וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דת, שואה וצה"ל: "חומרי הנפץ" של שי פירון

במכתב המופנה לכלל עובדי מערכת החינוך, הביע השר פירון את דעתו בפרשת אדם ורטה. "יש למצוא איזון ראוי שיעודד שיח אקטואלי", טען. יקים צוות בדיקה ליחסי פוליטיקה וחינוך

צילום: דניאל בוק, ערן גילווארג; עריכה: מיכאל ברגמן

שר החינוך שי פירון פנה היום (ראשון) במכתב לכלל עובדי מערכת החינוך, בו התייחס לפרשת המורה אדם ורטה שזומן לשימוע עקב הבעת דעות לכאורה שמאלניות. פירון התייחס לפרשה בימים האחרונים מעל במות שונות, אך כעת הוא פונה לראשונה באופן ישיר לציבור המורים והמורות, הגננים והגננות והמנהלים והמנהלות.

עוד על פרשת אדם ורטה:
לאחר שהתנצל: המורה ה"שמאלן" אדם ורטה לא יפוטר
אדם ורטה: "מורים צריכים להביע דעה ללא פחד"
פירון על ורטה: "אסור לפטר על רקע אידיאולוגי"

פירון מחה על האופן בו הפך סיפורו של אדם ורטה לסערה תקשורתית וציבורית: "אסור שכל התבטאות אסורה תהפוך לפרשייה מסעירה ומטלטלת, אבל באותה מידה אסור שכל בירור, התראה או אזהרה יהפכו מיד למלחמת שמד בחופש הביטוי ובזכויות אדם".

"מצד אחד, חברה שסועה, המנהלת ויכוח פוליטי-אידיאולוגי נוקב, מבקשת לשמור על בתי הספר כאיים של למידה, מנותקים מהשפעות של מורים או של זרמים אידיאולוגיים", כתב פירון בפתח מכתבו, "מן הצד השני, אם חפצי למידה משמעותית אנחנו, אם אנחנו רוצים שהטובים שבצעירים יבחרו בחינוך, בהוראה, עלינו להרחיב את מקומו ואת סמכותו של המחנך מ'סוכן להעברת ידע' לאדם המייצר דיון מעמיק, תוסס ומסעיר". לפי פירון, יש למצוא "איזון ראוי" בין שתי הגישות, כזה שיעודד "שיח אקטואלי ורלוונטי", אך לא יהפוך את בית הספר "לזירת התגוששות".

ורטה קרא למורים: "הביעו את דעתכם ללא פחד". דניאל בוק
"גם אם טעה, אין מקום לפיטורים". ורטה/דניאל בוק

פירון העלה שלושה נושאים שהעיסוק בהם "כולל חומרי נפץ תרבותיים שאסור לנו להגיע אליהם": פגיעה דתית, הכחשת שואה ו"ערעור על הלגיטימיות של צה"ל ועל היותו צבא העם". "בנושאים אלה יש להיזהר", כתב פירון, "מותר לבקר אותם, להעיר אודותם, אבל... אל לנו לערער על עצם מרכזיותם בחיינו".

פירון התייחס להתבטאויותיו הספציפיות של אדם ורטה ואמר כי חלקן "היו לא ראויות" וחלקן "לגיטימיות". "גם אם הן אינן ערבות לאוזניי או לאוזניהם של רבים בחברה הישראלית", טען פירון, "ראוי להן שיישמעו במהלך שיעורי אזרחות או שעת מחנך כחלק מחינוך עמוק וראוי המציג דילמות". "גם אם טעה המורה", סיכם פירון, "אין מקום לפיטורים. אנו חברה חסונה היכולה להתמודד במתינות גם עם התבטאויות כאלה ואחרות".

בסוף מכתבו, הודיע פירון כי בכוונתו לפנות להקים "צוות בדיקה" שיורכב מאנשי מקצוע, אנשי רוח ובכירים במשרד החינוך. משימתו של הצוות תהיה לבחון את "מערכת היחסים הראויה שבין פוליטיקה לבין חינוך". פירון טען כי יש להתייחס לסיפורו של ורטה "כהזדמנות, כמקפצה להעמקת השיח הפורה והמפרה בכיתה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
פירון הודיע על רפורמת הבגרות: "תהליך ארוך טווח". דניאל בוק
"אם אנחנו רוצים שהטובים שבצעירים יבחרו בחינוך, בהוראה, עלינו להרחיב את מקומו ואת סמכותו של המחנך". פירון/דניאל בוק

לפני כשבועיים וחצי, זומן אדם ורטה, מורה לפילוסופיה ולמורשת ישראל בתיכון בקריית טבעון, לשימוע בעקבות מכתב שכתבה לשר החינוך ספיר סבח, תלמידה בכיתתו, שטענה כי הוא נוטה להשמיע דעות שמאלניות. העניין הגיע אפילו לדיון בוועדת החינוך של הכנסת, בהשתתפות מנכ"ל רשת "אורט", שם מלמד ורטה. המורה מצדו הגיש תלונה במשטרה על הוצאת דיבה, איומים והסתה. התלמידים שלו לא נשארו אדישים, ובניגוד לעמדתה של התלמידה המתלוננת, התייצבו לצדו של ורטה והפגינו בעדו. בסוף השבוע שעבר התנצל ורטה בפני סבח ובמקביל הוחלט על ידי ועדת השימוע כי הוא לא יפוטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully