 המשפחות האלו, הוא יודע, יגידו יפה תודה לפעילי הבית היהודי אבל אם לא יהיה שינוי בקלפי הם ישימו ש"ס. ובזה הוא מתכוון להתמקד. את המנדטים שלו שהוא מעוניין לקחת מש"ס, לא פחות מהליכוד. הוא מתכוון לחצוב מהצפון והדרום, מהפריפריה ועיירות הפיתוח.

אתמול הוא היה בשפלה ובשדרות, גם היום הוא יסתובב בנגב. מטרתו המוצהרת היא להיות השותפה הקואליציונית הבכירה. הוא רוצה להשיג יותר מנדטים מש"ס, וליתר ביטחון יותר מנדטים מיאיר לפיד ומציפי לבני (לנצח את שלי יחימוביץ' נראה דמיוני בשלב הזה). זה לא עניין של כבוד, זו שאלה של השפעה. בתור מי שעבד צמוד לנתניהו סביר שהוא מעריך שכוח ועצמה מדברים אליו יותר מאידאולוגיה וערכים.

נפתלי בנט נבחר ליושב ראש מפלגת הבית היהודי, נובמבר 2012. נמרוד סונדרס
חורש את הארץ במטרה להשיג יותר מנדטים מש"ס. בנט/נמרוד סונדרס

בליכוד-ביתנו מודעים היטב לסכנות שמסביב. המטרה שם היא קידומת 4, שלא תאפשר לאף אחד לסחוט ולאיים. שרון הוא אולי כבר מילה גסה במפלגה, אבל אף אחד לא יתאכזב אם ניצחונו המוחץ ב-2003 ישוחזר ב-2013. בימים האחרונים הוקם מטה מיוחד עם מיטב המוחות והכיפות על מנת למנוע את זליגת המנדטים לעבר בנט. בקרב על אנשי הימין יוכלו להתגאות בליכוד על פעולות רבות שנעשו לחיזוק ההתיישבות, בין אם באופן מעשי בשטח ובין אם על ידי פעולות שנוגעות לרוח. היוזמות הלימודיות של שר החינוך גדעון סער, למשל, אולי זכו בקרב השמאל לקיתונות של זעם, אבל בקרב על בוחרי הימין הן יהיו תחמושת יעילה.

בליכוד-ביתנו יודעים שככל שמועד הבחירות יתקרב, ההתקפות על ראש הממשלה, בנימין ונתניהו, ושר החוץ, אביגדור ליברמן, ילכו ויקצינו. לזכותם יעמוד האיחוד של שתי המפלגות שמציג חזית אחידה וימעט בדימומים פנימיים. אם רק יצליחו שם לשמור על החזות של שני המנהיגים שמנווטים את המדינה בבטחה ספק אם מישהו מהמפלגות תצליח לזנב בהם. לפחות כל עוד אנחנו עסוקים בנושא המדיני.

הקלה או תקלה

ארבעה ימים אחרי תחושת ההקלה שיצאה מבית מפלגת העבודה לאור עזיבתו של עמיר פרץ בדקה ה-90', יודעים שלי יחימוביץ' ואנשיה שהשבועות הקרובים הולכים להיות הרבה יותר קשים. כשהם ליקקו אתמול את אצבעותיהם ממעשי ידיה של היו"ר הם הבינו שציפי לבני זו חתיכת כאב ראש. והם כועסים עליה. ומזכירים שזה בדיוק מה שהיא עשתה ב-2009. וטוענים שזה הכל אגו. אבל בסופו של דבר לבני במשחק, ופרץ לידה ועם זה צריך לחזור - ומהר - לאזור ה-20 מנדטים ומעלה, כדי לא ליצור מומנטום שלילי. כדי שזה יקרה צריך שחאלד משעל לא יעשה חגיגות בעזה, או שאבו מאזן לא יוביל מהלכים באו"ם, או ששביתת האחיות תפרוץ את מחסום בתי החולים לראש מהדורות החדשות. אפילו עליית מחירי המים באה בחשבון. יותר מדי תרחישים שליחימוביץ', חייבים להודות, אין עליהם שליטה. וכשלרוב שותפיה לאופוזיציה אין שום אינטרס לעבור למגרש החברתי משימתה תהפוך להיות קשה שבעתיים.

ציפי לבני, מצדה, יכולה להיות מרוצה. האקלים המדיני שיוצר ראש הממשלה טוב לה ותוצאות הסקר בהתאם. כל עוד נתניהו ישתמש בנושא המדיני כדי לנזוף בעולם לבני תוכל להשתמש בו כדי לנזוף בו. חייבים להודות שההישג שלה עד כה מרשים: 11 מנדטים למפלגה שלא היתה קיימת עד לפני שבועיים. טענתה שההצטרפות שלה תגדיל את הגוש ולא תפורר אותו זוכה לחיזוק מהסקר.

ומילה אחרונה על קדימה. לאחר שחטפה מהלומות אלקטורליות שלא היו מביישות בור שיגור של גראדים בפאתי עזה, מצליחה קדימה להגיע בסקר לארבעה מנדטים. שאול מופז טוען בעקביות בשיאן מערכות בחירות שהסקרים נגדו. כך היה כשהפסיד ללבני ב-2008 וכך היה כשניצח אותה ב-2012. גם עתה הוא טוען שלפי הסקרים שבידיו קדימה מסוגלת לחצות בגדול את רף אחוז החסימה. עדיין מוקדם לקבוע אם הסקר הזה מסמן מגמה, אבל שווה לעקוב.

ציפי לבני נואמת בהשקת קמפיין "התנועה ". יותם רונן
טענתה שההצטרפות שלה תגדיל את הגוש ולא תפורר אותו זוכה לחיזוק מהסקר. לבני/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully