וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משנת הלימודים הבאה: שינוי בבחינות המיצ"ב

לאחר קבלת מסקנות הוועדה המיוחדת, קבע משרד החינוך כי המבחנים החיצוניים יתקיימו רק אחת לשלוש שנים, במקום שנתיים. המבחנים הפנימיים יהפכו לרשות, ובבתי הספר יוצבו רכזים

אילוסטרציה. ShutterStock
כלי מדידה הכרחי לבתי הספר/ShutterStock

משרד החינוך פרסם היום (שני) את מסקנות הוועדה המקצועית שהוקמה לבדיקת היתכנות בחינות מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית (מיצ"ב) החיצוניות וקבע מתווה חדש לפיו, החל משנת הלימודים הבאה, תשע"ה, מבחני המיצ"ב החיצוניים יערכו רק אחת לשלוש שנים במקום אחת לשנתיים כפי שהיה עד כה. בנוסף, מבחני המיצ"ב הפנימיים, שנועדו לצרכי בתי הספר להערכת התלמידים ונערכו כל שנה, יהיו מעתה מבחני רשות. זאת למעט בכיתות ב', אשר יעברו מבחני מיצ"ב פנימיים במיומנויות שפה, שנועדו לאמוד את כישוריהם.

ההחלטה בדבר המתווה החדש התקבלה לאחר שוועדה מקצועית בחנה את מכלול העשייה של מבחני המיצ"ב והתייחסה לתדירות וכדאיות ביצוע המבחן. הוועדה קבעה כי מדובר בכלי מדידה הכרחי, הנותן למערכת החינוך ובתי הספר את האינדיקציות שלהם. אולם, בשל התחרותיות ולחץ בתי הספר להצליח נרשמה עלייה בפגיעה בטוהר הבחינות והלמידה נפגעה, ועל כן הוחלט על ביצוע השינויים.

עוד בוואלה! חדשות:
אחד המבוקשים בחטיפה הודיע: "איעדר כמה ימים"
עד מתי חברון תמשיך להתייחס לחוטפים כגיבורים?
נתניהו: "מבצע מורכב - להיערך לזה שייקח זמן"

מבחני המיצ"ב בודקים שליטה בתכנים ובמיומנויות שונות בהתאם לתכניות הלימודים בכל תחום. המיומנויות מגוונות וכוללות, בין היתר, שימוש באסטרטגיות חשיבה גבוהות כמו הבנה של תהליכים, השוואה בין פתרונות או בין חלקי מידע, יישום ידע נלמד בהקשרים חדשים והסקת מסקנות.

בשנה החולפת לא התקיימו בחינות המיצ"ב החיצוניות לאחר ששר החינוך, שי פירון, החליט להקפיאם בשנה שעברה עד להגשת מסקנות הוועדה. במתכונת הקודמת נבחנו מחצית מבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים בארץ בשני מקצועות כמו אנגלית ועברית בשנה אחת והמחצית השנייה של בתי הספר נבחנו בשני המקצועות הנותרים - מדעים ומתמטיקה בשנה העוקבת, כך שכל בית ספר השלים בפרק זמן של שנתיים את כלל מקצועות הנבחנים במיצב החיצוני.

אולם משהתקבלו מסקנות הוועדה, נקבע כי המבחנים החיצוניים ייערכו בכלל בתי הספר בפרק זמן של שלוש שנים ובחלוקה שונה, כשרק שליש מבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים בארץ, בקרב תלמידי כיתות ה' ו-ח', ייבחנו בשנה הבאה, ושני השלישים הנותרים יעברו את מבחני המיצ"ב החיצוניים בבחינות הבאות שיתקיימו, שלוש ושש שנים לאחר מכן. עוד נקבע כי תלמידי כיתות ה' ייבחנו בשלושה תחומים במקום ארבעה: שפת אם, בעברית או בערבית, מתמטיקה ואנגלית. תלמידי כיתות ח' ייבחנו בנוסף לתחומים הללו גם במדעים.

"יוצאים לדרך חדשה"

במשרד החינוך קבעו להרחיב את תפקיד רכזר ההערכה שהוצבו בבתי הספר. הרכזים יוכשר בתכנית מיוחדת של הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך באחת מהאוניברסיטאות. תפקיד הרכזים ללמד את מוסדות החינוך כיצד להשתמש בנתוני המיצ"ב ולקבוע על פיהם תכניות עומק למגמות שיפור, לנתח נתונים ולראות איפה החוזקות והחולשות של בתי הספר במטרה לשפרם. עד כה הוכשרו 300 רכזי הערכה והכשרת רכזים נוספים תעשה בתפוצה ארצית וגדולה יותר בשלוש השנים הקרובות.

מיכל כהן, מנכ"לית משרד החינוך אמרה כי "המוטיבציה היא לרווח למוסדות החינוך את הצורך לאזן את המיצ"ב, שהוכח על ידיי רוב מנהלי בתי הספר כחשוב והכרחי, ולהחזיר אותו ככלי למערכת החינוך". לדבריה, "גם במוסדות החינוך היסודיים וחטיבות הביניים ינתן דגש יותר על זמן למידה ופחות על היבחנות חיצונית". כהן התייחסה גם לנושא פרסום תוצאות מבחני המיצ"ב, ולניסיון המתבצע בימים אלה להפסיק פרסום זה, כפי שפורסם לראשונה בוואלה! חדשות. "משרד החינוך מתנגד לטבלאות הליגה ולתיוג בתי הספר על בסיס כלי אחד ולכן נפעל בדרך חוקית בניסיון לשנות את החקיקה", אמרה.

שר החינוך, שי פירון, אמר כי "לאחר שנה, בה בחנו באופן מעמיק את מתווה המיצ"ב, אנחנו יוצאים לדרך חדשה. המיצ"ב המעודכן מהווה נדבך נוסף ב'תכנית הלאומית ללמידה משמעותית'".

אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ למצוינות בחינוך וחבר וועד החינוך אינו מרוצה משינוי תכיפות המבחן, אך תומך בהחזרתו. "מבחני המיצ"ב הם מערכת הניווט של הרצף שבין בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים", אמר. "בהיעדרם, קבלת ההחלטות עלולה להסתמך רק על התנסויות אישיות, על אינטואיציות, ועל תפיסות עולם, שכולן הכרחיות, אך לגמרי לא מספיקות".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד:revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully