וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למורים נמאס: "במקום קביעות מקבלים מכתב פיטורים"

אלפי מורים נפגעים מכך שמשרד החינוך מפטר אותם מדי שנה ואז מעסיק מחדש, רק כדי שלא יקבלו קביעות. כעת יוצאים המורים במחאה ארצית ברשת: "אין למידה בלי תנאים בסיסיים למורה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא לכולם יש אומץ וביטחון לעמוד על שלהם". הפגנת מורים ביוני 2013/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאות מורים התאגדו למחאה שמתעצמת בימים אלה נגד ההתנהלות האבסורדית של מוסדות החינוך מולם - הסכמים מלפני שנים רבות בין משרד החינוך לבין ארגון המורים והסתדרות המורים קובעים כי ניתן לפטר מורה בעל תעודת הוראה בשלוש השנים הראשונות להעסקתו, בתום תקופה המוגדרת כתקופת ניסיון, שבה ההנהלה בוחנת התאמתו של המורה לבית הספר.

הרוטינה קבועה: משרד החינוך שולח בחודש מאי מדי שנה מכתבי פיטורים באופן אוטומטי למורים מתחילים במערכת החינוך. חלקם מועסקים שוב לקראת פתיחת שנה הלימודים. השאר, לעתים מקבלים הבטחות בארבע עיניים כי יוחזרו ללמד בעתיד – אך ההבטחות לא מתממשות בהכרח. סיבת הפיטורים הנקובה במכתב היא לא חוסר מקצועיות או אי-עמידה בנהלים, אלא תום תקופת התנאי שנועדה כביכול לאפשר להנהלת בית הספר לבחון את התאמתו של המורה. טענת המורים היא שהדבר הפך לכלי שרת בידי הנהלות בתי הספר ומפקחי משרד החינוך כדי למנוע מתן קביעות למורים, ולשלוט לחלוטין בתנאי העסקתם מדי שנה מחדש. משום כך, למורים אין ביטחון תעסוקתי ובכל שנה הם מחכים בחשש למכתב הפיטורים שיגיע במאי, בתקווה שיהיה פיקטיבי גם הפעם ויוחזרו ללמד.

עוד בוואלה! חדשות:
אסון הבריכה: נתיחת הגופות לא הסבירה סיבת המוות
שני אחים נפלו מבניין בבאר שבע ונפצעו קשה
נתניהו הורה להפשיר עוד כ-1,800 יחידות בשטחים

רוני חזן וייס, מחנכת ומורה לספרות ולהיסטוריה בחטיבת הביניים והתיכון גבעת גונן שבירושלים, החליטה לעשות מעשה כדי לגרום לשינוי בתופעה. היא עצמה קיבלה במשך שנים מכתבי פיטורים מעיריית ירושלים, ולאחר מאבק מתמשך היא הצליחה לקבל קביעות, "אבל לא לכולם יש אומץ וביטחון לעמוד על שלהם", כפי שאמרה לוואלה! חדשות. לכן, פתחה עמוד מחאה בפייסבוק תחת השם "החלה עונת הפיטורים בבתי הספר", שקורא למורים שעברו את חוויות הפיטורים האוטומטיים להציף את סיפוריהם האישיים כדי להעלות את הבעיה מול הכנסת ולהביא לשינוי מידי. היא לא תולה את יהבה בהבטחותיו של שר החינוך, שי פירון, לנוכח האכזבות שנחלה ממנו בעבר. "כשפירון נכנס לתפקיד וניהל שיחות עם מורות, שאלתי אותו על נושא מורות הקבלן והוא הבטיח שתוך שנתיים התופעה הזאת תיעלם", סיפרה. "כנראה הוא לא הבין מה הוא מבטיח, כי הזמן עובר ולא נראה שהתופעה הולכת להיעלם, להיפך - ההפרטה במערכת החינוך הולכת וגדלה. הוא מדבר על 'למידה משמעותית', אבל למידה לא יכולה להתקיים בלי תנאים בסיסיים ומכבדים למורה, ואחד מהם הוא ללא ספק שכר".

חזן וייס סיפרה כי גם אם בית הספר מעסיק את המורים מחדש, הוא עושה זאת תחת משא ומתן על שעות לימוד ובסופו של דבר המורים חוזרים ל"פירורי שעות", כלשונה, ומשום כך גם השכר פוחת. "הרבה מורות לא יודעות שהן זכאיות לקביעות, וגם לאחר חמש או שבע שנים במערכת הן ממשיכות לקבל את מכתבי הפיטורים האוטומטיים האלה. גם נשים שיוצאות לחופשות לידה מקבלות מכתבי פיטורים או בחינת העסקה 90 יום לאחר חזרתם לעבודה כחוק. כולן חושבות שהן לבד, אבל הן ממש לא", אמרה.

הקורבן העיקרי של המהלך הם התלמידים. המורים המשתתפים במחאה סיפרו כי בשל תחלופת המורים תלמידים מאבדים את הרצף מדי שנה, ורמת ההוראה נפגעת לקראת סוף השנה כי המורים בלחץ לקראת מועד הפיטורים הצפוי. לינור כהן, תלמידת י"ב מאורט טבעון גרינברג, אף כתבה מכתב פתוח לשר החינוך בדף הפייסבוק שלה, והסבירה כי מנקודת מבטם של התלמידים סגירת כיתות ופיטורי מורים הם מהלכים שפוגעים ישירות בתלמידים. "התלמידים והמורים כאחד נאבקים, המומים ונסערים בעקבות השינויים העלולים להתרחש בשנה הבאה", כתבה. "אני רואה חלק מהמורים שלי מסתובבים ברחבי בית הספר שותקים, מתנהגים אחרת ופשוט חסרי וודאות. אני באמת לא מבינה איך אפשר לפטר אנשים על פי ותק? במהלך שלוש השנים שלי בתיכון נתקלתי בלא מעט מורים, ותופתע לגלות שחלק מהמורים הטובים ביותר שהיו לי היו גם מורים חדשים במערכת - מורים עם מוטיבציה שמשקיעים המון זמן ואמצעים כדי להוכיח את עצמם ובמיוחד לדאוג לנו, התלמידים".

גם הגננות סובלות מהתופעה

לצד מחאת המורים, גם הגננות סובלות מבעיית הקביעות. א', גננת מצפון הארץ, היא בעלת תואר אקדמי בחינוך לגיל הרך, ועובדת כגננת למעלה משש שנים - כממלאת מקום. מדי שבוע היא מוצאת את עצמה מחפשת עבודה מחדש. "אחרי כל כך הרבה שנים במערכת החינוך, מפקחת משרד החינוך עדיין נותנת לי רק למלא חורים", סיפרה. "האחראים מטעם משרד החינוך מקדמים את מי שהם רוצים ולא לפי ותק והמלצות. הייתי אמורה כבר לפני שלוש שנים לנהל גן, או לפחות להיות גננת קבועה אם לא מוצאים לי משרת ניהול גן, אבל בגלל שאין לי פרוטקציות אני נתקעת כל השנה, עושה חודש פה וחודש שם. אין לי רצף תעסוקתי", הוסיפה. "הגננות מאוד מפחדות מנקמה של המפקחות ולכן הן לא מדברות. יש יחס משפיל ולא הוגן".

דורית חזן, גננת בגן ציבורי בירושלים 15 שנים ויו"ר ארגון הגננות והמחנכות בישראל, מחזקת את דבריה של א'. "הרבה גננות מקבלות מכתבי פיטורים מדי שנה ואז מנסים למצוא להן פתרון ביניים של מילוי מקום, אבל זאת לא הדרך להחזיק גננת. גננת טובה היא אחת שמעצימים אותה, מעריכים אותה. יש ניצול ציני של המקצוע שלנו, הגננות מאוד מפוחדות ומבוהלות, ומתמודדות עם התהייה אם להמשיך בכלל במערכת החינוך, אבל בגלל שזאת הפרנסה היחידה שלהן הן ממשיכות ככה, כבויות", הסבירה חזן.

ממשרד החינוך נמסר: "אין פיטורים גורפים לעובדי הוראה מדי סוף חודש מאי, אלא מדובר בהפסקת עבודה למורים אשר נמצאים בתקופת ניסיון בשלוש השנים הראשונות לעבודתם, וזאת בהתאם לנוהל עבודה שנחתם בשיתוף הסתדרות המורים. יצוין כי החל מהשנה הבאה, בעקבות הסכם חדש שנחתם עם הסתדרות המורים, הנוהל יחול רק על עובדי הוראה בגמר ניסיון שנה א'".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד - revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully