וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאלת תם: כנגד ארבעה בנים, הרשע

13.4.2006 / 12:00

4 הבנים בהגדה, חכם, רשע, תם ושאינו יודע לשאול, מציקים עם השאלות שלהם בדרך לאוכל. לכבוד החג, גם למדור הפופולארי יש בנים

רשע - מי סידר ככה את המקלדת?

רגע.. איפה ק'? אהה...למעלה, מעל ג'. ו-צ'? למטה, ליד ה-ת' ומעל ה-ל'. אין ספק שאם לא למדת הקלדה עיוורת, או שלא נולדת לעידן בו מחשב הוא חלק מהלימודים ביסודי – להתרגל לסדר של האותיות על ה[[מקלדת]] עשוי לשגע אותך. מי קבע את זה בכלל? למה לא לסדר את האותיות לפי ה-ABC והאלפבית?

מי שקבע את הסדר הוא כריסטופר שולס, והוא עשה את זה כבר בשנת 1870. שולס בנה מכונת כתיבה, אחת מהראשונות בהיסטוריה שהיה בה לוח-מקשים מלא, כשכל מקש מחובר למנוף, שבקצהו גלופת דיו של האות המתאימה. בהתחלה הוא סידר את האותיות לפי סדר ה[[אלפבית]], כמתבקש. אבל הייתה לו בעיה - כשהמשתמש היה מקליד צירופי אותיות מסוימים במהירות, המנופים היו נתקעים זה בזה. כלומר - הקלדה מהירה מדי גרמה לכך, שהמנוף של האות הבאה היה נתקל במנוף של האות הקודמת, כיון שלא הספיק לחזור למקומו. חמור מכך, בדגמים הראשונים לא ניתן היה לראות את הנייר המודפס במהלך ההקלדה, כך שלעתים התגלתה ההסתבכות רק לאחר סיום ההקלדה.

הפיתרון של שולס היה לבלגן את סידור המקשים, כך שאותיות הנמצאות בצרופים נפוצים בשפה האנגלית יהיו רחוקים זה מזה. (למשל S ו-H). במילים אחרות, סידור המקשים במכונת הכתיבה נבחר במיוחד כדי להאט את קצב ההקלדה. סידור האותיות זכה לשם - QWERTY, על שם סדר המקשים הנמצאים מצד שמאל למעלה.

בעבר היו מספר נסיונות להחליף את סידור המקשים, אך הם נחלו כשלון גמור. מישהי בשם גברת לונגלי יסדה את בית הספר הראשון לכתיבה במכונה על מקלדת מסוג QWERTY והחליטה לערוך תחרות להקלדה מהירה. התחרות נערכה בין פרנק מקגורין, שליחה של לונגלי ומקליד מנוסה בשיטה העיוורת, לבין לואיס טאוב, שהמציא סידור אחר של מקשים וקרא תיגר על שיטתה. טאוב נחל כישלון חרוץ בתחרות, וכך פסה מהעולם מתחרה פוטנציאלית.

דוקטור אוגוסט דבוראק פיתח בשנת 1936 מערך מקשים חלופי, שתוכנן לנוחות ויעילות מירבית. המקלדת של דבוראק נחשבת לנוחה יותר, מהירה יותר, בריאה יותר, וקלה יותר ללימוד, אבל מעולם לא הפכה לפופלארית. סטיב ווזניאק, ממייסדי חברת [[אפל]], טען בראיון כי הסיבה לכך שרוב האנשים נשארים עם מערכת ההפעלה חלונות ולא עוברים למקינטוש, היא אותה סיבה שהאנשים אינם עוברים לפריסת דבוראק.

סידור המקשים במקלדת העברית נקרא קראטון (גם פה על שם סידור האותיות בצד שמאל של המקלדת). לא ידוע מדוע נקבע דווקא סדר האותיות הזה, אך אחת מההשערות היא שהוא נועד במקור להקלדת [[יידיש]], מה שאולי מסביר את המיקום של האות ע' במרכז.

כשהגיעה השעה להתאים את מקלדות המחשב לעברית נוצרה בעיה ייחודית. השורה התחתונה במכונת כתיבה עברית ארוכה יותר במקש אחד מזו של מכונת כתיבה אנגלית (בעברית יש 27 תווים שונים, כולל האותיות הסופיות, ובאנגלית שתי מערכות של 26 תווים). לפני 20 שנה, למשל, סידור המקשים היה די דומה לזה המוכר לנו כיום, פרט לאותיות ת' ו-ץ'. הן היו בפינה השמאלית העליונה, על מקשי Q ו-W. היתרון של שיטה זו הוא שמקשי הפיסוק אינם משנים את מיקומם. הנקודה, הפסיק והנקודה-פסיק נותרים כולם במקומם (האות ף' שכנה באותו מקש כמו הנקודה-פסיק והפקת נקודה-פסיק הצריכה לחיצה על CTRL ו-ף'. לאחר מכן פיתחה IBM ישראל את סידור המקשים המוכר לנו כיום. למה? ככה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully