וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדיין סרדינים: כיתות א' ייפתחו עם 39 תלמידים

משה שטיינמץ

31.8.2015 / 13:15

למרות הבטחת שר החינוך כי בכיתות א' לא ילמדו יותר מ-34 תלמידים, התברר כי תקנות המשרד לא מאפשרות זאת בבתי ספר רבים. ההורים: "פיצול כיתות הוא לא פתרון. מה השתנה?". המשרד: "יינתן מענה מיטבי לכל צורך שיעלה". דיווח לאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

תלמידים רבים שיתחילו מחר (שלישי) את שנת הלימודים הראשונה שלהם במערכת החינוך חשים התרגשות של ממש לקראת כיתה א'. ואולם, בשנת הלימודים הבאה יאלצו רבים מהם להתמודד עם צפיפות גבוהה בכיתות, בניגוד להבטחות משרד החינוך. שר החינוך נפתלי בנט אמנם התחייב שכיתות א' ימנו השנה 34-32 תלמידים בלבד, אך נראה כי הכיתות החריגות רבות מאוד. גם הפתרון שהציע השר לחריגות – תוספת שעות לימוד – לא מספק את הורי התלמידים המאוכזבים.

לפי מדיניות משרד החינוך, אין לפתוח כיתות המונות פחות מ-20 תלמידים. כך, לדוגמה, אם קיימת כיתה א' אחת בשכבה ובה 39 תלמידים, לא יאושר לפצלה לשתי כיתות – שכן באחת מהן יהיו פחות מ-20 ילדים. במצב כזה, לא יהנו התלמידים מיישומה של "רפורמת הסרדינים" המדוברת.

עוד בוואלה! NEWS:
הקלטה חושפת: רגב ניסתה לטייח העברת מיליוני שקלים ללא מכרז
"יש לחצים של בעלי אינטרס": הסערות הגדולות סביב מינויי בכירים
"להאיר את השחור": בריטי ריסס "נחמן מאומן" בכלא ששוחרר מדאעש

בית ספר נתן יונתן, פתח תקווה, 31 באוגוסט 2015. ראובן קסטרו
"התוצאה כרגע שהילדים שלנו חוזרים להיות סרדינים". בית ספר נתן יונתן בפתח תקווה/ראובן קסטרו

שי בן נאה מירושלים תעלה מחר לכיתה א' לאחר שבועות ארוכים של ציפייה. שי צפויה ללמוד בכיתה של 36 תלמידים. "מבחינתה כמה שיותר ילדים החגיגה יותר גדולה", סיפרה אמה, מקדה. "היא לא מבינה את המשמעות של זה מבחינת להתרכז בלימודים ודברים שמסיטים את תשומת הלב, היא לא מבינה שעל כיתה קטנה למורה יהיה הרבה יותר קל להשתלט ותהיה פחות אלימות וכל הדברים שכל הורה מאחל לעצמו לשנה החדשה", הוסיפה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"אם כבר הכריזו הכרזות - שיעמדו מאחוריהן"

בן נאה תחל מחר ללמוד בבית הספר לוריא לאומנויות ברחוב הפלמ"ח בבירה. בכיתתה, כמו בעשרות כיתות א' אחרות ברחבי המדינה, הצפיפות לא נפתרה, למרות ההצהרות וההבטחות. "אני לא כל כך כועסת, אני רק מאוכזבת", אמרה אמה של שי. "הבטיחו לנו שתי כיתות והבטיחו שלא יהיו יותר מ-34 ילדים, ובכל זאת אנו נמצאים מול מציאות של 36 ילדים בכיתה. אני יודעת שבבית הספר עושים את כל המאמצים שזה לא יהיה מורגש אבל אני עדיין חושבת שזה קצת חבל".

הפתרון של משרד החינוך במקרים כאלה הוא הוספת שעות הוראה, אלא שהורים רבים לא מסתפקים בו. "אם כבר הכריזו כל מיני הכרזות שלפחות יעמדו מאחוריהן. הוסיפו שעות, אבל כרגע הכל בתיאוריה, איך זה באמת יהיה? קטונתי, זה עדיין תיאורטי", אמרה בן נאה. "אני מקווה מאוד שבסוף יצליחו לפצל את הכיתות ושכל ילד יקבל את תשומת הלב המרבית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עידו גולדנברג מפתח תקווה מודע למאבק של הוריו, שאינם מרוצים לשלוח אותו לכיתה של 38 תלמידים בבית הספר נתן יונתן בעיר. "עידו חושב שטוב שאנחנו עושים מחאה ציבורית, כך הוא הגדיר את זה, לא ידעתי מאיפה הוא הביא את המילה", סיפר אביו, לירון. בבית הספר של עידו נפתחות השנה ארבע כיתות א', כשבכל אחת מהן 38 עד 40 ילדים. "מה שקרה זה שאפילו בית הספר היה מוכן לפתיחה של כיתה חמישית, אבל משום מה העירייה והנהגת ההורים בבית הספר החליטו שזה לא מתאים להם", הסביר האב שגילה על העניין רק אתמול. "התוצאה כרגע שהילדים שלנו חוזרים להיות סרדינים".

בית הספר רבין, יבנה, 31 באוגוסט 2015. ראובן קסטרו
בית הספר רבין ביבנה/ראובן קסטרו

"פנינו למשרד החינוך ולשר עצמו ובסך הכול הם מאוד תומכים שתפתח כיתה חמישית, אבל בגלל שגילינו את העניין יומיים לפני תחילת שנת הלימודים - הם אומרים שההיערכות היא בעייתית", הבהיר גולדנברג. "זה נודע לנו במקרה, אף אחד לא הודיע לנו, הם אומרים שזה המצב והשנה תתחיל בכמות הזו של התלמידים ולקראת סוכות יבחנו אם יש אפשרות לכיתה חמישית. כמובן שאז כשכבר תהיה מורה ויהיו חברים לילד אף הורה לא יסכים לזה", הוסיף. אמש ההורים נפגשו והתייעצו לקראת הבאות. "יש מחשבה להשבית את הלימודים, למרות שבמשרד החינוך אמרו לנו שלא משנה מה נעשה, ב-1 בספטמבר לא תהיה עוד כיתה".

בערים רבות ברחבי הארץ - לא יעמדו במספרים שהבטיח בנט

ישנן ערים בארץ שבהן כל כיתות א' יעמדו בתקן החדש שהובטח על ידי בנט. בנתניה, לעומתן, בשבעה בתי ספר מספר התלמידים גבוה מהמובטח, ביניהם נורדאו, חב"ד בנות ושז"ר. בכיתה א' היחידה בממ"ד עמיטל בעיר ילמדו 35 ילדים. "רצינו שיפצלו את הכיתה לשתי כיתות וכל תלמיד יוכל ללמוד כמו שצריך", סיפר ל', שבתו עולה לכיתה א'. "זה לא קרה. אנחנו והמנהלת לא מרוצים מהעניין. לא הגיוני שכמעט 40 תלמידים ילמדו באותה כיתה. הבית ספר הוא בית ספר בוטיק, כל בית הספר לא עובר את ה-200 תלמידים, בין הקטנים בנתניה וזה לא עניין של חוסר מקום. פשוט התעקשות שתהיה כיתה אחת מצד משרד החינוך".

יו"ר ועד ההורים בעיר, סמדר סגל, אמרה: "זה לא רק בנתניה, אלא בכל בית ספר שיש לו כיתה א' יחידה בשכבה לא מפצלים. רק אם יש 41 ילדים ויותר. וזו בדיוק הבעיה, הרי גם ככה זו רפורמה בשלבים ואם אתה נכנס לרפורמה ואומר נתחיל בכיתה א', תעשה את זה הרמטית, כי אותם אלפים יהיו ב-ב' ו-ג' בשנים הבאות". סגל תקפה את שר החינוך שהבטיח שלא יהיו יותר מ-32 עד 34 תלמידים בכיתה. לדבריה, "זה כמו פרוספקט יפה אבל ההוראות שמשרד החינוך נותן בפועל זה שלא יהיו כיתות קטנות מ-20, וזה משאיר מצב שפותחים כיתות עם 38 ו-39 ילדים. מנהלת המחוז אמרה שיתנו שעות נוספות לכיתות הללו, אבל זה היה גם בעבר, אז מה השתנה?".

רויטל גזית, אם לתלמידה בבית ספר יפה נוף בבית הכרם בירושלים, אוגוסט 2015. נועם מושקוביץ
"בנט אומר שהממוצע הוא 28.9 ילדים בכיתה, על מה הוא מדבר?", רויטל גזית/נועם מושקוביץ

בבית הספר יפה נוף בירושלים יפתחו שלוש כיתות א' עבור 106 ילדים הבוקר הודיעו ההורים כי מחר ישביתו את הלימודים. רויטל גזית, אמה של ליהי שתלמד בכיתה של 37 ילדים, טענה כי "הפתרון שהוצע לנו, ולצערי התקבל על ידי בית הספר, הוא שבעשר שעות שבועיות כל כיתה תפוצל, כאשר הילדים שלא יהיו בכיתה ילמדו במסדרון על ידי אחת המורות או סטודנטיות שתגענה. זה יוצא שעתיים בכל יום וזה פתרון מאוד בעייתי ומאוד לא מקובל. בנט אומר שהממוצע 28.9 ילדים בכיתה, זה יפה אבל על מה הוא מדבר? יש לנו 106 ילדים בשכבה, הרי אפשר לפתוח ארבע כיתות. אני רואה את הכיתה, פיזית, ואין לי מושג איך הולכים הילדים לשבת שם צפופים עם התיקים והכול".

"אני מנסה לקבל תשובות, עם הרפורמה של בנט הייתי בטוחה שהמספר יהיה נמוך, לא 37 כמו בכיתה של הבת שלי אבל רק היום נודעו לנו המספרים", הוסיפה גזית. ליהי, מצדה, מתרגשת מאוד לקראת תחילת השנה, ואמה לא רוצה לומר דבר שיאכזב אותה לקראת ההתחלה החדשה.

"רפורמת הסרדינים לא הגיעה ללוד, פסחו על העיר"

הצפיפות, כאמור, תישאר מנת חלקם גם של ילדי אשדוד, יבנה ולוד העולים מחר לכיתה א'. "יש לנו שלושה בתי ספר עם 36 עד 37 תלמידים בכיתה א'", אמרה בלה רובין, יו"ר ועד ההורים העירוני באשדוד. גם גיא יארניצקי, יו"ר ועד ההורים ביבנה, סיפר כי בבית הספר רבין יש יותר מ-34 תלמידים בכיתה מאחר שאין חדר פנוי לכיתה חדשה. בעיר לוד כלל לא מרגישים את הרפורמה, כפי שהסביר מחזיק תיק החינוך בעירייה, יוסי הרוש: "לחלק מבתי הספר נתנו אישור לעשות פיצולי כיתות בכל מיני קומבינות, אבל הם לא יכולים לעושות את זה כי הפיקוח לא מאשר. לצערי הרב רפורמת הסרדינים לא הגיעה ללוד, פסחו על העיר".

"הם יודעים שלא נשבית את הלימודים כדי לא לפגוע בילדינו"

ג', מורה, הוא אב לילדה שתעלה מחר לכיתה א' בבית הספר יודפת בנצרת עילית. נכון לאמש היו רשומים בכיתה 39 תלמידים. הבוקר קיבלו ההורים הודעה כי נרשמו שניים נוספים, מה שיאפשר לפתוח כיתה נוספת בכל זאת, אולם לא ברור אם הדבר אכן יתבצע. "בהתחלה קיבלנו מערכת של הכיתה, 34 שעות לימוד ל-38 תלמידים, ואז התברר שנרשם עוד תלמיד ואחר כך גם צמצמו לנו את שעות הלימוד ל-29. הילדה תסיים כל יום ב-12:45 במקום ב-13:30", סיפר ג'. הפתרון שמשרד החינוך מציע במקרים כאלה הגיע אליהם, אולם הוא לא מספק את ההורים. לדברי ג', "הוסיפו לנו שעות פיצול, אבל הן רוחביות ולא אורכיות. זאת אומרת שהילדים אפילו לא יראו את המחנכת שלהם, רק בשעתיים חינוך ושעתיים חינוך גופני. זה פלסטר, אני בתור מורה אומר לך שהדברים הכי חשובים בכיתה א' הם חינוך וחינוך גופני ודווקא באלו לא פיצלו והכיתה תהיה עמוסה. מי החליט שזה יותר חשוב מזה?".

בית הספר יודפת, נצרת עילית, 31 באוגוסט 2015. ערן גילווארג
"התוצאה היא שהילדים שלנו חוזרים להיות סרדינים". בית הספר יודפת בנצרת עילית/ערן גילווארג

לטענת ג', משרד החינוך לא מוטרד ממספר התלמידים הגבוה בכיתות ומטענות ההורים על כך. "הם יודעים שלא נשבית ביום הראשון ללימודים בגלל שזה כיתה א' ולא נפגע בילדים שלנו, שמאוד מתרגשים לקראתה", הבהיר. "לא עירבנו בזה את הילדה, היא עם ההתרגשות שלה, התיק החדש והדברים שהמורה ביקשה להביא. כל יום אנחנו עושים סיור לבית הספר והיינו כבר ביום היכרות עם המחנכת".

"למה זה קרה? אם היו לי תשובות זה היה טוב", אמר יוסי אקריש, יו"ר ועד הורי נצרת עילית ואב לילדים הלומדים גם הם בבית הספר יודפת. "בנט הבטיח לעשירים ולא לעניים. הוא אמר רפורמה, 32, אבל זה פסח על נצרת עילית. אני מקווה מאוד שהנושא ייפתר מחר מחרתיים ויפתחו שתי כיתות, חסר לנו בסך הכול עוד ילד בשביל זה". הוא הסביר על תחושות ההורים, אך ביקש גם להזכיר את השינויים שעשה המשרד. "איך ההורים מרגישים? ברור שכולם רוצים שתי כיתות אבל אנחנו לא צריכים לשכוח שקיבלנו המון ממשרד החינוך וממנהלת המחוז אורנה שמחון הרבה שעות פיצול שבהן הילדים ילמדו בשתי כיתות, חוץ משעות חינוך וספורט. תהיה עוד כיתה אבל בלי מחנכת", הבהיר.

מסיבת עיתונאים של ועדי ההורים על הצפיפות בכיתות, אוגוסט 2015. ניב אהרונסון
לטענת ההורים, שעות הפיצול אינן פיתרון. מסיבת העיתונאים בנושא הצפיפות בכיתות בתחילת החודש/ניב אהרונסון

"שעות הפיצול זה לא פתרון", טען ג'. הוא הסביר כיצד מתבצע הפיצול: "זה אומר שבמקום שיהיו 39 תלמידים, יהיו 20 ו-19 בשתי קבוצות, אבל לא בשתי כיתות. במקום שלשתי הכיתות תהיה מחנכת, לקבוצה אחת תהיה ולשנייה משבצים מורה עם פחות ניסיון וידע. הפתרון הנכון הוא פשוט לפתוח כיתה נוספת". הוא הוסיף כי "המנהלת אמרה 'יש לי את האפשרות, יש לי את המקום הפיזי', יש ארבע כיתות פנויות בבית הספר". עם זאת, הבעיה היא תקן המינימום לפתיחת כיתה חדשה. לדברי ג', "בנט נתן סף מקסימום של 34 תלמידים בכיתה אבל הוא שכח את תקן המינימום שאומר 20, ואנחנו, הכיתות שבין 34 ל-40 - נמצאים בתפר ונופלים בו".

כששר החינוך הציג את התכנית הוא התייחס לחדרים שונים בבתי הספר שיוכלו לשמש את הכיתות החדשות. בבתי ספר רבים לא מתוכננת פתיחת כיתה חדשה בגלל מחסור בחדרים מסוג זה. בבית הספר נווה עוז בפתח תקווה, לטענת הורים, הסיבה היא חוסר רצון לוותר על חדר המוזיקה והאמנות. "שיבצו אותנו בכיתה עם 36 ילדים ואמרו שזה מה שהנהגת ההורים החליטה", סיפרה ש', אם לילד הלומד בבית הספר.

"ועד ההורים פנה לעירייה, לא על דעתנו, ואמרו שמוותרים על ההטבה. שמענו והתחלנו לברר, ומתברר שלא רוצים שייקחו את כיתת המוזיקה או האמנות ואין מקום אחר בבית הספר וכנראה שגם לבית הספר מתאים שאין עוד כיתה", הסבירה ש'. "כך נשארנו עם מצב של 110 ילדים על שלוש כיתות. דיברנו עם הפיקוח ואנחנו מחכים לתשובות, לבית הספר אין תשובות. אם הייתה מחאת סרדינים ויש החלטה של שר אז למה? נתנו לנו פתח שאולי יגיעו סייעות מקצועיות בשיעורים עיוניים ויעזרו למורה אבל לא בטוח איזה ולא בטוח מה. נשארנו עם כיתה של 36 ועם השנים זה עוד עלול לגדול".

ממשרד החינוך נמסר: "רפורמת הכיתה הקטנה מתחילה מחר בהצלחה גדולה ובאחוזי יישום גבוהים בכל הארץ. בשכבות קטנות במיוחד, כפי שצוין, יהיה תגבור נוסף של צוותי הוראה ובמקביל המשרד יטפל בכל בעיה נקודתית. משרד החינוך קיים מיפוי לכיתות ולא צפויות בעיות בפתיחת כיתות חדשות. מנהלי המחוזות עומדים בקשר רציף עם הרשויות המקומיות ויינתן מענה מיטבי לכל צורך שיעלה מן השטח. יודגש כי במקרים בהם ישנה כיתה א' בודדת בשכבה, המכילה מספר תלמידים מעל התקן החדש שנקבע (בין 34 – 32), הרי שהכיתה תקבל שעתיים שבועיות עבור כל תלמיד לצורך פיצול הכיתה ללמידה בקבוצות קטנות.

"חשוב לציין כי, כבר מ-1 בספטמבר כיתות הלימוד בישראל לא יעלו על 34 תלמידים בכיתה, ובשכבות האוכלוסייה החלשות לא יעלו על 32 תלמידים בכיתה. מדובר במתווה צומח, כאשר בכל שנה עוד שכבת גיל תיכנס לרפורמת הכיתה הקטנה – כך שבתוך חמש שנים כל תלמידות ותלמידי ישראל בבתי הספר היסודיים, מכיתה א' ועד כיתה ו', ילמדו בכיתות קטנות. תקצוב המתווה להקטנת הצפיפות בכיתות מוערך בחצי מיליארד שקלים ונועד לחזק את הקשר של המורה והתלמיד, להעמיק את הלמידה ולשפר את הישגי התלמידים. כאמור, בתוך חמש שנים כלל שכבות הגיל ביסודי ילמדו בכיתות קטנות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    10
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully