וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המל"ג תעגן בחוק את חופש הביטוי של סטודנטים

כשברקע אירועי יום הנכבה באוניברסיטאות, שבו התעמתו סטודנטים עם אנשי ביטחון, יוזמת המועצה עדכון שיקשה על מוסדות אקדמיים לאסור פעילויות מחאה. "המצב היום - סתימת פיות"

הפגנה הנגד של 'אם תרצו' לציון יום הנכבה באוניברסיטת תל אביב, מאי 2014. דרור עינב
פעילות לציון יום הנכבה באוניברסיטת תל אביב, החודש/דרור עינב

המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) מתכננת לפרסם תקנות חדשות הנוגעות לחוק זכויות הסטודנט, שמטרתן להגן על חופש הביטוי ועל חופש ההפגנה בשטחי הקמפוסים. היוזמה באה על רקע האירועים האחרונים באוניברסיטאות חיפה והאוניברסיטה העברית בירושלים, לרבות אירועי יום הנכבה, שהסטודנטים התקשו לקיים. באוניברסיטת חיפה חמישה סטודנטים אף הועלו לוועדת משמעת. התקנות יעלו לאישור סופי במל"ג ב-10 ביוני.

נדב שמיר, חבר במחלקת המשפטית של המל"ג, פירט אתמול (רביעי) בדיון בוועדת החינוך בכנסת על השינוי המסתמן: "המוסדות האקדמיים יוכלו להגביל את זכות ההפגנה או ההתאגדות כאשר חלים אחד מהשלושה: הפעילות אסורה על פי דין, יש בה פגיעה מהותית בקיום הסדיר של המוסד או שהיא נעשית למטרות מסחריות". לדבריו, "יש כאן איזון בין חופש הביטוי וחופש ההפגנה, שאלו זכויות יסוד במדינת ישראל, לבין זכות המוסד לקיום סדיר".

"חוק זכויות הסטודנט מגן במפורש על חופש ההתארגנות והפגנה של הסטודנטים, אבל הניסוח שלו כללי מדי", הסביר שמיר. "בפועל, הזכות כפופה לכללים הקיימים בכל מוסד אקדמי. אנחנו קיבלנו המון פניות בנושא, גם מהתאחדות הסטודנטים, לפיהן יש בעיה עם התקנונים של חלק ממוסדות החינוך האקדמי, שמרוקנים את הסעיף הזה מתוכן".

עוד בוואלה! חדשות:
מסתמן: ניצחון מוחץ לסיסי בבחירות לנשיאות מצרים
ישראל נשכחה: אובמה שתק והתנער מכישלון קרי
עובדי הנמל ’מאוחדים מתמיד’: ’תפרו לחסן תיק’

הפגנה הנגד של 'אם תרצו' לציון יום הנכבה באוניברסיטת תל אביב, מאי 2014. דרור עינב
חבר "אם תרצו" בהפגנת נגד לציון יום הנכבה/דרור עינב

בדבריו התייחס שמיר לסעיף 6 בחוק זכויות הסטודנט, הקובע שלכל סטודנט חופש להתארגן בכל תחום ונושא, לרבות נושאים הנוגעים בסטודנטים ובזכויותיהם לפי הכללים הקבועים בעניין זה בתקנות המוסד. הצורך בתקנות חדשות שיחדדו את הנושא נובע משורה של עימותים, חלקם אלימים, בין תאי סטודנטים להנהלת אוניברסיטת חיפה והאוניברסיטה העברית בחודשים האחרונים. הנהלת האוניברסיטה העברית אף ביטלה הפגנות ואיימה לאסור פעילות מחאה חברתית או פוליטית בשטחי הקמפוסים.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"אנשי הביטחון פיזרו הפגנות והכו סטודנטים"

לפני שבועיים התקיימה הפגנת תאים ערביים באוניברסיטה העברית, השלישית במספר בחודשים האחרונים, ובה ביקשו הסטודנטים הערבים ותומכיהם היהודים באוניברסיטה לעמוד על זכותם למחות על גיוס לצה"ל ולשירות הלאומי ולציין את יום הנכבה, כפי שהתקיים כמה ימים קודם לכן באוניברסיטת תל אביב. בפעם הקודמת שהתקיימה הפגנה נגד גיוס לצה"ל באוניברסיטה העברית, הקימו פעילי תנועת "אם תרצו" "דוכני עצמאות", וההפגנה הידרדרה עד מהרה לאלימות בין המפגינים לבין אנשי הביטחון של האוניברסיטה, וכוחות משטרה אף הוזעקו למקום ופיזרו את ההפגנה.

"ניסינו לקיים כמה פעילויות, אבל דיקאן הסטודנטים ביטל לנו אותן או יום לפני האירוע, או כמה שעות לפני כן, בטענה שיש דברים שאסור לנו לדבר עליהם בקמפוס, כמו גיוס ערבים לצבא", אמר סטודנט להנדסה וניהול באוניברסיטה העברית, אמיר קרדוש. קרדוש, החבר בתא חד"ש שבאוניברסיטה, הוסיף: "אנשי הביטחון בקמפוס פיזרו הפגנות באלימות והכו סטודנטים, ובסופו של דבר הסטודנטים הם אלה שמורחקים. אלה שהפגינו נגדנו במהלך ההפגנה שלנו, להם לא קרה כלום".

"ההתנהגות של נשיא האוניברסיטה, שמזמין את המשטרה, לא ניתנת להצדקה", הוסיף. "למה מכניסים כוחות משטרה לאוניברסיטה ומוציאים סטודנטים מתוך הקמפוס? הם טוענים שיש סכנה לציבור, והסכנה שהם מדברים עליה היא שלושה סטודנטים שעומדים עם שלטים בחצר". שבועיים לפני ההפגנה המדוברת,שלח דיקאן האוניברסיטה מכתב פתוח לכלל הסטודנטים, שבו הודיע כי אם יתקיימו הפגנות בעלות "גוון אלים" בשטחי האוניברסיטה, ישקול לשלול אפשרות לקיים הפגנות ומפגני תמיכה פוליטיים וציבוריים באוניברסיטה באופן גורף.

גם בתא "אם תרצו", שבמקרים רבים קיימה הפגנות נגד לאלו של חד"ש באוניברסיטה העברית, טוענים שפעילויותיהם מוגבלות בשטחי הקמפוס. רכז "אם תרצו" באוניברסיטה העברית, תום ניסני, סיפר כי נאמר להם שלא יוכלו להקים פינת הנצחה לחייל עדן אטיאס. "אמרו לנו שלא נוכל לקיים אותה בגלל שאנחנו נפגע ברגשות של תאים ערביים באוניברסיטה. אם זה לא סתימת פיות, אז מה כן?", תהה.

הפגנה הנגד של 'אם תרצו' לציון יום הנכבה באוניברסיטת תל אביב, מאי 2014. דרור עינב
ההנהלה לא אוסרת את קיום האירוע. יום הנכבה באוניברסיטת תל אביב/דרור עינב

המצב שמתארים סטודנטים באוניברסיטה העברית אינו שונה בהרבה מזה הקיים באוניברסיטת חיפה, שם תאים ערביים מתלוננים שההנהלה אינה מאפשרת להם לציין את יום הנכבה. בסופו של יום ציינו הסטודנטים את האירוע באופן ספונטני ברחבת האוניברסיטה במעגלי שירה. פעילות זאת, לדבריהם, הופסקה על ידי אנשי האבטחה של האוניברסיטה. בנוסף, חמישה סטודנטים הוזמנו לשימוע אצל דיקאן האוניברסיטה, ושניים מהם הורחקו עד לתחילת השבוע האחרון, לאחר שהתחייבו שלא לקיים יותר פעילויות בעלות אופי פוליטי ברחבי האוניברסיטה.

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully