וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש לחץ חברתי לקיים נשפי סיום מפוארים בתיכונים"

7.5.2013 / 0:01

דבריו של השר פירון בגנות נשפי הסיום הציתו ויכוח בקרב הורים ותלמידים על הצורך בטקס הנוצץ. תלמיד: "מי שרוצה מסיבה יקרה זו בחירתו". ארגון ההורים הארצי: "לחנך לאיפוק"

נשף המריבה: הכרזתו אתמול (שני) של שר החינוך שי פירון כי הוא מתנגד לנשפי הסיום המפוארים שנערכים בבתי הספר התיכוניים, גררה תגובות רבות מצד הורים ותלמידים. פירון אמנם אמר כי אין בכוונתו להוציא הנחיות בנושא, ורק ביקש מהתלמידים להתחשב בתלמידים מעוטי יכולת שאין ידם משגת לשלם את הסכומים הגבוהים של המסיבות הללו, אולם העיסוק בנושא השנוי במחלוקת הצית מחדש את הדיון בו.

בסטטוס שפרסם פירון בעמוד הפייסבוק שלו, נכתב: "אולי אני שמרן, אבל אני לא כל כך אוהב את המילה 'נשף'. אני לא אוהב את ההוצאות הגדולות שמציבות תלמידים שהפרוטה לא מצויה בכיסם במצב לא נעים. האמנם, מסיבת סיום צריכה להעמיד צעירים וצעירות במבוכה?". פירון המשיך והציע כי התלמידים יעבדו על פרויקט חברתי לציון סיום הלימודים שלהם, פרויקט שגם ינציח את תרומתם לבית הספר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא כל ההורים יכולים לשלוף 900 שקל כשהילד מבקש"/מערכת וואלה!, צילום מסך

עמרי טל, תלמיד כיתה י"ב מתל אביב, סבור שאין להתערב לתלמידים בחגיגה. "אני חושב שבאופן עקרוני, הטקסים והנשפים הם נכונים. מובן שכל בית ספר צריך לעשות התאמות - ההורים והתלמידים צריכים לדון יחד עם בית הספר מה נכון בשבילם וכמובן שצריך להתחשב באנשים עם קשיים כלכליים. אצלנו למשל, ההורים נפגשו ודנו בזה בעצמם ואחר כך דיברנו אנחנו בינינו כי ההורים רצו פחות ואנחנו רצינו יותר".

עוד אמר טל: "אני חושב שזה תלוי באנשים, ואם התלמידים רוצים מסיבה יקרה, זו בחירה שלהם. אם בחורה חושבת שהיא צריכה לקנות שמלה ב-2,000 שקל זו בחירה שלה, ואם מישהי חושבת שהיא יכולה לקנות שמלה ב-200 שקל זה גם בסדר. כן, יש איזה לחץ חברתי, אבל התלמידים צריכים לקבוע יחד את הרף שלהם". על הרעיון שהתלמידים יכינו פרויקט חברתי אמר טל: "אני מסכים עם זה. אהבתי את הרעיון של להשאיר חותם בבית הספר. בבית הספר הקודם שלי למשל היו צובעים קיר בבית הספר וזה היה משהו מיוחד".

"ניסיון להעתיק מנטליות מחו"ל"

נוי שוורץ, תלמידת כיתה י"ב מאשקלון, סיפרה כי בתיכון שלה אין נשף. "יש בתי ספר בארץ שבאמת שוכרים אולם גדול ומשקיעים בכל מיני דברים, אבל זה לפי דעתי ראוותני ומנסה להעתיק מנטליות שהיא לא שלנו, מחו"ל. זה לגמרי לא לעניין". פז עזרן, אף היא תלמידת י"ב מאשקלון, הסכימה עם עמדתו של פירון: "זה באמת גורם לאנשים להוציא הרבה כסף שלרובם אין אותו ביום-יום. מצד שני, לא צריך לבטל, צריך למתן את זה. אפשר לחסוך לגמרי את ההוצאות על הנשפים האלה, אבל לא לבטל אותם כי בסופו של דבר זה אירוע חשוב לתלמידים".

נוי וחבריה לשכבה ערכו אתמול את מסיבת הסיום שלהם, אירוע שלדעתם חשוב ומשמעותי יותר מכל נשף מפואר. "מסיבת הסיום נועדה לגבש את השכבה. יצרנו אותה ביחד", סיפר חן ולדמן, תלמיד אחר מהשכבה. ולדמן טען עם זאת, שיש לשים גבול להוצאות על הנשפים המפוארים: "זה עובר את הגבול כשהתלמידים מגיעים לנשף עם לימוזינות ושמלות פאר. שם זה עובר את הגבול, אבל אי אפשר להגיד שזה בזבוז של כסף כי כל האירועים האלה כי הם נורא משמעותיים ומה שנשאר לנו כתלמידי י"ב זה החוויות של נשף הסיום. הזיכרון הזה יותר חשוב לפעמים מתעודת בגרות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"כשמגיעים עם לימוזינות - זה עובר את הגבול"

מועצת התלמידים והנוער הארצית מסרה בתגובה לדבריו של פירון כי מדובר בסופו של דבר בשאלה של איזון. "אנחנו מעריכים מאוד את דברי שר החינוך היום בוועידת מועצות התלמידים והנוער שהיה בהם ערך חינוכי מיוחד", נמסר מהמועצה. "המתח בין הנהנים מנשפים ראוותניים לגורסים בצניעות החגיגות הוא, בסופו של דבר, שאלה של איזונים. על כף המאזניים מונחים שני ערכים כבדי משקל – מחד גיסא, הערכים של המערכת ומאידך גיסא, אלמנט החגיגה הלגיטימי של התלמידים ביום שבו הם מסיימים י"ב שנות לימוד. עלינו להגיע לפשרה שבה המסיבה תתקיים לצד פעילות ערכית משביעה רצון. יש לאפשר לתלמידים לחגוג בצורה שתשמח אותם ולערב בה את כלל השכבות הסוציו-אקונומיות".

מנגד, ההורים טוענים כי יש לטפל בתופעה ביד חזקה יותר. ארגון ההורים הארצי העביר פנייה לכלל ועדי ההורים בארץ הקוראת להם להימנע מהוצאות מיותרות על מסיבות הסיום. יו"ר ארגון ההורים הארצי, עורך דין גדעון פישר, אמר: "יש לזכור שזאת כנראה אחת ההזדמנויות האחרונות שלנו, כהורים, לממש את זכותנו – שהיא גם חובתנו – לחינוך ילדינו למידת איפוק וראיית צרכי כלל החברים שמסביבנו. עלינו, ההורים, לעשות ככל שניתן, כדי לחבק את הצעירים לערכים ראויים של ריסון עצמי והוצאות סבירות.

עוד אמר פישר: "קריאת כיוון גם ממני כהורה, למשרד החינוך, אשר כיאה לשמו יכול לסייע בכך שבמהלך שנת הלימודים, יפעל לחזק ערכים של הצנע לכת, איפוק ומסורת חלוצית שטיפחה את ההנאה שניתן להפיק מתכני המסיבה – להבדיל מהפרזה וחוסר פרופורציות ב'שואו-אוף' שעוטף כיום הרבה ממסיבות ונשפי הסיום". הארגון אף קרא להורים בבתי ספר שמעודדים מסיבות עם הוצאות גדולות, לעדכן אותו והוא יפעל בנושא.

גם יערה ישורון, יו"ר תנועת "הורים עובדים למען שינוי", סבורה שעל השר לתת את הדעת לנושא: "לדעתי, צריכה להיות הנחיה ברורה בנושא. לא כל ההורים יכולים לשלוף 900 שקל כשהילד מבקש 'אמא תתני לי'. עם זאת, ברור שהנושא מורכב וצריך לזמן כדי לגבש עמדה ברורה. אני מעניקה לשר את ימי החסד שלו". ישורון הוסיפה כי גם צריכה להיות אחריות הורית בנושא: "איך מרגיש ילד שיודע שאין להורים שלו 900 שקלים לתת לו למסיבת הסיום? איך יחוש הורה שנורא רוצה לתת ולא יכול? איך החלטה כזאת בכלל מתקבלת במסגרת בית ספרית שאמורה להכיל מגוון רחב של אנשים ומעמדות?".

עוד על דברי פירון
פירון נגד נשפי הסיום: "500 שקל לתלמיד?"

לפניות לכתבת: michalresh1@walla.com

(עדכון ראשון: 23:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully