וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורים מן החוץ הם העובדים הזרים של האקדמיה

14.11.2005 / 19:10

עמותת קו לעובד מציעה למשרד החינוך לעיין מחדש בתנאי העסקתם של המרצים מן החוץ, המפוטרים בסיום כל סימסטר שני

עמותת קו לעובד שלחה מכתב העוסק במצוקתם של המורים מן החוץ במוסדות להשכלה גבוהה בארץ. על פי הטענות העולות מן המכתב, מרצים מן החוץ באוניברסיטאות, שהם בעלי תארים מתקדמים, מועסקים בתנאים אשר אינם הולמים את כישוריהם. תקופת העסקתם על פי המכתב עומדת על שמונה חודשים בלבד והם מגויסים לאקדמיה רק בתקופת הלימודים. תקופת העסקה המוגבלת הזו אינה מתחשבת בשאר המטלות שמקורן בלימוד סטודנטים, כגון בדיקת בחינות ויעוץ לסטודנטים. עוד עולה מתנאי העסקה אלו כי המורים מן החוץ אינם זכאים לשכר בחודשי הקיץ, למרות שהם ממשיכים בעבודות המחקר השונות ומשתתפים בכנסים בינלאומיים. לעיתים המרצים מקבלים שכר שהוא מתחת לשכר המינימום, ועבור חלקם זה הוא מקור פרנסה יחיד.

במכתב, המופנה למועצה להשכלה גבוהה, שרת החינוך, שר המדע, מבקר המדינה וההסתדרות, צוין כי המוסדות האקדמיים מצפים מהמרצים שלהן, כולל המרצים מן החוץ, שישמרו על רמת מיומנות גבוהה וימשיכו בעיסוקיהם האקדמיים והמקצועיים לטובת האוניברסיטה, ושיאדירו את שם המוסד בעולם האקדמי.

מרצים מן החוץ עובדים בין שעתיים לשמונה שעות שבועיות וכפופים להלך הרוח של נושאי התפקידים בפקולטות השונות. לפיכך המשך העסקתם מוטל בספק עם סיומה של כל שנת לימודים. כמו כן מרצה מן החוץ אינו זכאי לקרנות השתלמות, מענקי מחקר ושבתונים, כפי שזכאי מרצה מן המניין.

קו לעובד מתריעה במכתבה על אי השוויון הבולט בתנאי העסקה של מרצים, שהם בעלי כישורים זהים באותו המוסד. ישנם מרצים אשר מועסקים כמרצים מן החוץ במשך 10 ו-20 שנים ונוצר מצב מעוות לפיו המרצים מן החוץ הינם עובדים זמניים באופן קבוע.

עמותת קו לעובד טוענת בנוסף כי הגדרת מרצה כ"מורה מן החוץ" משווה את מעמדם למעמדם של העובדים הזרים, שעל אף תרומתם למוסד האקדמי, הם מנוצלים על ידו. על פי העמותה המורים מן החוץ מחויבים לחתום בחוזה המסדיר את העסקתם הזמנית על "הסכמתם לויתור על פיצויים המגיעים להם כדין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully