וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות אנשי חינוך על סף פיטורים: "ניזרק לרחוב"

"לפי המכרז החדש להפעלת תכנית "קרב", המעשירה אלפי תלמידים, לראשונה הזכיין יחליט אם להמשיך העסקת צוות ההנהלה והפיתוח, לצד המורים המפוטרים. "20 שנות פיתוח יוחלפו בכוח עבודה זול"

צעדה של מחאת המורים ברוטשילד תל אביב, יולי 2011. דרור עינב
"ניזרק לרחוב". מורים מוחים על תנאי העסקתם/דרור עינב

שוב מפקירים את העובדים בתחום ההוראה: על פי מכרז חדש שיצא ל"תכנית קרב למעורבות בחינוך", 150 עובדי הדרג המקצועי של התכנית, אשר ב-24 שנות קיומה פיתחו אותה והיו אמונים על ריכוזה וניהולה, אינם נכללים בו ונתונים להחלטתו של הזכיין החדש. בדיון שנערך השבוע בנושא בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת טענו נציגי העובדים כי "20 שנות פיתוח והקמה יוחלפו ברגע בכוח עבודה זול וניזרק לרחוב".

כ-260 אלף ילדים נחשפים מדי שנה לתכנית "קרב", יוזמה פילנתרופית הכוללת פעילויות העשרה לתלמידים לצורך צמצום פערים חברתיים והעצמה אישית. על פי ההערכות, כ-20 אלף מדריכים ומורים מפעילים, בהנחיית אנשי הדרג המקצועי, תכניות העשרה במסגרת יום הלימודים בכ-700 בתי ספר וב-2,000 גנים ברחבי הארץ. המכרז החדש להפעלת התכנית מעביר לראשונה את סמכויות הניהול והאחריות על התכנים לזכיין פרטי, ומפקיע אותם מהדרג המקצועי. על פי תנאי המכרז, עובדי התכנית יועסקו על ידיו כעובדי קבלן והוא יוכל להחליט האם להמשיך להעסיקם או לא.

עוד בוואלה! חדשות
בית הספר הציבורי ביפו ייסגר: "אקט של אפרטהייד"
חרף הסיכומים: סייעות משלבות יפוטרו בחופש הגדול
הורי "מחאת הסרדינים" לפירון: הילדים נשארים בבית

אילוסטרציה. ShutterStock
"המכרז חדש הופך את היוצרות"/ShutterStock

אף על פי שהתכנית פועלת באישור משרד החינוך ובמימונו החלקי, זכיין פרטי שמתחלף אחת לכמה שנים מפעיל אותה מבחינה אדמיניסטרטיבית ולוגיסטית. בעבר, מבנה ההעסקה של מורים ומדריכים שלא באופן ישיר על ידי משרד החינוך או הרשות המקומית יצר כבר בעיות וחיכוכים. זאת, משום שהמורים לא זכו לרצף תעסוקתי וביטחון כלכלי, כמו גם לצבירת וותק בשכר וחלק מהתנאים הסוציאליים.

למרות שהתכנית הופעלה על ידי זכיין פרטי, 150 עובדי הדרג המקצועי של התכנית, שאמונים על הפיתוח, הריכוז והניהול של התכנית, כן שמרו על מעמדם עם חילופי הזכיינים. אולם, המכרז החדש לתכנית, שפורסם לאחר חופשת הפסח וייסגר בימים הקרובים, כולל לראשונה הענקת סמכויות ניהוליות ומקצועיות. אחת המשמעויות של התנאים החדשים היא שכל הדרג המקצועי, לרבות המנכ"ל וחמשת הסמנכ"לים, יהפכו לראשונה המנהלים ליועצים מבלי התחייבות להעסיקם מחדש. שינוי דומה צפוי גם עבור רכזי היישובים, אנשי הפדגוגיה ופיתוח התוכן.

"עשרות רשויות ומאות בתי ספר נהנים מהתכנית הזאת. לאורך למעלה מ-20 שנה היינו עובדים קבועים והזרוע הביצועית של משרד החינוך, היינו אלו שנתנו הוראות לזכיין, למרות שהיה מכרז עברנו בין זכיינים ורצף הזכויות והתעסוקה שלנו נשמר", אמר בשיחה עם וואלה! חדשות אורי ליברטי, חבר נציגות עובדי תכנית "קרב". "סמכנו על ההבטחות שמשרד החינוך נתן לקרן קרב שהסמכויות יישארו, אבל המכרז חדש הופך את היוצרות. פתאום נעלמו המילים היפות, גם במכרז עצמו לא היה שמץ להתחייבות להמשך של תכנית קרב ולהעסקה שלנו. אנחנו בנינו את התכנית ועכשיו נתונים לחסדיו של הזכיין".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שלי יחימוביץ' במסיבת עיתונאים לאחר ההפסד בבחירות לראשות מפלגת העבודה, נובמבר 2013. נועם מושקוביץ
"ברגע שהתמריץ הוא כספי אין שיקולים פדגוגיים", ח"כ יחימוביץ'/נועם מושקוביץ

מנכ"ל תכנית "קרב", ניסים מטלון, הצביע בדיון בכנסת על אווירת הפחד בקרב העובדים. "אני הכרתי את כולם ובמכרזים הקודמים היה ברור שהם ימשיכו לעבוד. כרגע זה הוסר מהמכרז, אין לי יותר סמכות על העסקת עובדים", אמר מטלון בוועדה, "אנחנו ברגעים גורליים. העובדים כבר מתחילים לזלוג החוצה, כי עומדים לפטר אותם באוגוסט ולא בטוח שיועסקו בשנית בספטמבר והם מחפשים עבודות אחרות".

"תוצאה של מדיניות ההפרטה"

הרעה נוספת בתנאי העובדים במסגרת המכרז החדש היא ביטול העסקתם של כ-600 מורים כמדריכים בקרן, שלא קיבלו משרות הוראה מלאות במשרד החינוך, והועסקו חלקית על ידי הקרן כדי להגיע למשרה מלאה ולהתפרנס בכבוד. אולם, במכרז החדש נקבע כי עובד משרד החינוך לא יוכל לקבל שכר גם מקרן "קרב".

המורים המדוברים, בעיקר בתחומי המוזיקה והמחול, מוחים על הפגיעה בהם. "המכרז לא מספר על קיומנו כאנשי מקצוע", אמרה בדיון דרורית אליעש, ראש תחום מוזיקה בקרן "קרב". "התפקיד שלי לא מופיע שם, וזה מספר לי שאין ודאות שב-1 בספטמבר אני אעבוד בו ותהיה מחלקה מוזיקלית כלל". מיכל הרשקוביץ, ראש תחום מחול ותנועה בתכנית, אמרה בדיון בוועדה בכנסת: "אני אחראית על 300 מורים ו-3,000 שעות הוראה. למה מקטינים לי ולכל הצוות שלי את המשרה? משרד החינוך לא מאפשר לנו עכשיו להתפרנס".

ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) יצאה נגד המכרז החדש בדיון, וטענ כי "לקרן הזאת יש תבונה ארגונית מצטברת, ניסיון וידע פדגוגי אבל לא בטוחה שיהיה לזכיין הזה משתלם להעסיק אתכם". לדבריה, "העובדים הם אנשי מקצוע משכילים, שעולים המון כסף ויכול להיות שישתלם לו לקחת במקומם סטודנטים, כי ברגע שהתמריץ הוא כספי אין שיקולים פדגוגיים". ח"כ תמר זנדברג (מרצ) הצטרפה לביקורת. "מה שקרה עם קרן קרב הוא תוצאה בלתי נמנעת של מדיניות הפרטת החינוך ושל העסקה קבלנית. בסופו של דבר מתחלף זכיין או תורם ומורים ותיקים ומעולים מוצאים עצמם מוחלפים כמו סחורה".

יהודית קדש, מנהלת האגף לחינוך יסודי במשרד החינוך, הציגה את עמדת המשרד בדיון. "התכנית היא אכן איכותית מאוד והעובדים הם חלק משמעותי בה", אמרה. "יצאנו למכרז שאינו שונה במהותו מהמכרזים הקודמים ואף קבענו בו תנאי העסקה ושכר לטובת העובדים. אנחנו לא יכולים להכתיב לזכיין מיהם עובדיו אבל יש לנו הזכות להתערב במידה ולא יעמוד בסטנדרטים שקבענו".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד:revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully