וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגנים במרכז אין ממ"ד: "נשארנו עם הילדים בבית"

ארגוני הטרור הגדילו את טווח הירי, אך חלק מגני הילדים שבהם מתקיימות קייטנות אינם ערוכים. ההורים מודאגים: "יש הרבה בלבול וכעס". הגננות: "זה לא פשוט"

צילום: ניב אהרונסון, טל אנגלנדר, שי מכלוף, יותם רונן, שלומי גבאי, גיל ביטר, עיריית נס ציונה, אבי כהן, דובר צה"ל, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק, יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

טווח ירי הרקטות מרצועת עזה גדל ואף הגיע לחוף הכרמל, אך בקרבת חלק מגני הילדים – שבהם מתקיימות קייטנות – אין מרחבים מוגנים. בחלק מהגנים שבהם יש מרחב מוגן, הוא אינו ערוך לאכלס מספר רב של ילדים. ההורים מודאגים ומבולבלים, והגננות מתריעות אך מנסות לשמור על איפוק.

מבצע "צוק איתן" - סיקור מיוחד:
מתחילת המבצע: "40 הרוגים ו-350 פצועים בעזה"
רקטה התפוצצה בשטח פתוח בחוף הכרמל, 2 יורטו בגוש דן
פרשנות: מצרים אוחזת במפתח לסיום המשבר

מאות אלפי הורים התעוררו הבוקר (רביעי) לידיעות סותרות מטעם יחידות הביטחון בעיריות וקבוצות ווטסאפ שונות לגבי פתיחת קייטנות ומעונות יום. בשעות הבוקר המוקדמות החליטו גורמי ביטחון ובמשרד הכלכלה כי מעונות בטווח של עד 40 קילומטרים מהרצועה לא יפתחו את שעריהם, למעט ביישובים המרוחקים קילומטרים ספורים מהרצועה, שם יש ממ"דים. ביישובים המרוחקים 80-40 ק"מ מהרצועה, כולל ירושלים ותל אביב, הוחלט שרק מעונות הנמצאים במרחק של דקה וחצי ממרחב מוגן ייפתחו.

פתיחת מקלטים בת"א. יולי 2014. נמרוד סונדרס
מקלט בתל אביב, אתמול/נמרוד סונדרס

כמו תמיד, ההורים היו האחרונים לדעת. "ב-7:50 הבוקר הגננת סימסה לנו שהיא התייעצה עם פיקוד העורף ומאחר שאין מרחב מוגן, היא מבטלת את הקייטנה", סיפר אלון, אב לילדה בת שלוש מגבעתיים. "פתאום הנחיתו עלינו את הדבר הזה, כשאנחנו כבר לבושים ובדרך לעבודה ותוך עשר דקות צריכים להיערך. לא יודע מה ההוראות של פיקוד העורף, אבל אני מניח שידעו את זה אתמול או מוקדם יותר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"נאלצתי להישאר בבית עם הילד"

לדבריו, "יש הרבה בלבול וכעס. בפעם הקודמת, ב'עמוד ענן', הם (הגננות והילדים, ר"ב) היו יוצאים לחדר המדרגות ופתאום שינו את ההנחיות. אני מתכוון ליצור קשר עם העירייה שימצאו פתרון לזה. אנחנו לא יודעים כמה זמן זה יימשך, אבל העירייה ואגף החינוך בפרט צריכים לתת לנו פתרונות. העובדה שהיא בגן פרטי לא אומרת שאנחנו צריכים להפסיד ימי עבודה. הם גם באחריות הבלעדית של העירייה".

מקלטים באשקלון המשמשים את התושבים בעת אזעקת צבע אדום. יולי 2014. בן קלמר
מקלט באשקלון, אתמול/בן קלמר

חלק מהגנים בתל אביב החליטו לעבוד כרגיל על אף שאין בקרבתם מרחב מוגן. זאת, לצד הבטחה של העירייה להעבירם למבנים ממוגנים בבתי ספר סמוכים מחר. "הבן שלי בקבוצה בת 18 ילדים בגן", סיפר עינת מתל אביב, שבנה הבכור בן שלוש. "קיבלנו ווטסאפ מהגננת בבוקר אבל אף אחד לא הודיע בכלי התקשורת באופן מסודר שאין גנים בתל אביב, אמרו 'שגרה כרגיל'. אני נאלצתי להישאר בבית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בניגוד לאלון, עינת דווקא קיבלה את הדברים בהבנה. "הם לא רוצים לקחת אחריות על 20 ילדים בלי ממ"ד ואני מבינה את זה, זה לא מצב אופטימלי", הסבירה. "הכול סביבנו כבר לא נורמלי. אני מניחה שזה בגלל שמקום העבודה שלי יותר סלחן למצבים כאלו. יכול להיות שאם היו מעקמים עליי את האף הייתי יותר עצבנית מזה".

"מאוד קשה לנייד את כל הילדים"

במקומות שבהם יש מרחבים מוגנים, המקלטים והממ"דים אינם גדולים דיים. "אצלנו במעון יש מקלט וממ"ד לא גדול והוא ממש לא יכול להכיל את כל הילדים", טענה רחל שוכמי, מנהלת מעון נעמת בחולון. "אמנם אנחנו פועלים לפני ההנחיות קצין הביטחון - הילדים הבוגרים שיכולים ללכת עוברים לממ"ד ואת התינוקות מצמידים לקיר פנימי בגן אם אין מקום בממ"ד - אבל גם כשזה חצי הכמות, קשה מאוד לנייד את כולם".

פתיחת מקלט בתל אביב. נמרוד סונדרס
מקלט בתל אביב, אתמול/נמרוד סונדרס

לדבריה, רוב ההורים הביאו את ילדיהם לגן הבוקר. "האזעקה תפסה אותנו בארוחת הבוקר", שחזרה. "למזלי, היו פה שלוש אימהות שעזרו לנו אבל היה לחוץ מאוד ולא נעים. ניסינו להפעיל אותם ולשחק איתם בממ"ד אבל מאד חם ואין מזגן, יש רק מאוורר, וזה לא פשוט. גם העובדות הן בני אדם וגם להן אין אפשרות לעמוד במצב לחץ, למרות שאנחנו עושות מתרגלות מצבים כאלה, לצערי, לאורך כל השנה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על מנת להתמודד עם המצב, ביקשו גננות ומדריכות רבות במעונות היום ביקשו רשימת קשר מעודכנת מההורים לצד פתיחת הממ"ד. "יש לנו ממ"ד במעון, הוא תקני ומשרת את עובדי ההיי-טק באזור אז אם קורה משהו, יש לי רשימת הורים לשעת חירום, והם תוך דקות במעון", תיארה טובה לסטר, מנהלת מעון נעמת בהר החוצבים ירושלים, שבו 78 פעוטות וילדים. "אנחנו מעון גדול. אני משתדלת להרגיע אותם. יש כאן דתיות, ערביות, חילוניות, יש אימהות נשואות או רווקות. המגוון גדול. כל אחת חרדה למשפחה שלה ולילדים שלה אבל כאן במעון הן כולן בטוחות בעצמן ויודעות מה לעשות ברגע האמת, וזה לא מובן מאליו".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד:revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully