וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תפסלו את הקול הערבי, חזרו אחריו

יניב שגיא

26.12.2012 / 22:41

פסילה של חנין זועבי מהתמודדות לכנסת עלולה להוביל להחרמת הבחירות על ידי מצביעים ערבים. לדעת יניב שגיא מ"גבעת חביבה", במקום לנדות אותם - הגיע הזמן להתחבר אליהם

בית המשפט העליון ידון ביום חמישי בהחלטה של ועדת הבחירות המרכזית לפסול את חברת הכנסת ממפלגת בל"ד חנין זועבי, מהתמודדות בבחירות לכנסת ה-19. בעקבות פסילת זועבי הודיע יו"ר בל"ד, כי אם בית המשפט העליון יאשר את ההחלטה, המפלגה כולה לא תתמודד בבחירות.

וכאן הסכנה. פסילת חברת כנסת ערבייה שתוביל להחלטת מפלגתה להחרים את הבחירות תגרום בהכרח להפחתה נוספת במספר המצביעים הערבים בבחירות. זה רע ומסוכן לדמוקרטיה.

יהיו כאלה שישמחו. הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית, שקורא לערביי ישראל להחרים את הבחירות, יחגוג על ההחלטה, ופסילת זועבי תגרום גם להרמת כוסית בקרב אנשי אביגדור ליברמן, מיכאל בן-ארי ושאר המחוקקים שניסו לחוקק חקיקה גזענית בכנסת היוצאת. אלה וגם אלה מסכנים את קיומה של הדמוקרטיה הישראלית ומסכנים את החזון שעליו קמה המדינה, כפי שהוא נוסח במגילת העצמאות.

כל הדיווחים, הניתוחים והדעות - בוואלה! בחירות 2013

ועדת הבחירות קבעה: זועבי לא תרוץ לכנסת. גדעון צנטנר
פסילתה רעה לדמוקרטיה. זועבי/גדעון צנטנר

בקרב ערביי ישראל יש כ-800 אלף מצביעים פוטנציאליים, ששווים כ-17 מנדטים. מספר משמעותי זה של מנדטים, שווה לכוחה, על פי הסקרים כיום, של מפלגת העבודה. על ראשי המפלגות אסור להתעלם מהנתון הזה, וכדאי להם מאוד לחזר אחר מצביעים אלה. כדאי לנהל איתם שיחות, להקשיב להם ולחבר אותם לחברה הישראלית. אין לי ספק שהתוצאה תפתיע רבים ותניב רווחים אלקטורליים ופוליטיים גדולים לאלה שינקטו ביוזמה כזו.

לפני מספר ימים התפרסם סקר של אוניברסיטת חיפה, שהצביע על מגמה של כמחצית מהמצביעים הפוטנציאלים בחברה הערבית שלא להגיע לקלפי ולהצביע.

ה"תוצאה שתפתיע רבים" נובעת מהעובדה, שלפי הסקר הנ"ל, רוב ערביי ישראל ציינו שהנושאים החברתיים חשובים להם יותר מהנושאים הלאומיים:
47% מהנשאלים מודאגים בעיקר ממצוקות חברתיות (אבטלה, דיור, חינוך ובריאות)
26% מוטרדים מאי השוויון בין יהודים לערבים
19% הביעו דאגה מהאלימות בקרב היישובים הערבים,
8% בלבד מודאגים ממצב היחסים בין ישראל לעם הפלסטיני.

60% תומכים בכניסה לקואליציה

נתון מפתיע נוסף הוא שאף שלכ-80% מהנשאלים אין אמון בממשלה, כ-60% מהם תומכים בכניסת המפלגות הערביות לקואליציה הממשלתית! התמונה ברורה: ערביי ישראל שואפים ליטול חלק ב"משחק הפוליטי" וכך להשפיע על מציאות חייהם כאזרחי מדינת ישראל. נתון זה הופך את הקערה על פיה בכל הקשור לדעות ששוררות ושנוגעות למעורבות ערביי ישראל, כאזרחים בעלי חובות וזכויות במדינת ישראל הדמוקרטית.
אסור לפסול ולנדות את הקול הערבי. להיפך: חייבים להתחבר אליו. הרווח של מדינת ישראל יהיה עצום, ואת פירותיו הטובים יקטפו הדורות הבאים.

הכותב, יניב שגיא, הוא מנכ"ל "גבעת חביבה" שפועלת למען חינוך וקידום ערכי השלום בישראל. בשנת 2001 הוענק ל"גבעת חביבה" פרס אונסק"ו לחינוך ולשלום.

דעות נוספות בוואלה! בחירות:
פסילת זועבי: דמוקרטיה מתגוננת או השתקה פוליטית?
פרופ' מרדכי קרמניצר: פסילת זועבי - קץ הדמוקרטיה הישראלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully