וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליש מהתלמידים חווים התעללות מהמורים

6.7.2006 / 12:07

מחקר חדש מצא כי שליש מתלמידי היסודי והחטיבה וכחמישית מתלמידי התיכון סובלים מאלימות פיזית או רגשית מצד מוריהם

אחד מכל שלושה תלמידים סובל מהתעללות, רגשית או פיזית, מצד מוריו. אלה מסקנות מחקר חדש, הגדול מסוגו בעולם. בעוד אלימות של תלמידים כלפי מורים זכתה לאחרונה להתייחסות נרחבת, רק מעט דובר על הכיוון ההפוך: [[אלימות]] פיזית ומילולית מצד מורים כלפי תלמידים.

על פי מחקר שנערך בישראל בשנת 2002, שתוצאותיו יפורסמו בקרוב, כרבע מתלמידי היסודי וחטיבות הביניים ו-20% מתלמידי התיכון חוו אלימות פיזית מצד המורים, וזאת על אף קיומו של חוק האוסר על ענישה פיזית בתי הספר.

ד"ר מונה חורי קסאברי מבית הספר לעבודה סוציאלית ב[[אוניברסיטה העברית]] בירושלים שערכה את המחקר אמרה לעיתון "ידיעות אחרונות" כי מטרת המחקר הייתה לבדוק היבטים של התעללות בתלמידים. במסגרת המחקר חולקו 17,465 שאלונים אנונימיים לתלמידים ב-319 בתי ספר (105 בתי"ס יסודיים, 108 חטיבות ביניים ו-106 תיכונים), 212 מתוכם בתי"ס יהודיים (110 דתיים ו-102 חילונים) ו-107 בתי"ס במגזר הערבי.

בשאלון התבקשו התלמידים להשיב על שאלות בנושא אלימות, המתייחסות לאירועים כגון יחס בלתי הולם מצוות המורים, התעללות רגשית או פיזית והטרדה מינית (על הטרדה מינית נשאלו רק תלמידי תיכון). על פי ממצאי המחקר יותר מ-30% מהתלמידים סבלו לפחות פעם אחת מיחס רגשי בלתי הולם מצד צוות בית הספר, וכ-25% מהנשאלים סבלו מיחס פיזי בלתי הולם. כ-8% מהנשאלים סבלו מיחס מיני בלתי הולם. בנים דיווחו יותר על יחס בלתי הולם מבנות, ולתמידים ערבים דיווחו יותר על יחס בלתי הולם מתלמידים יהודים. תלמידי יסודי וחטיבה דיווחו יותר על יחס בלתי הולם מאשר תיכוניסטים.

משרד החינוך: ממצאים מדאיגים

לדברי ד"ר חורי קסאברי הבנים סובלים יותר מהתעללות מצד המורים לעומת התלמידות, אבל ניתן לייחס זאת למעורבותם הגדולה יותר באירועים אלימים, ולכן יש צורך גדול יותר להתעמת איתם ולהענישם.

כמו כן עולה מהמחקר כי בבתי ספר בהם לומדים תלמידים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך נרשמת רמה גבוהה יותר של יחס בלתי הולם כלפי תלמידים מכל הסוגים. לדברי ד"ר חורי קסאברי "הורים שסובלים מנחיתות כלכלית עלולים להרגיש שאינם חזקים דיים כדי להגן על ילדיהם בבית הספר, גם כשהם מודעים ליחס הבלתי הולם". לדבריה, מורים עשויים לגלות זהירות רבה יותר ולהימנע מהתנהגות שעלולה להיחקר בידי הורים מעורבים, בעלי אמצעים וחזקים יותר. "החברה בישראל מתייחסת בחומרה לאלימות בין תלמידים, אבל איש לא מדבר על אלימות הצוות כלפי התלמידים הצעירים מהם".

ד"ר חורי קסאברי אמרה עוד כי בעידן שבו החברה צריכה להילחם באלימות לא ייתכן שדווקא המורה מהווה מודל שלילי לילדים אותם הוא מלמד. "צריך להמשיך לחקור את התופעה, לבדוק מה הם הגורמים ולספק למורים אמצעים להתמודדות עם בעיות של תלמידים, בעיקר באזורים קשים".

מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב אמר בתגובה כי ממצאי המחקר חמורים ומדאיגים. לדבריו, מורים ומחנכים חייבים בכבודם של התלמידים, עליהם לחנך ולהציב גבולות, ולא לפגוע ולהשפיל. "תלמיד מושפל ונעלב אינו מסוגל להתרכז וללמוד, ובוודאי שהוא לא חש בטוח ומוגן בבית הספר". לדברו, בית הספר אמור להיות בית שני לתלמיד, מקום שבו הוא שוהה שעות רבות. "אסור שבית הספר יהווה עבורו מקום מאיים. נלמד את הממצאים ונמצא דרכים לשפר את הקשר בין המורים לתלמידים, נכבד את המסר לאווירה מכבדת ותומכת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully