וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאלת תם – המפקד, למה לא מאה?

29.11.2005 / 13:52

זה בגלל הברית מילה או המחזור? כמחווה לגיוס נובמבר ניסינו לברר למה אין פרופיל לחיילים מושלמים

זה לא אתם, וזה לא בגלל ברית המילה של הבנים או הווסת של הבנות. זה הצבא. זה המסר שעולה מתשובתה של סא"ל במיל, ד"ר ענת רובינסון, לשעבר ראש ענף מיון רפואי וכיום מנהלת מרפאות העינים בביה"ח בילינסון, לשאלה למה הפרופיל מגיע רק עד 97.

לדברי ד"ר רובינסון, סולם הפרופילים הצבאיים הינו שרירותי לגמרי – ולכן הוא מתחיל מ 97 (ולא ממאה), יורד ל- 82, 72 ועוד ועוד, עד שהוא מגיע ל-21, ולא לאפס. "הרי אפשר לשאול גם למה הוא קופץ, ולמה הוא לא מתחיל מ-1 עד 10? פשוט בחרו סולם מסויים, כדי שלא יצטרכו לשנות את המספרים בכל פעם (ואכן, מדובר צה"ל נמסר לוואלה! חדשות, כי בראשית ימיו של צה"ל, ב-1949, הפרופיל בכלל לא נקבע על סמך מספרים, אלא לפי אותיות וצבעים).

"אין שום הבדל אם זה 21 או אפס, בשני המקרים המשמעות היא שהחייל אינו כשיר לשירות צבאי, כמו שאין שום הבדל בין 97 למאה, בשני המקרים לחייל יש כושר מלא", אומרת ד"ר רובינסון ובהזדמנות זו מפריכה את הזיהוי המוחלט בין פרופיל 21 ו-24 למצב נפשי. "את שני הפרופילים האלה אפשר לקבל גם מסיבות פיזיות, כמו למשל תאונת דרכים כמה חודשים לפני הגיוס, שדוחה אותו לזמן קצר. בכל מקרה חשוב להדגיש שגם מי שיש לו פרופיל 21 יכול להתנדב לצה"ל".

למה צריך את זה בכלל (את הפרופילים, לא את הגיוס לצה"ל)? "הפרופיל הרפואי נועד לשבץ את החייל באופן כזה, שהשירות לא יפגע בבריאותו ולא יחמיר בעיות רפואיות במידה והן כבר קיימות. זו השיטה המקובלת בכל צבאות העולם". איך קובעים? לדברי ד"ר רובינסון, מתחילים מלמעלה ולא מחלקים לשלושה חלקים: מי שאין לו שום מגבלה מקבל פרופיל 97. אחר כך בודקים: כל מגבלה, לאו דווקא מחלה, אלא מגבלה שיש לה משמעות תפקודית בצבא, יכולה לגרום להורדת פרופיל. "למשל עיוורון צבעים, שיכול להיות חסר משמעות באזרחות, ורבים בכלל לא יודעים שהם עיוורי צבעים, בתפקודים מסויימים בצבא הוא יכול לגרום לבעיה ולכן הוא מוריד מעט מהפרופיל".

כל חייל יכול לברר את הפרופיל שלו באתר האינטרנט של צה"ל, אבל תורת הפרופילים כולה אינה חשופה לציבור, כדי שלא לתת רעיונות לחיילים חדורי מוטיבציה מחד, ונטולי מוטיבציה. הסודות מכונסים ב"ספר הפרופילים" של צה"ל, שד"ר רובינסון מתארת אותו כ"ספר עבה, אבל קצת פחות מהתנ"ך, שמי שלא רופא לא ממש יבין אותו", שמתעדכן לפי החידושים בעולם הרפואה. כך למשל ניתוח לייזר בעינים, שבעבר פסל חיילים משירות קרבי בכלל, מונע היום רק גיוס לטיס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully