וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסיקה: לימודי תואר שני אינם הוצאה מוכרת

ארנון בן-יאיר

12.3.2006 / 19:17

מעסיקה של רואת חשבון מימן לה לימודי תואר שני. פקיד השומה לא ראה זאת בעין יפה וביהמ"ש קבע כי הלימודים הם "נכס אישי" בלבד

אשתו של המערער, רויטל היכל, היא רואת חשבון, עובדת בנק לאומי. בנוסף לעיסוקה בבנק, היא פעלה באופן עצמאי בתחום הנהלת חשבונות וייעוץ מס. בשנת 2000 השלימה היכל לימודים לתואר שני במינהל עסקים, שמומנו על ידי מעסיקה, הבנק. בעלה, יאיר היכל, ביקש שהוצאת שכר הלימוד של אשתו תוכר לצורכי מס. לטענתו, בתי המשפט הכירו באופן חלקי בניכוי הוצאות לימודים, ואין לאבחן בין הוצאות אלה לבין הוצאות השתלמות מקצועית. לדבריו, מטרת לימודי תואר שני במנהל עסקים בידי רואה חשבון אינה לשנות את מקצועו, אלא לאפשר לו להמשיך לעבוד במקצועו תוך רענון הידע שצבר בלימודיו לתואר ראשון, בבחינת "שמירה על הקיים".

עמדת פקיד השומה היתה כי לימודי תואר שני יוצרים לתלמיד יתרון מתמיד, שאינו בגדר שמירה על הקיים. לימודי תואר שני מקנים ללומד ידע נוסף ותעודה, ואלו מהווים עבורו "נכס אישי", ולמצער נכס הוני שאינו ניתן לניכוי. לימודי התואר השני של גב' היכל לא היו נחוצים לשמירה על מקום עבודתה. בנוסף, לכל היותר מדובר בהוצאה מעורבת, כאשר הקורסים שהם בבחינת "שמירה על הקיים" מהווים רק חלק אחד מכלל ההשכלה שרכשה אשת המערער. שאר הקורסים הם בגדר נכס הוני, שאינו ניתן בניכוי. מאחר שכך, לא ניתן לכמת מהו המרכיב הפירותי, אם בכלל, בלימודים, ועל כן לא יותר בניכוי שכר הלימוד כולו.

בית המשפט העדיף את שיטת פקיד השומה, וקבע כי לימודי תואר שני אינם שונים במהותם מלימודי התואר הראשון או השלישי. לפי פסק הדין, תואר אקדמאי מהווה "נכס אישי", "המלווה את הלומד לכל חייו והשפעתו היא על כל תחומי חייו, משלח ידו ופרנסתו. בחלק מן המקרים רכישת תואר אקדמאי תהווה גם רכישת נכס הוני, קרי 'רכישת מקצוע', הוא העץ יוצר ההכנסה. לדידי רכישת תואר אקדמי באשר הוא לא מהווה 'שמירה על הקיים' אלא למצער השבחתו", כתב השופט מגן בהחלטתו.

בית המשפט סטה במודע מפסיקה אחרת שפורסמה באחרונה בעניין דומה בבית המשפט המחוזי בירושלים (פס"ד יהב), בה הוכרה הוצאת שכר לימוד של בנק עבור עובדיו.
השופט מגן קבע, כי "לכל היותר, החלק המהווה התעדכנות ורענון המידע שכבר היה בידי הלומד, הוא משני ביחס לרכישת היתרון המתמיד, בעיקר האישי אך גם ההוני לפי העניין".

עו"ד איתי הוכברג, ממשרד אבי אלתר ושות', מבקר את החלטת בית המשפט, וקובע כי יש לקיים אבחנה בין לימודים לתואר שני, המהווים שמירה על הקיים, לבין לימודים לתואר ראשון, שהם נכס הוני. "לדוגמה, בשום אופן אין ניתן לומר כי עורך דין העוסק בתחום המשפט המסחרי, ומחדש את ידיעותיו בתחום זה במסגרת לימודים לתואר שני במשפטים, רוכש בכך נכס פירותי. לשיטתנו, המרכיב הפירותי ברכישת תואר שני הוא העיקר, ולכן יש להכיר בו לצורכי מס".

יצוין, כי בפני השופט אלטוביה עומדים עוד לפחות שלושה תיקים העוסקים בשאלת ניכוי הוצאות לימוד כהוצאה מוכרת, ונראה כי בית המשפט גילה כיום את דעתו בעניין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully