וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החינוך ממליצה להפסיק השימוש בגירים

18.7.2006 / 16:20

הוועדה החליטה להמליץ להפסיק את השימוש בגירים, בעקבות מקרים של מורים שחלו בסרטן עקב סיליקה המצויה בגירים

ועדת החינוך, התרבות והספורט דנה היום בנושא גירי הלוח המסרטנים. הוועדה דנה בפניות מורים, הטוענים כי קיים סיכון לחלות במחלת הסרטן כתוצאה משימוש רב בגיר בכתיבה על הלוח, המכיל את החומר סיליקה חופשית-גבישית, שהוא חומר מסרטן. בוועדה נשמעו דעות שונות באשר לשאלת הכמות המינימלית של החומר הגורמת לסרטן.

מרתה אדוארדס, מפקחת ראשית במשרד התעשייה המסחר והתעסוקה, הודיעה כי "המשרד אינו רואה בסיליקה חומר מסרטן למורים". לדבריה, הדבר נבדק על ידי המעבדה הראשית של המשרד. עם זאת, ביקש המשרד מהמפעל המרכזי לגירים בארץ, "אומגה", להוריד את כמות החומר בגירים שהוא מיצר, והדבר נעשה. ד"ר קושנוי, רופאה תעסוקתית ראשית במשרד התמ"ת, אמרה כי הביטוח הלאומי לא הכיר באף מקרה של מחלה למורים כתוצאה מהשימוש בגירים.

לעומת זאת, אביבה כהן, מורה שחלתה בסרטן ריאות, העידה: "לא עישנתי מעולם, ובסך הכל הייתי מורה שמונה שנים בלבד. מדי יום כתבתי שמונה שעות על הלוח, ואני זוכרת איך הייתי נחנקת, מתייבשת ומקבלת סחרחורות. לידיעתכם, שלושה מורים בבית ספרי, מתוך צוות של עשרה, חלו אף הם. בנוסף אני מקבלת פניות מעשרות מורים נוספים".

עו"ד ישראל יונגר מייצג מורה שכתוצאה ממחלת הסרטן נאלצה לעבור השתלת ריאות. יונגר הציע להמליץ לביטוח הלאומי להכיר במחלת ריאות של מורים כ"מחלת מקצוע". ד"ר יהודית שחם מההסתדרות הרפואית, טוענת כי "אין סף חשיפה בטוח לחומר מסרטן. בוודאות, סיליקה הוא חומר מסרטן".

אבי מרגלית, יו"ר חברת "אומגה" המייצרת את הגירים, טען כי "סיליקה הוא חומר חיוני בגיר. בלעדיו, הגיר אינו קשיח ואינו ראוי לשימוש. הורדנו את המינון של הסיליקה במחצית". חברת הכנסת רונית תירוש, ששימשה כמנכ"לית משרד החינוך, סיפרה כי הורתה, מחמת הספק, להחליף את הלוחות הירוקים בלוחות מחיקים בבתי הספר החדשים, צעד שעלותו נאמדת ב-70 מליון שקלים.

יו"ר הוועדה חבר הכנסת מיכאל מלכיאור, אמר כי מכיוון שהדיעות חלוקות באשר לסיכון הקיים לחלות בסרטן ריאות כתוצאה מהשימוש בגיר בכתיבה על הלוח, "רצוי לנקוט גישה של זהירות מונעת, ולהפסיק את השימוש בגיר בכתיבה על הלוח בישראל. הדבר יוסיף בריאות למורים ולתלמידים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully