וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטודנט בן 30? לא תזכה להנחה ברישום לנישואים

עשרות אלפי סטודנטים בני 30 ומעלה שמבקשים לפתוח תיק ברבנות נאלצים לשלם 700 שקל, כשחבריהם הצעירים משלמים רק 420. הרווח הפוטנציאלי: 12 מיליון. פנייה לשר בנט לא נענתה

אילוסטרציה. ShutterStock
"דבר תמוה בעיניי ולא הוגן"/ShutterStock

אפליית סטודנטים במוסד הרבנות: סטודנטים מעל גיל 30 אינם זכאים להנחה בפתיחת תיק הנישואים. כ-50 אלף סטודנטים במוסדות האקדמיים בארץ שטרם התחתנו נאלצים לשלם מחיר מלא על פתיחת התיק. זאת בעוד שחבריהם הצעירים לספסל הלימודים נהנים מהנחה של 40% מהעמלה של השירות הממשלתי. משמעותו הכספית של העיוות ארוך השנים בחוק – רווח פוטנציאלי של כ-12 מיליון שקל בממוצע בשנה שהרבנות הראשית משלשלת לכיסה.

מרבית זוגות המאורסים בארץ שבוחרים להתחתן כדת וכדין נכנסים לאתר האינטרנט של המשרד לשירותי דת על מנת לקבל הוראות מפורטות. בין היתר, מופיעות באתר ההקלות עבור ציבור המוגדר מתקשה כלכלית, ובכלל זה נכים, חיילים, עולים חדשים וכן סטודנטים. על פי האתר, הם כולם זכאים להנחה של 40%, שמשמעה תשלום של 420 שקלים לפתיחת התיק, במקום 700 שקלים.

עוד בנושאי חינוך:
המל"ג תעגן בחוק את חופש הביטוי של סטודנטים
דוח: ירידה בהיקף האלימות בבתי הספר ב-2013
מאבקו של אמיר חצרוני בנגיד שקרא לו "מופרע עם קבלות"

"אני סטודנט סוג ב'?"

אך משפנו סטודנטים למחלקות הנישואים בסניפי הרבנות ברשויות המקומיות, הם גילו להפתעתם כי הרבנות מנחה להעניק את ההנחה רק לסטודנטים שטרם מלאו להם 30. "לפני כשבועיים פתחתי בשעה טובה תיק נישואים ברבנות וציפיתי לקבל את ההנחה המגיעה לי כסטודנט מן המניין", סיפר סטודנט מהאוניברסיטה הפתוחה. "אך להפתעתי נאמר לי כי מאחר שאני בן 34, אני לא זכאי להנחה". לדבריו, "זו הנחה משמעותית ביותר. הדבר הזה תמוה בעיניי ולא הוגן. האם אני סטודנט סוג ב' בגלל שאני מעל גיל 30?", תהה.

אוניברסיטת תל אביב. שרון בוקוב
הרבנות - בתחתית מדד אמון הסטודנט. אוניברסיטת תל אביב/שרון בוקוב

סטודנטית אחרת, מהאוניברסיטה העברית, הגיבה גם היא בכעס על הגילוי. "שמעתי מ'צהר' (ארגון של רבנים מהזרם הדתי-לאומי, ר"ב) כי אין לי הנחה היות שאני בת 32", אמרה. "זה העציב אותי מאוד לשמוע על אפליית הגיל. גם ככה אלו שהחלו ללמוד מגיל 30 ואילך גם לא זכאים להנחה מעוד מלגות. חבל שיש אינדיקציה לגיל", הוסיפה.

סטודנטים רבים פנו להתאחדות הסטודנטים. בתחילת החודש אף ניסח יו"ר ההתאחדות אורי רשטיק מכתב לשר הדתות נפתלי בנט, ובו ביקש שיתערב במצב. "בתקופה ‏האחרונה ‏אנו ‏מקבלים ‏פניות ‏רבות ‏מסטודנטים ‏המצביעים ‏על ‏אפליה ‏גילאית ‏בעת ‏פתיחת ‏תיק‏ נישואין", כתב רשטיק. "‏בירור‏ טלפוני‏ עם ‏פניות ‏הציבור‏ של‏ משרד‏ הדתות‏ הבהיר‏ כי‏ אין‏ דברים‏ בגו,‏ וכי‏ הסטודנטים‏ אכן‏ זכאים‏ להנחה.‏ הובטח‏ לנו‏ כי‏ העניין‏ ייבדק ‏ואף‏ יטופל‏ אם ‏יתברר ‏כי‏ נפלה ‏טעות. התפלאנו‏ לגלות‏ כי‏ בתקנות‏ שירותי‏ הדת‏ היהודיים‏ (אגרות ‏שירותים) תשע"ד-2013,‏ אשר ‏אתה‏ חתום‏ עליהן,‏ מופיע ‏סעיף ‏3 (ג) הגורס ‏כי ‏'לא ‏יהיה ‏זכאי ‏להנחה‏ לפי‏ תקנת ‏משנה (ב) סטודנט‏ או‏ בן‏ ישיבה ‏אשר‏ במועד הגשת‏ בקשתו‏ לרישום הנישואין‏ גילו‏ למעלה‏ מ-30 ‏שנים.‏ אנו‏ מוצאים‏ כי‏ סעיף ‏זה‏ מהווה‏ אפליה‏ על‏ רקע‏ גיל‏ וקוראים‏ לך ‏לבטלו'". ‏המכתב טרם נענה.

המגבלה תמוהה בין היתר מאחר שאינה עולה בקנה אחד עם המגמה המתחזקת בשנים האחרונות של עליית גיל הנישואים. בסקר חברתי לשנת 2012 שעשתה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), היא התייחסה בין היתר למצב המשפחתי של הסטודנטים. שיעור הסטודנטים היהודים הלא נשואים מעל לגיל 30 הוא 49,515. אלה מהווים 12% מכלל הסטודנטים בארץ, ומקצתם גרושים. על פי נתוני הלמ"ס שפורסמו בשנה שעברה, גיל הנישואים הממוצע של הגברים היהודיים ב-2011 היה 31.4 ובקרב נשים רווקות – 29.4.

באותו עניין, נמצא כי הרבנות הראשית היא בתחתית מדד אמון הסטודנט. סקר שעשתה לאחרונה התאחדות הסטודנטים באמצעות מכון "מאגר מוחות" בקרב 9,268 סטודנטים, העלה כי 66% מהסטודנטים מביעים רמת אמון נמוכה ברבנות; 20% רמת אמון בינונית; ו-14% רמת אמון גבוהה. המוסד זכה לציון הלא מחמיא 2.6 מתוך 5.

מהרבנות הראשית לישראל ומהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה: "תקנות שירותי הדת (אגרות) קובעים 40% הנחה באגרת רישום נישואין, בין השאר לסטודנטים ותלמידי ישיבות. הנחה זו מוגבלת לנישאים עד גיל 30. תכלית ההנחה היא לסייע למיעוטי יכולת. ישנה התאמה ברורה בין גיל לבין הכנסה ומצב כלכלי, וחזקה כי סטודנט או תלמיד ישיבה מעל גיל 30 יכולים לשאת בעלות המלאה של האגרה, בסך 700 ש"ח בסך הכול".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully