וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיריית ת"א הכינה רשימה שחורה של תלמידים

11.5.2006 / 11:08

המורים נדרשים למלא שאלון ולדרג את ה"קושי ההתנהגותי" של התלמידים. ד"ר קדמן: איסוף המידע על התלמידים - פסול

עיריית תל אביב, המפעילה תוכנית לבחירת בית הספר התיכון על ידי התלמיד, מוסיפה למערך השיקולים בקביעת מוסד הלימודים עבור התלמיד גם את היסטוריית המשמעת של התלמידים. אמנם תוכנית הבחירה מאפשרת לתלמיד לבחור את מוסד הלימודים בו יקבל את השכלתו התיכונית, אך להחלטה הסופית מתווסף שיקול משמעותי, רשימת התלמידים הבעייתיים, הנאספת ממורי בתי הספר היסודיים.

השנה השתתפו כ-2,200 תלמידים בתהליך הבחירה. בית הספר המבוקש ביותר היה תיכון אליאנס, בהפרש ניכר. אל בית הספר נרשמו כ-374 תלמידים.

העירייה הוסיפה למערך השיקולים רשימה של תלמידים בעייתיים. הרשימה מורכבת בשני שלבים: המורים בבתי הספר היסודיים התבקשו לציין מי הם התלמידים בעלי בעיות משמעת בשלב ראשון; מאוחר יותר התבקשו המורים למלא שאלון מפורט ובו עליהם לדרג את "הקושי ההתנהגותי" של התלמידים, פירוט בעיות המשמעת והמלצה האם להפרידם מחבריהם או לא. בעיתון "מעריב" דווח כי כ-60 תלמידים הוגדרו כבעייתיים, שליש מתוכם מצפון העיר. 17 תלמידים הופנו לבית ספר אחר משביקשו בגלל בעיות המשמעת.

חני ברודרסון, מנהלת אגף החינוך בעיריית תל אביב, אמרה בתגובה כי נושא המשמעת וההקפדה על בית ספר מוגן ובטוח הוא תנאי הכרחי להצלחה בלימודים. "הילדים צריכים לדעת שיש מחיר להתנהגות לא נורמטיבית שלהם". לדבריה, השיטה מסייעת ביצירת מערכת חינוך מאוזנת, במקום להוציא את התלמידים ממערכת החינוך. "אפשר אמנם לצמצם את האלימות אם תלמיד ידע שמסתכלים בעין בוחנת על ההתנהגות שלו".

לפי התוכנית החדשה לא רק העבר המשמעתי של התלמידים יצורף למערך השיקולים בשיבוץ התלמידים. התלמידים יפוזרו גם לפי מדד סוציו-אקונומי ומספר המקצועות בהם נכשלו. מנהלת מחוז תל אביב במשרד החינוך, אורלי פרומן, אישרה את איסוף המידע על התלמידים, שלדברי העירייה היה במסגרת ההוראות המותרות של משרד החינוך. גורמים אחרים במשרד מתחו ביקורת על ההליך. גורם בכיר במשרד אמר כי עצם קיום רשימה שחורה של תלמידים בעייתיים היא מדאיגה ביותר. גורם נוסף אמר כי הסכנה הגדולה היא הקטלוג המוקדם של התלמידים, שמונע מהם למעשה לפתוח דף חדש עם הגיעם לחטיבת הביניים. ברודרסון אמרה בתגובה כי הרשימה נועדה למנוע בדיוק את המצב הזה.

מנכ"ל המועצה לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן, אמר כי איסוף המידע על התלמידים הוא פסול. "כל מורה צריך לשאול עצמו אם היה מוכן לקבל רשימה שחורה של מורים". לדבריו, הסטיגמה שהודבקה לתלמידים מסוימים גוזרת למעשה את גורלם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully