וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העישון בבתי הספר יאסר לחלוטין עד 2010

20.6.2006 / 8:21

תוכנית רב שנתית שיישומה יחל בשנה הבאה ייאסור על מורים ועובדי מנהלה לעשן בתחומי בית הספר בכלל. סוף עונת המחששות?

עד שנת 2010 לא יהיה עשן סיגריות בבתי הספר בכלל. זאת אחת ההמלצות המרכזיות בתוכנית הלאומית הרב שנתית להקטנת ממדי ה[[עישון]] בקרב ילדים ובני נוער. לפי ההצעה, אסור יהיה לעשן בתחומי מוסדות החינוך כלל, לא רק על תלמידים סוררים, אלא תהיה בתוקף גם עבור מורים ועובדי מנהלה, וגם על המבקרים בבית הספר.

התוכנית הוכנה בהשתתפות נציגים ממשרדי הבריאות והחינוך, קופות החולים והאגודה למלחמה בסרטן. בעיתון "ידיעות אחרונות" דווח, כי מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב אמר כי משרדו ייחל ליישם את התוכנית בתוך מטרה לעמוד ביעדים שנקבעו. לדבריו, מחקרים מראים כי מרבית המעשנים מתחילים לעשן בגיל ההתבגרות, וכי גיל תחילת העישון הולך ויורד עם השנים. אבואב אמר עוד כי כבר עתה יחל משרד החינוך בהגברת המאמץ המושקע בהפסקת ה[[עישון]] ע"י תלמידים.

פיילוט של התוכנית נוסה במספר בתי ספר בחיפה, וראש עיריית חיפה הודיע כי לאור ההצלחה תיושם התוכנית בכל בתי הספר כבר משנת הלימודים הבאה ובתי הספר יהפכו לנקיים מעישון. מהלך זה ילווה במערך הסברה נרחב.

התוכנית תשלב מסרים בנושא נזקי העישון גם בשיעורי ביולוגיה, ספרות, מתמטיקה ואנגלית.

עירית לבנה, הממונה על בריאות התלמיד במשרד החינוך ציינה כי התוכנית תיושם באופן הדרגתי ותוטמע בכל תחומי הלימוד ובהוויה הבית ספרית, כולל בחדר המורים. לדבריה, בית הספר מהווה עבור המורים מקום עבודה, אך אין לשכוח כי מדובר במוסד חינוכי המחויב לילדים. "כיום מורים רשאים לעשן בחדר שהעישון בו אינו משפיע על הסביבה – ולא לעיני התלמידים – אך מטרת התוכנית היא להגיע למצב שגם המורים לא יעשנו".

לבנה הוסיפה עוד כי כדי להצליח לשנות הרגלים ודפוסים ישנה חשיבות לשיתוף פעולה ולשינויים בסביבת הילד, גם אצל ההורים. חברי הוועדה מקווים כי הילדים יהיו גם סוכני שינוי עבור הוריהם.

בית הספר אל-כרמה בחיפה, בו לומדים כ-850 תלמידים ומלמדים כ-70 מורים בכיתות א'-ח', השתתף בפיילוט. חמודי עיסא, סגן מנהל בית הספר, סיפר כי מאז תחילת הפרוייקט ירד מספר המורים המעשנים ל-2 בלבד, והם אינם חשים בנוח לעשן בתחומי בית הספר ומדליקים את הסיגריה מחוץ לתחומי בית הספר.

לדבריו, בבית הספר ישנה אווירה של לחץ חברתי מכיוון הילדים, ההורים והמורים שאינם מעשנים, "ולכן המורים המעשנים חשים חוסר נוחות ואינם רוצים להוות מודל שלילי לתלמידיהם". עיסא הוסיף עוד כי מרבית המורים המעשנים מבינים את האחריות המוטלת עליהם ועשו מאמצים רבים להפסיק לעשן. בית הספר נערכות פעולות הסברה נרחבות, והנושא מוטמע באמצעות מגוון תחומי לימוד, בינהם אמנות וחינוך גופני. בנוסף התלמידים משתתפים בסדנאות בנושא מניעת העישון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully