וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בימין מאיימים: "דתיים לא ילמדו עם מורה ערבי"

חה"כ מירב מיכאלי תדון ביוזמה לשלב 500 מורים ערבים במערכת החינוך העברית, והחינוך מתערבב עם פוליטיקה: "מורה שתדע להתמודד עם האתגר תעשה שירות גם לעם שלנו"

סטודנטית ערביה. screen media
6,000 מורים ערבים ממתינים לשיבוץ/screen media

בוועדת החינוך יתקיים הבוקר (שלישי) דיון ביוזמתה של חברת הכנסת מרב מיכאלי (עבודה) על שילוב מורות ומורים ערבים, בעלי הכשרה להוראת מקצועות הליבה כמו אנגלית, מתמטיקה מדעים וגם לימודי השפה הערבית, בבתי ספר עבריים מהחינוך הדתי. יוזמה מאתגרת זו מגובה בתוכנית החדשה שהכריז עליה בשנה שעברה שר החינוך, שי פירון, במסגרתה ישולבו 500 מורים ומורות מהמגזר הערבי בבתי ספר ממלכתיים עבריים במקצועות הליבה בחמש השנים הקרובות. בנצי גופשטיין, מנכ"ל ארגון להב"ה: "מבחינתנו, בכל מקום שבו מורה ערבי ילמד יהודי, נבוא ונפגין ונדאג שהתלמידים לא יכנסו לכיתה".

עוד בוואלה! חדשות:
בנט נגד לפיד: "נבלום חוקים של יש עתיד"
משרד הבריאות נערך להתפשטות נגיף המרס בישראל
חשד: עובד זר תקף מינית נכדת הקשיש שבו טיפל

בכנסת בוחנים שילוב מורות מהמגזר הערבי בחינוך ממלכתי דתי בארץ בתחילת שנת הלימודים הקרובה כפתרון למחסור העצום במורים למקצועות הליבה בבתי הספר העבריים. אולם מתוך 100 מורים שהבטיח שר החינוך לשלב השנה בחינוך הממלכתי, רק 47 התקבלו כאשר מחצית מהן שולבו באמצעות תכניות פרטיות כמו "יא סאלאם" ו-"בואו נדבר" הפועלות בארץ משנת 2005 ומשלבות מדי שנה מורות ללימוד השפה הערבית והתרבות הערבית בבתי ספר יסודיים בצפון הארץ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בנצי גופשטיין, מנכ"ל ארגון להב"ה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנוסף למצוקת המורים במגזר העברי, תוכניתו של פירון הייתה אמורה לתת מענה למורים רבים מהמגזר הערבי שרבים מהם אינם מקבלים שיבוץ לאחר הכשרתם. מדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ) שבחן את תעסוקת המורים הערביים בארץ עולה כי מתוך 9,893 מורים ומורות ערבים שהגישו בקשת שיבוץ, 5,797 אנשי הוראה כלל לא שובצו במערכת. נתון זה נמצא במגמת עלייה בהשוואה לאשתקד, אז ביקשו להשתבץ במוסדות החינוך 7,941 מורים מהמגזר הערבי.

נתון מדאיג עוד יותר הוא אפליית המורות הערביות לעומת המורים; מתוך 9,000 מועמדות לשיבוץ התקבלו רק 3,596 מורות במסגרות השונות, זאת מול 975 מורים מהמגזר שהגישו בקשה ומתוכם התקבלו 500 מורים, כאשר כמות הסירובים כפולה ככל שגיל המורים עובר את שנות ה-30 לחייו בממוצע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"אני לא מעבירה רק שפה אלא גם תרבות"

"זה מצוין להכניס ערביות לחינוך הדתי. כמובן שזה לא יהיה פשוט כמו בית ספר רגיל, אבל מורה שתדע להתמודד עם האתגר הזה תעשה שירות לא רק לעצמה אלא לעם שלנו", אמרה המורה סוהיילה דראושה, 34, מהכפר עראבה שבצפון, המלמדת ערבית בבתי ספר רעות בטבריה ובבית ספר נופי ארבל בקיבוץ גינוסר דרך תכנית "יא סאלאם". "לאנשים יש דעות קדומות מתוך פחד ובורות ולא בהכרח מתוך גזענות טהורה. חשוב להכניס מורות ערביות למגזר הדתי שילמדו על העם שלנו בצורה נכונה", הוסיפה.

"אני התחלתי לפני ארבע שנים כמורה ערבייה יחידה בבית ספר וזה לא היה פשוט. בהתחלה יש פחד וחששות לקבל מורה ערבייה בבית ספר יהודי, לא מכירים אותה, אבל לאט לאט כל החומות יורדות" אמרה דראושה. "הם מתחילים להתלהב כי אני לא מעבירה רק שפה אלא גם תרבות. גם לי זה לא היה קל, אני לא מכירה את התרבות היהודית, כל יום לומדת משהו חדש. רק לפני שבוע לימד אותי אחד התלמידים הפרשת חלה".

אך דראושה שיתפה גם בתגובות הפחות חיוביות שקיבלה מהתלמידים: "במדינה שלנו כל עניין פוליטי משפיע מאד על כל המערכות, ומערכת החינוך מאד מושפעת. אז כשקורה משהו, כמו פיגוע או סיטואציה לא נעימה אני מרגישה את המתח ויום לפני אני תמיד בחשש - מה ישאלו אותי על זה?". עוד סיפרה דראושה כי לפני חודש החלה לבוא עם כיסוי ראש (חיג'אב) לבית הספר והילדים קיבלו את זה באופן חיובי. "נכנסתי לבית הספר וקיבלתי את אותם החיבוקים אותם הנשיקות. עכשיו רואים אותי כערביה, וזה מרגש אותי".

"זה לא מחסור במורים למתמטיקה, זה חלק מאג'נדה"

תכנית משרד החינוך לשלב את אנשי החינוך מהמגזר הערבי נעשה בשיתוף מכון מרחבים, ולדברי מייק פרשקר, מנכ"ל המכון, מיון המועמדים הרבים עדיין בעיצומו וכפוף לביקוש והסכמת מנהלי בית הספר. לדבריו כמה מנהלי תיכונים ממלכתיים דתיים מירושלים כבר הביעו עניין בשילוב מורות ערביות למקצועות הליבה.

ואולם, למרות רצון המורים להשתלב בחינוך הממלכתי והממלכתי דתי והתעניינות מנהלי בתי ספר דתיים, בכירים ממנהל החינוך הדתי של משרד החינוך דוחים את התוכנית. בנוסף, גם ארגוני הימין הקיצוני מתכוננים לתגובה עוינת: גופשטיין, מנכ"ל ארגון להב"ה, כבר ארגן בשנה שעברה עצומה עליה חתמו לדבריו 500 תלמידים מהמגזר הדתי שיסרבו לשבת בכיתה בה ילמדו מורים ערביים. כעת, עם חידוש הבדיקה, הביע גופשטיין התנגדות חריפה עוד יותר. "אנחנו לא נאפשר שתלמידים ילמדו ממורים ערבים ונחדש את הפעילות שלנו נגד זה", אמר לוואלה! חדשות. "זה לא מחסור במורים למתמטיקה אלא חלק מהאג'נדה של משרד החינוך, כביכול לשבור דעות קדומות, אבל לפניכן עליהם להוכיח נאמנות למדינה שלנו, שיתגייסו לשירות לאומי, יכירו בחובות למדינה ואחרי זה שיראו מה עושים איתם".

ח"כ מרב מיכאלי אמרה: "שר החינוך פירון, מי שאמור להיות הערכאה החינוכית הגבוהה ביותר במדינת ישראל, מתגלה כשבוי של מיליציות החינוך הממלכתי דתי, שמקבלות אוטונומיה ניהולית על פי חוק. והנה בסופו של דבר ההכרזה החגיגית על שילוב מורות ומורים ערבים במקצועות ליבה מתבררת כלעג לרש .מצב שבו בתי הספר של החינוך הממלכתי דתי מורשים להחליט שלא לשכור מורות ערביות ללמד בהם הוא עוד מדרגה של גזענות יהודית ישראלית. מחר אולי יחליטו שם גם לא לקבל מורות ומורים חילונים, אשכנזים? מזרחיים? מערכת החינוך הממלכתית הדתית הופכת לעוד מסלול הכשרה לבורות, גזענות והתבדלות הרסנית לחברה הישראלית".

פרופ' עליאן אלקרינאוי, נשיא המכללה האקדמית אחווה, התייחס לסוגיה, ואמר: "הידע לחנך אינו נמצא רק בקבוצה אחת, אלא בכל המגזרים. מניעה ממורים ערבים להשתלב במערכת החינוך העברית מעמיקה את השסעים בחברה ומעצימה את הדעות הקדומות הקיימות בה. היוזמה לשילוב המורים יעצים את ישראל על ידי דיאלוג נכון בין המגזרים והקבוצות והכרת האחר, רק כך נבנה את החוסן הלאומי במדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully