וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאלת תם: למה ימין ולמה שמאל?

13.12.2005 / 10:14

גם אם "קדימה" ועמיר פרץ שברו את החלוקה המסורתית בין ימין לשמאל, הגיע הזמן לדעת איך נולדו המושגים האלה

ההגדרות הפוליטיות של "ימין" ו"שמאל" נולדו בזמן המהפכה הצרפתית. ב-9 ביולי 1789התכנסה בפריז האספה המכוננת הלאומית, בה נפגשו שתי גישות מהפכניות שונות והתיישבו זו מול זו באולם הישיבות. בצד ימין ישבו הז'ירונדינים ובצד שמאל היעקובינים. שמות המפלגות מצביעים על מקום מגוריהם של חלק ממנהיגי אחת מהן (במחוז ג'ירונדה בדרום-מערב צרפת) ועל מקום פגישתם (המנזר היעקוביני) של חברי המפלגה השניה.

שתי המפלגות, שדווקא היו דומות למדי במצע שלהן ("חופש, שוויון ואחווה" וכל זה), היו חלוקות ביניהן בתפיסות פילוסופיות וחברתיות, ועד היום מסמלות את שני קטבי המפה הפוליטית. בצד השמאלי, היעקובינים, היו מהפכנים, ליברלים ואתאיסטים, ומאז ועד היום מזוהה השמאל עם הליברליות. לעומת זאת בימין ישבו האצילים, השמרנים והדתיים – מה שנשאר מזוהה עם הימין.

כשאריק שרון שיתף את חברי מרכז הליכוד בהתלבטות שהיתה לו, אי שם בשלהי כהונתו של נתניהו כראש ממשלה, בשאלה אם לעזור ליד ימין של ביבי או ליד שמאל, כי כל אחת רוצה משהו אחר, הוא אולי התכוון להסבר קצת יותר פשוט מהסיבוך הצרפתי. הסבר לשוני, שמגיע מאנגלית: ימין (Right) משמעו גם צודק, בעוד ששמאל (Left) בלטינית משמעותו גם "חוטא".

די ברור למה בימין אימצו את ההסבר הזה, אתם מוזמנים לעשות לבד את ההשלכות למציאות השמאל-ימין אצלנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully