וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת "המורה השמאלן" הגיעה לכנסת: "ציד מכשפות"

22.1.2014 / 19:30

בוועדת החינוך התפתח דיון ער בעניין אדם ורטה, המורה מהצפון שזומן לשימוע לאחר שהביע דעות פוליטיות בכיתה. בשמאל זעמו על שר החינוך, ובימין טענו: "הוא מסית נגד המדינה"

דיון סוער בוועדת החינוך של הכנסת: הוועדה דנה היום (רביעי) בשימוע לפני פיטורים שנערך למורה אדם ורטה מתיכון "אורט" בקריית טבעון, בעקבות מכתב שכתבה לשר החינוך אחת מתלמידותיו, לפיו הוא נוהג להביע את עמדותיו השמאלניות בכיתה, ולועג לתלמידים שלא מסכימים עמו. בדיון השתתפו חברי כנסת מימין ומשמאל, וכן מנכ"ל רשת "אורט" צביקה פלג. יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג (העבודה) אמר בדיון כי "מורה הוא קודם כל אדם, וזכותו להביע את עמדתו. מוכרחים לעצור את ציד המכשפות הזה. בוודאי שאין מקום לעודד ביטוי של עמדות השוללות את קיומה של מדינת ישראל, אבל כל היתר לגיטימי - ואף חשוב".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון (מרצ), תהתה מדוע שר החינוך שי פירון לא אמר עדיין את עמדתו בנושא. "לאן נעלם ונאלם קולו של שר החינוך שי פירון? במקום שיתעסק ברפורמות כל היום, כדאי שיזכור שהרפורמה החשובה ביותר היא רפורמת החזרת תרבות החשיבה והדיון, גם בנושאים אקטואליים ושנויים במחלוקת".

גם למורים אסור להגיד הכל / דעה

ח"כ יוני שטבון (הבית היהודי) אמר מנגד: "הדיון כאן לא רק שלא רלוונטי, אלא אף עמוס בצביעות. גיוס לצה"ל הוא לא שאלה פוליטית. שיח פוליטי פתוח הוא עניין ראוי וערך משמעותי בחברה דמוקרטית, אבל לכל חברה דמוקרטית יש ערכי דגל שהם לב ליבה. בישראל ציונות וצה"ל הם לא שאלה פוליטית, הם ערכי הדגל של החברה. ברגע שמגיע מורה ויוצא חזיתית נגד ערכי הדגל של החברה, זו לא הבעת עמדה פוליטית – זו הסתה. לקרוא לצה"ל 'צבא אכזרי' זו הכפשה, ולא, זה לא לגיטימי. להתרברב על זה שצעקת 'ויוה פלסטין', זו לא עמדה פוליטית, זו כבר חתירה נגד ערכי היסוד שלנו".

מנכ"ל רשת "אורט", צביקה פלג, הסביר בדיון את ההחלטה לערוך שימוע לורטה. "65 שנה שמרנו על 'אורט' כרשת לא פוליטית בהווייתה", אמר. "זו הרשת היחידה שמשרתת את כלל אוכלוסיית ישראל, על שלל המגזרים. ככזו, יש לנו שני דגלים בלבד – ערכים וטכנולוגיה, לא מעבר לזה. אבל, במגזר היהודי חלק משמעותי מהמדד הערכי שלנו זה גיוס לצה"ל".

בוז'י הרצוג בעימות בחירות באוניברסיטת תל אביב, דצמבר 2012. יותם רונן
זכותו של המורה להביע את דעתו. הרצוג/יותם רונן

סיפור העימות בין ורטה לבין תלמידיו פורסם לראשונה בעיתונים "הארץ" ו"ידיעות אחרונות". על פי הפרסומים, ורטה זומן לשימוע לפני פיטורים לאחר שאחת מתלמידותיו, ספיר סבח, כתבה מכתב לשר החינוך בו טענה כי הוא מביע עמדות שמאלניות במהלך השיעור ויוצא נגד צה"ל. לטענת סבח, ורטה הדגיש בשיעוריו שצה"ל "הוא גוף שנוהג באכזריות ואלימות בלתי רגילה, בשונה מיתר הצבאות". היא הוסיפה כי "כאשר הבעתי את דעתי ואמרתי לו שאיני מסכימה עם דבריו הוא צחק ואמר לי 'מבחינתך להרוג את כל הערבים זה מה שאת רוצה'". בשבוע שעבר הגיש ורטה תלונה במשטרה על הוצאת דיבה, איומים והסתה וטען כי דבריו כפי שהציגה אותם סבח סולפו.

בעקבות פרסום הדברים התעורר גל ביקורת חריף במערכת החינוכית ורבים יצאו להגנתו של המורה. אתמול הפגינו רבים מתלמידיו ותלמידיו לשעבר שמחו על הכוונה לפטרו וטענו כי יש במקרה שלילה של חופש הביטוי. במקביל, הושקו עצומות וקמפיינים בפייסבוק הקוראים שלא לפטרו.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

רשת "אורט": לא סותמים פיות

מרשת "אורט" נמסר: "ברשת 'אורט' התקבלה פנייה מלשכת שר החינוך בעניינו של המורה. לאחר בדיקת הדברים מול מנהליו הישירים של המורה הוא זומן לשימוע אשר נועד לאפשר לו להשמיע את התייחסותו לדברים. בתום השימוע ביקש המורה לשקול הפסקת עבודתו בבית הספר. ביום ה-19 בינואר הודיע שהחליט לא להפסיק עבודתו ועל פי בקשתו יתקיים שימוע נוסף בעניינו. השימוע הנוסף צפוי להתקיים בתחילת השבוע הבא ורק לאחריו תתקבל החלטה בנושא".

עוד נמסר כי "רשת 'אורט' ישראל פועלת ללא משוא פנים בטיפול בכל תלונה שמוגשת על ידי מורה, תלמיד או הורה בהקשר להתנהלות בבתי הספר. הטענה כאילו רשת אורט ישראל מנסה ל'סתום פיות' היא טענה מופרכת מיסודה, ואנו דוחים אותה על הסף. כמובן שבמידה ונאמרים על ידי מורים דברים פוגעניים, מופרכים, בלתי מבוססים ומכלילים, לא נהיה מוכנים לקבלם ולגבותם. רשת 'אורט ישראל' פועלת על פי תקנות ונהלים של משרד החינוך".

לפניות לכתבת: michal_r@walla.net.il

וואלה! סקול – ללמוד באינטרנט בכל מקום בכל זמן ובקצב שלך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully