וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמה בפסיכומטרי: מי יהיה זכאי לפטור?

21.10.2014 / 10:55

תכנית משרד החינוך, שתיכנס לתוקף בתשע"ו, תבטל את חובת הפסיכומטרי בתחומים מסוימים לתלמידים בעלי הישגים גבוהים. במשרד מקווים שבתוך 3 שנים ייהנו שליש מהסטודנטים מהפטור

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האוניברסיטה העברית/מערכת וואלה!, צילום מסך

משרד החינוך פרסם הבוקר (שלישי) את פרטי הרפורמה המתוכננת לבחינה הפסיכומטרית, שתיכנס לתוקף בשנת הלימודים הבאה, תשע"ו. במסגרת הרפורמה, ברוב החוגים יוכלו תלמידי אנגלית ומתמטיקה ברמה של 5 יחידות להתקבל ללא פסיכומטרי ללימודים באוניברסיטאות בארץ, וזאת בארבעה תחומים. במכללות, בחלק מהתחומים יוכלו להתקבל גם תלמידי 4 יחידות באנגלית ובמתמטיקה ללא חובת היבחנות. את רף הציונים שעל התלמידים לקבל במקצועות הללו יקבע לעצמו כל מוסד אקדמי.

עוד ידיעות חינוך:
הפקולטה לרפואה בצפת לממשלה: "החזירו 85 מיליון שקל"
לאחר "עמוד ענן": ירידה בזכאות לבגרות בעוטף עזה
זכאות לבגרות לפי יישובים: כוכב יאיר בראש הרשימה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרפורמה מבוססת על מסקנות הפורום המשותף של משרד החינוך, המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג), ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) וועד ראשי המכללות (ור"מ), אשר החלו עבודתם בינואר 2014, בשיתוף ועדת היגוי מקצועית הכוללת מומחים מהאקדמיה, מנהלי בתי ספר מורים ואפילו הורים. על פי משרד החינוך, מטרת הרפורמה היא לעודד את התלמידים להעמיק כבר בשנת הלימודים הנוכחית במסלולים מוגברים באנגלית, במתמטיקה ובמדעים בתיכון, ליצור רצף בין מערכת החינוך למערכת ההשכלה הגבוהה ולהעמיק את איכות ההוראה. זאת מהנחה ששיפור תעודות הבגרות יעניק מוטיבציה גם למורים במקצועות הליבה להשקיע יותר. המשרד הציב לעצמו יעד שבתוך שלוש שנים מהחלת הרפורמה, אחד מכל שלושה סטודנטים יתקבל ללימודים אקדמיים על סמך תעודת הבגרות בלבד – כ-30% מהסטודנטים באוניברסיטאות וכ-40% מהסטודנטים במכללות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

הרפורמה עשויה לתת תנופה מחודשת למדעי הרוח

אם התכוון לכך משרד החינוך או לא, ההקלות בתנאי הקבלה לפקולטות למדעי הרוח בכלל האוניברסיטאות והמכללות עשויות להפריח מחדש את התחום, הנמצא בהידרדרות קשה. זאת בשל מיעוט במספר נרשמים, המחמיר בכל שנה. המצוקה התחום אף הובילה לפיטורי מרצים רבים והביאה מחלקות שלמות לסף סגירה או לאיחוד עם פקולטות אחרות.

קורס פסיכומטרי של חברת איזיווי המתקיים במכללה החרדית בירושלים, ינואר 2011. עומר מירון, עומר מירון
רק קומץ תלמידים ייהנו מהפטור. קורס פסיכומטרי/עומר מירון, עומר מירון

לצד הבשורה המשמחת לתלמידים החזקים יותר במערכת החינוך, הרפורמה החדשה צפויה להעמיק את הפער בינם לבין התלמידים החלשים. כך, למשל, על פי נתוני משרד החינוך העדכניים בנוגע לתלמידים שנבחנו בבחינת הבגרות במתמטיקה ב-2012, יש פער גדול בין מספר הנבחנים ברמה של 5 יחידות, לבין מספר הנבחנים ב-4 יחידות - 8,869 לעומת 18,128, ואף פער גדול יותר בין האחרון לבין מספר הנבחנים ברמה של 3 יחידות – 41,336 תלמידים. כך, למעשה, התלמידים החזקים יותר, שבמקרים רבים גם מגיעים מבתים מבוססים יותר, יחסכו עלויות וזמן רבים הכרוכים בבחינת הפסיכומטרי, ואילו התלמידים החלשים יותר, שהם רוב מכריע בקרב התלמידים, ייאלצו להמשיך לשלם אלפי שקלים למכוני ההכנה לפסיכומטרי.

בינואר השנה הכריז שר החינוך שי פירון על התכנית הלאומית "למידה משמעותית – ישראל עולה כיתה", ורפורמת מבחני הפסיכומטרי הייתה אחת מאבני היסוד של התכנית. השר התחייב לבטל את בחינות הפסיכומטרי כתנאי קבלה למוסדות האקדמיים. "אנחנו המדינה היחידה בעולם שבה אתה לא יכול להתקבל לאוניברסיטה כי יש לך מבחן פסיכומטרי שאתה צריך להשקיע עוד שנה מחייך עבורו", אמר פירון בדברים שנשא בזמנו בכנס ועדת השלטון המקומי. "צריך לבטל את הדבר הזה. ילד שמסיים כיתה י"ב צריך להיות ילד שיכול להתקבל לאוניברסיטה – כמו בכל המדינות בעולם – ואנחנו נדאג לכך". עם זאת, בפועל, צפויים ליהנות מהמהלך רק קומץ קטן של תלמידים חזקים, המעוניינים ללמוד בתחומים מסוימים בלבד.

"עודדו את ילדיכם ללמוד 5 יחידות מתמטיקה"

הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה, פרופ' מנואל טרכטנברג, הסביר כי בחינות הבגרות נועדו במקור לבחון באיזו מידה צברו מסיימי תיכון ידע ותכנים לימודיים ברמה נאותה, אולם עם הזמן חל כרסום בערכן של בחינות הבגרות ובמהימנות שלהן ככלי בוחן. "לאור זאת התפתח הפסיכומטרי ככלי שבא לסייע במלאכת הסינון, אלא שעם הזמן הפסיכומטרי הלך ותפח, נוצרה תעשייה ענפה סביבו, הדבר האריך מאוד את הזמן עד להגעה להשכלה הגבוהה, תרם להרחבת הפערים, ולא עשה צדק עם קבוצות אוכלוסייה אשר נבדלות תרבותית מהרוב".

פרופ' טרכטנברג ציין כי התכנית שגיבש שר החינוך נועדה לתת מענה לכך על ידי העצמת הבגרויות, "החזרת עטרה ליושנה", לדבריו. "הדבר נכון מהותית וחברתית, ותורם ליצירת רצף בין מערכת החינוך לבין ההשכלה הגבוהה. יש לזכור שההכנה לפסיכומטרי כמעט שלא תורמת תכנים או כישורים שימושיים כשלעצמם, ועל כן אין לפסיכומטרי ערך כשלעצמו מלבד היותו כלי סינון".

מנכ"ל "קרן טראמפ" לחינוך, אלי הורביץ, אמר בתגובה לרפורמה: "היום זה ברור שתעודת בגרות איכותית הכוללת 5 יחידות במתמטיקה, באנגלית ובמקצוע מדעי, פותחת דלתות לעתיד, בשירות צבאי, באקדמיה ובשוק העבודה. הגיע הזמן שההורים יתעוררו לנושא, אם בתכם או בנכם רוצים ויכולים ללמוד ברמה של 5 יחידות במתמטיקה ובמדעים, עודדו אותם, תמכו בהם ותנו אמון וגיבוי למוריהם".

לפניות לכתבת: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully