וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת הפריימריז: מי הח"כים הכי חברתיים בליכוד?

פנחס וולף

24.11.2012 / 18:50

בטרם תיבחר רשימת מפלגת השלטון לכנסת הבאה, העניק "המשמר החברתי" ציונים לנציגי המפלגה בכנסת היוצאת לפי תרומתם ל"חקיקה חברתית-כלכלית צודקת". מי מוביל, ומי בתחתית?

סדר היום החברתי-כלכלי אמנם נדחק לקרן זווית במהלך מבצע "עמוד ענן" ברצועת עזה, אולם לפני שמתפקדי הליכוד יבחרו מחר (ראשון) את נציגיהם לכנסת ה-19, ארגון "המשמר החברתי" בדק מי הם חברי הכנסת המחויבים ביותר במפלגת השלטון ל"צדק חברתי". הארגון העניק לחברי הכנסת ציונים בהתאם להצבעתם על הצעות חוק חברתיות-כלכליות בשנה החולפת. לפיהם, יו"ר הכנסת ראובן ריבלין ואופיר אקוניס הם הח"כים המצטיינים מטעם הליכוד. גם פורשי קדימה אריה ביבי, יוליה שמאלוב ברקוביץ' והשר אבי דיכטר, שמתמודדים על מקום ברשימת הליכוד, קיבלו ציונים גבוהים יחסית, אולם ניתן לייחס זאת לעובדה שהם היו חברי אופוזיציה במשך רוב כהונתה של הכנסת היוצאת, כך שלא היו כפופים למשמעת קואליציונית.

הצבעה על חוק ההסדרה בכנסת ירושלים, יוני 2012. עומר מירון
משמעת קואליציונית חזקה בכל הצעת חוק חברתית. מליאת הכנסת/עומר מירון

"המדד החברתי", אשר מחושב באמצעות פרויקט "כנסת פתוחה", מסנן מבין הצעות החוק שהועלו להצבעה במליאת הכנסת הצעות בעלות השלכות חברתיות-כלכליות, בהן הצעות המקדמות זכויות חברתיות, כגון: מזון ומים, דיור, בריאות, חינוך והשכלה, ביטחון סוציאלי, פרנסה ותעסוקה הוגנת. בבדיקה הנוכחית נכללו 230 הצעות חוק מהשנה האחרונה, בהן למשל הקמת מאגר מידע למחירי מוצרים ברשתות השיווק, הגברת הענישה לעסקים העוברים על חוק ההגבלים העסקיים, הקמת מקלטים לנשים מוכות, תוספות לסל הבריאות ועוד.

הציון שכל חבר כנסת מקבל תלוי בנוכחות שלו במליאה בעת ההצבעה וכמובן באופן ההצבעה שלו. חברי הכנסת צוברים נקודות באופן הבא: על הצבעה התואמת את עמדת הארגון שקם על רקע המחאה החברתית בישראל – נקודה חיובית, על הצבעה הנוגדת את עמדת הארגון – נקודה שלילית, על הימנעות או היעדרות מהצבעה – אפס נקודות. הציון הסופי הוא סכום הנקודות חלקי מספר ההצבעות שנבדקו. במילים פשוטות: חבר כנסת שנכח בכל ההצבעות ותמיד הצביע בהתאם לעמדת הארגון יקבל 100 נקודות.

אריה ביבי - חברתי באופוזיציה

לפי "המדד החברתי", יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין קיבל את הציון הגבוה ביותר מקרב חברי סיעת הליכוד – שש נקודות, ומיד אחריו אופיר אקוניס עם חמש נקודות. אחריהם נמצאים חברי הכנסת חיים כ"ץ וכרמל שאמה הכהן עם 3 נקודות לכל אחד. מקרב פורשי קדימה שמתמודדים כעת בפריימריז של קדימה, אריה ביבי קיבל את הציון הגבוה ביותר - 24 נקודות. אחריו יוליה שמאלוב-ברקוביץ עם 18 נקודות, והשר אבי דיכטר (שהתפטר בינתיים מהכנסת) עם 17 נקודות.

חבר הכנסת חיים כ"ץ, המשמש גם כיו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, מסר בתגובה לוואלה! חדשות: "הועדה בראשותי נבחרה לשיאנית החקיקה בכלל והחברתית בפרט. הצלחנו להביא להורדת דמי הניהול, להעלאת שכר תגמולים לנכים, הטבות למשפחות חיילים, הגדלת מענק נישואים ליתום, הגדלת סיוע בטיפולי פוריות לנשים, הגדלת שכר מינימום למוגבלים, העברת גמלת סיעוד ישירות לזכאי, איסור על מעסיק לפטר בימי מחלה, הצמדת גמלאות לפנסיה תקציביים, מניעת פיטורים מחזוריים, הטבות והנחות למקבלי פנסיה, הגדלת גמלת זקנה למקבלי הבטחת הכנסה, טיפולי שיניים חינם לילדים, קידום תרומת ביציות, הרחבת קצבאות לניצולי שואה, סדר בקרנות הוותיקות, הכרה בזכויות אלמנות צה"ל, הכרה בטיפולי פוריות, הגדלת גמלת סיעוד לניצולי שואה, איסור התקשרות עם קבלן לא חוקי. למעורבות הציבור יש חלק ניכר בהצלחה, ואני שמח על כך מאוד. העבודות מוכיחות כי החקיקה החברתית בכנסת לא ידעה ימים טובים מאלה. התחייבתי לציבור הבוחרים לפעול לעשות ולקדם עשייה חברתית, ואמשיך לקיים הבטחה זו".

מרבית חברי הכנסת של הליכוד - יורשיו של זאב ז'בוטינסקי וחמשת המ"מים – קיבלו במדד ציון שלילי, המעיד לשיטת "המשמר החברתי" על חקיקה "לא חברתית". בהם, אגב, גם השר משה כחלון, שזכה לציון 6-. את תחתית הרשימה סוגרת ציפי חוטובלי, אשר קיבלה את הציון הנמוך ביותר מבין חברי סיעת הליכוד 17- נקודות. בין היתר היא הצביעה נגד הצעת חוק למניעת העסקת עובדי קבלן במגזר הציבורי, נגד הצעת חוק לביטול ההוראה המפסיקה את הזכאות לקצבת נכות עם ההגעה לגיל פנסיה - ואף נגד הצעת חוק שהיא עצמה יזמה – להפסקת שלילת דמי הלידה מסטודנטיות עובדות.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מלשכתה של חוטובלי נמסר בתגובה לוואלה! חדשות: "ח"כ חוטובלי הייתה שותפה לאורך כל הקדנציה לחקיקה חברתית, ובפרט בתחום קידום מעמד האישה. במדד החקיקה בתחום קידום נשים קיבלה ח"כ חוטובלי את הציון השני בגובהו בקרב כל חברי הכנסת. כדאי אולי שחברי המשמר החברתי יבחנו מחדש את מדדיהם, ובפרט את עניין ההצבעות על חקיקה במליאה, שנבע ממשמעת קואליציונית. מטבע הדברים, אנשי המשמר החברתי, שהשקפותיהם הכלכליות מצויות בשמאל הקיצוני, אינם רואים עין בעין עם עמדת הקואליציה שמורכבת מאנשי ימין כלכלי. הדירוג הנמוך, אם כן, מעיד על השתתפות פעילה בהצבעות וחיזוק עמדות הממשלה".

"בעניין חוק ההטבות לסטודנטיות, אם אנשי המשמר החברתי היו מבצעים בדיקה מעמיקה יותר, הם היו ודאי מגלים שפעילות של ח"כ חוטובלי (יחד עם סגנית השר גילה גמליאל, יש לציין) היטיבה עם תנאי הסטודנטיות היולדות. הצבעה בניגוד לעמדת הממשלה בחוק הנ"ל, לא רק שלא הייתה משנה את המצב לגבי החוק, אלא שהייתה פוגעת ביכולת של ח"כ חוטובלי לקדם חקיקה נוספת בתחומי השוויון, ההגנה על נשים, הרחבת ייצוג הנשים ועוד".

כל הדיווחים, העדכונים והפרשנויות - וואלה! בחירות 2013

חברי הכנסת לימור לבנת, איוב קרא, זאב אלקין ולאה נס קיבלו את הציון 13-. אלקין, יו"ר הקואליציה אלקין הצביע נגד הצעת חוק שהוא עצמו יזם לביטול המע"מ על רכיב הבלו במחיר הדלק. במקרה אחר, הצביעה לאה נס נגד הצעת חוק שמטרתה לסייע לעסקים קטנים ובינוניים בפריפריה לקבל ייצוג במכרזים ממשלתיים.

מלשכת השרה לימור לבנת נמסר בתגובה לוואלה! חדשות: "פעילותה החברתית ועשייתה של השרה לבנת בכל תפקידיה הציבוריים לאורך השנים הן המדד החברתי האמין והמהימן ביותר. יצויין כי עבור חברי הממשלה זירת החקיקה בכנסת פחות רלבנטית מאשר בקרב חברי הכנסת, והעשייה החברתית שלהם מקבלת את ביטויה בפעולות אופרטיביות במסגרת משרדם. כשרת תרבות וספורט פעלה השרה לבנת לעשיית צדק תרבותי הרבה לפני שבשדרות רוטשילד נשמעה הקריאה לצד חברתי. פעולותיה השונות הובילו לסבסוד והוזלה משמעותית של מופעי התרבות לתושבי הפריפריה, והעניקו לתושבים לראשונה שוויון הזדמנויות תרבותי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד נמסר מלשכת השרה, כי "לאורך כל חייה הציבוריים נאבקת השרה נגד עוולות חברתיות ונגד חוקיים אנטי צרכניים. כך, לדוגמה, רק לפני מספר חודשים הובילה השרה לבנת את המאבק נגד החוק להעלאת גיל הפנסיה לנשים, והחוק להסרת סימון מוצרים ברשתות השיווק. עשייה זו של השרה זוכה להוקרה ולהערכה רבה בקרב התושבים. אולם באופן תמוה זוכה עשייתה החברתית להתעלמות מצד העמותה שמדדיה מרמזים על נטיותיה הפוליטיות".

סגן השר קרא מסר לוואלה! חדשות: "אני פועל רבות מאחורי הקלעים ובאופן אחראי על מנת להשפיע על מדיניותה החברתית של הממשלה. אבל אני עושה זאת מבלי רעש וצלצולים בתקשורת, תוך כיבוד אנשי הממשלה שזה תחום עיסוקם העיקרי ותחום מומחיותם. זאת ועוד, מעל כל במה אני מצהיר שבכנסת הבאה אני שואף להתמנות כשר הרווחה. עם זאת, זכיתי שבקדנציה הנוכחית אני חבר בממשלה שרוב עיסוקו הוא דאגה לביטחון מדינת ישראל ושלמות ארץ ישראל. בלעדיהם לא היה לכל מציעי החוקים ה"חברתיים" מקום עבודה מפנק ובטוח בכנסת ירושלים. זכיתי שאני לא חבר כנסת אופוזיציוני משועמם שכל זכות קיומו מתבטאת בניסיונותיו להציע חוקים פופוליסטיים, לעומתיים, רבע אפויים, בכדי להרוויח עוד חצי כותרת בעיתון".

קרא הוסיף, כי "מי שמביט במדרג רואה בנקל חלוקה ברורה בין אופוזיציה וקואליציה, ומכאן גם ניתן להסיק מי מימן את העבודה והפרסום של הרשימה. לחברי האופוזיציה זה קל להגות ולהציע הצעות וחוקים "חברתיים". יש להם זמן בשפע, הדחף שלהם הוא בעיקר להתריס, אין להם אחריות פרלמנטרית, אין להם את הידע ואת התמונה הכוללת של כלכלת המדינה, וזה לא הם אלה שיצטרכו להתמודד אחר כך מול הנושים והמובטלים כשנפשוט כולנו את הרגל".

המשמעת הקואליציונית והפרלמנטרית בליכוד היוותה גורם חשוב מאוד בשיקול הצבעות חברי הכנסת. מבין 230 הצעות חוק חברתיות שנסקרו, ב-223 מהן השתתפו חברי ליכוד; בכל ההצעות בהן החליטה הקואליציה להצביע נגד, לא היה ולו מקרה אחד בו חבר כנסת הצביע בניגוד לעמדת הסיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully