וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיפה עיר עם עתיד?

אלון שוורצר

25.5.2014 / 11:45

אחרי שבשנים האחרונות רבו גילויים פרו-פסלסטינים שכללו למשל ציון מותו של אחמד ג'עברי, ביטלה אוניברסיטת חיפה אירועים שחתרו תחת קיומה של ישראל. עוד אוניברסיטאות בדרך?

השבוע שעבר היווה קו פרשת מים ביחס של מוסדות האקדמיה בישראל לתעמולה האנטי-ציונית המתרחשת אצלם בבית. בזמן שבאוניברסיטאות בתל אביב, באר שבע ובירושלים אירועים המציינים את הקמת מדינת ישראל כיום אבל התרחשו באישור ובאין מפריע. באוניברסיטת חיפה החליטו לבטל אירועים דומים ואף להשעות את הפעילות של התאים הקיצוניים המתנגדים למדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. השעיית התאים הקיצוניים מהווה צעד חשוב נוסף בשינוי המבורך שעובר על אוניברסיטת חיפה בשבועות האחרונים. על מנת להבין את השינוי שחל בחיפה יש להסתכל על שרשרת האירועים שהובילו לכך.

בשנים האחרונות נודעה אוניברסיטת חיפה כמעוז של פעילות אקדמית וסטודנטיאלית אנטי-ציונית, ואף זכתה לכינוי "השלוחה הצפונית של ביר זית". בין השאר, ניתן להיזכר באירוע המצמרר בו סטודנטים עמדו דקה דומייה במרכז הקמפוס לזכרו של רב המרצחים אחמד ג'עברי, בזמן היציאה למבצע עמוד ענן, וזאת באין מפריע. שנה לפני כן, בטקס הסיום של תלמידי הפקולטה למשפטים הוחלט שלא להשמיע את ההמנון הלאומי, התקווה. יתר על כן, באותה הפקולטה למשפטים, במסגרת הקליניקות המשפטיות, מגנים על מחבלים רוצחים ומקיימים שיתוף פעולה עם ארגוני דה- לגיטימציה כדוגמת עדאלה. הדף קצר מלהכיל את כל האירועים הקיצוניים שהתרחשו באוניברסיטה בתקופה זו. המשותף לכולם הוא שתנועת "אם תרצו" הגיבה לכל אירוע ודרשה מהאוניברסיטה לא רק טיפול נקודתי אלא שינוי כוללני בדרכה של האוניברסיטה. באירועים המצוינים וברבים נוספים יש משום אובדן הדרך הציונית של האוניברסיטה, ולא לזאת קיוו מייסדיה ותורמיה בעבר ובהווה. הביקורת הציבורית כלפי האוניברסיטה סבבה תמיד את ההנחה כי אם רוח המפקד לא תשדר אמונה בצדקת הדרך הציונית ותאפשר הפגנות הסתה, אירועים השוללים את מדינת ישראל ודקות דומייה לכבוד מחבלים, האוניברסיטה בעצמה מוליכה את עצמה לאבדון מוסרי ובהמשך גם חומרי.

להשלים את המהפכה

ואכן, נראה כי הביקורת והלחץ הציבורי לא נפלו על אוזניים ערלות ולאחר אלפי טוקבקים, סמסים, מכתבים רבים, ניירות עמדה ומספר דוחות אוניברסיטת חיפה החלה בתקופה האחרונה בפעילות ענפה על מנת להחזיר לעצמה את הרוח הציונית. האוניברסיטה מסייעת לאחרונה לקידומו של הפרויקט הציוני 'שגרירים ברשת' שמטרתו לייצג את ישראל בזירה האינטרנטית הבינלאומית.

האוניברסיטה קיבלה החלטה על השעיית פעילות תא בל"ד בעקבות קיום הרצאה על "תעשיית השואה של ישראל" בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה. בתחילת השבוע שעבר בוטל אירוע בהשתתפות המחבל המורשע מוחמד כנענה (אותו אחד שבעקבות הלחץ של "אם תרצו" והתאים הציוניים בוטלה הרצאתנו המתכוננת באוניברסיטת תל אביב). ובהמשך השבוע התבשרנו על השעיית כל התאים הקיצוניים בעקבות ההפגנות הלא חוקיות שציינו את יום הקמת המדינה כיום אבל ("נכבה"). אך עוד לא לציון הגואל, ושינוי המגמה אינו אומר שאפשר לנוח על זרי הדפנה, ההיפך. גם בשבוע זה האוניברסיטה עצמה עיניים כאשר התרחשה הפגנה לא חוקית נוספת של תנועת "בני הכפר" (תנועה השוללת את קיומה של מדינת ישראל, מחרימה את התקשורת ואת הכנסת ושראשיה ישבו בכלא על סיוע לטרור) ובה עמדו פעיליה דקה דומייה לזכר "הנכבה". האוניברסיטה חייבת להתמיד ולאכוף את החלטותיה שלה במידה שהיא רוצה להשלים את המהפכה הציונית.

השינוי, כיוון שחל באוניברסיטת חיפה, הוא אות וסמל למוסדות האקדמיה האחרים בישראל, דוגמה שאפשר אחרת. אוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, אוניברסיטת תל אביב ובעיקר האוניברסיטה העברית בירושלים יכולות גם הן להתנער מהרוח האנטי-ציונית שנושבת אצלן במסדרונות הקמפוס ולהחליט - לא עוד. לא עוד אירועים השוללים את זכותה של ישראל להתקיים, לא עוד הרצאות של מסיתים נגד חיילי צה"ל, לא עוד אירועים המציינים את הקמת מדינת ישראל כיום אבל, לא עוד תערוכות המוקירות את חאג' אמין אל חוסייני, יד ימינו של היטלר, ותערוכות דה-לגיטימציה נגד צה"ל. לא עוד הפגנות של מרצים וסטודנטים המסיתות לסרבנות והשתמטות מצה"ל בניגוד לחוק. לא עוד אישור של אירועים הקוראים למימוש זכות השיבה של מיליוני ערבים וחיסול מדינת ישראל. במילים אחרות, כל מה שהם צריכים להגיד הוא "לא עוד לאנטי-ציונות באקדמיה בישראל וכן לציונות ולמדינה יהודית ודמוקרטית".

הכותב הוא ראש אגף מדיניות בתנועת "אם תרצו"

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully